بخشی از مقاله

چکیده
این مقاله به بررسی معماری فضای سبز در بیمارستانها و مراکز درمانی، به عنوان ابزاری جهت کاهش تنش و استرس در بیماران، میپردازد و تأثیرات مثبت آن را بیان میکند؛ همچنین با مرور و جمعبندی مقالات و تحقیقات انجام شده در این زمینه اصول کلی و الگوهایی را برای طراحی فضای سبز در بیمارستانها، به طوری که در روند درمان مؤثر باشد، ارائه مینماید .

یافته های این مطالعه نشان میدهد که اگرطراحی فضای سبز در محوطه بیمارستان ها بر طبق اصول ارائه شده در این مقاله طراحی و به کار گرفته شود، دارای مزایایی چون کاهش استرس بیماران، پرسنل و ملاقاتکنندگان، جلب رضایت بیماران، کاهش افسردگی آنان، افزایش رضایت شغلی پرسنل، کاهش مدت زمان بستری بیماران و... خواهد بود. . تحقیقات نشان دادند که رویارویی طولانی مدت با مناظر طبیعی نه تنها بیماران را تسکین می دهد، بلکه همچنین می تواند تاثیر مثبت بسیاری بر نتایج پزشکی ونیز منجر به کوتاهتر شدن مدت زمان درمان و صرفه جویی در مصرف منابع خواهد شد.

همچنین این مقاله با روش توصیفی تحلیلی ، جمع آوری اطلاعات و مرور مقالات و شواهد علمی معتبر به تاثیرات فضای سبز بکار رفته در مراکز درمانی بر ارتقای سطح سلامت روحی و جسمی بیماران پرداخته شده است ×؟ در ابتدا به بررسی چرایی اثرگذاری طبیعت بر انسان پرداخته ، سپس وجوه مختلف بهره گیری از طبیعت سبز در مراکز درمانی و تاثیرات آن بر بیماران را مورد بررسی قرار داده است و در نهایت راهکارهایی را در جهت خلق فضا یافته تا بر اساس آن کمی از بار اضطراب بیماران و کارکنان کاسته شود و در جهت ایجاد شرایط روحی بهتر در استفاده کنندگان یک فضای درمانی ، گامی هرچند کوتاه برداشته باشد؟

-1 مقدمه
فطرت انسان به گونه ای آفریده شده است که توانایی های بسیاری دارد و این توانایی ها بدون ارتباط با زیبایی های طبیعی که درزندگی شهری که همان فضاهای سبز می باشند به افسردگی و خمودی می گراید و بالطبع در پرتو بهره مندی از فضای سبزخلاقیت های انسان شکوفه می گردد . امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن قابل مقایسه نیست 

فضای سبز و محیط طبیعی حس آرامش درونی در انسان بوجود می آورد که عامل بسیار مهمی در بهبود بیماری است.
مزایای ارتباط انسان با طبیعت را در مراکز درمانی می توان در فاکتورهای کاهش میزان اضطراب ،کاهش پیشرفت بیماری و تسریع روند بهبود در بیمار و همچنین کاهش خطاهای احتمالی کادر درمان و افزایش بازدهی کاری کارکنان دسته بندی کرد.
پژوهش ها بیانگر آن است که تماشای مناظر طبیعی ، اثرات فیزیولوژیکی مانند کاهش فشار خون و ضربان قلب ، افزایش واکنش ها و هدایت الکتریکی پوست و همچنین افزایش تمرکز ، بازیابی انرژی از دست رفته ، رفع خستگی ذهنی و ایجاد حالات روحی مثبت را موجب می شود×؟ بعلاوه با بررسی نتایج حاصل از آزمایشات صورت گرفته ، مشخص می گردد که استفاده از تنوع رنگی حاصل ازبکارگیری گلها و گیاهان ، اثرات فیزیولوژیکی یکسانی را در افراد ایجاد میکند

ایجاد چشم اندازهای سبز که در حین خستگی و بی حوصلگی ، حالت روحی بیمار را بهبود بخشد در روند درمان بسیار تاثیرگذار است×ینابراین با ایجاد مکان هایی برای پیاده روی بیماران در فضای سبز می توان این امر را تسریع نمود.

. - Tyson 2009 - ورزش و تمرین فواید جسمی زیادی به دنبال دارد×؟ طراحی فضای سبز به گونه ای باید باشد که مسیر پیاده روی کوتاه و بلند فراهم کند. فضاهای درمانی که امکان حرکت در فضاهای طبیعی را فراهم آورده و دید بصری مناسبی به فضاهای طبیعی ایجاد می کنند به مراتب دارای رضایتمندی بالاتری در استفاده کنندگان ، بیماران و کارمندان می باشن

ارتباط فضاهای درمانی با ویژگی های طبیعی و بصری شامل نور روز ، مناظر طبیعی و گیاهان داخلی ، موجب کاهش استرس ، فشار خون و ناراحتی های جسمانی می شود.

استانداردهای بیمارستان سازی حاکی از آن است که به ازای هر تخت بیمارستانی سرانه فضای سبز حدود50× متر مربع می باشد این استاندارد در بیمارستان سازی کشور به هیچ عنوان رعایت نمی شود و سرانه فضای بیمارستانی بسیار پایین تر است .

اهداف تحقیق

بررسی نقش طبیعت و فضای سبز در سلامت جسمی و روحی افراد و نیزاستفاده از راهکارهای فضای سبز که در جهت بالا بردن میزان رضایتمندی بیماران در مراکز درمانی و بیمارستانها که تاثیر بسزایی در روند بهبودی آنها دارد؟

روش تحقیق

تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و بررسی نتایج حاصل از تحقیقات صورتگرفته در این زمینه انجام شده است.

سوالات تحقیق
-1 چگونه طراحی یک بیمارستان می تواند در بهبود بیماری تاثیر داشته باشد؟

-2 آیا فضای سبز - بیمارستان سبز - می تواند راهکاری در این زمینه واقع گردد؟

فرضیه

به نظر میرسد ایجاد طبیعت و فضای سبز در بهبود بیماران تاثیر بسزایی دارد.

طراحی پایداردر مراکز درمانی با سه هدف اصلی صورت می گیرد :
-    کاهش تاثیرات منفی ساختمان بر محیط - تاثیرات زیست محیطی - اقتصادی - منابع -

-    بهبود عملکرد درمانی

-    کاهش هزینه ها 

-2 معماری پایدار

توسعه پایدار در رابطه با فعالیت های ساختمانی و محیط ساخته شده ، اغلب ساختمان پایدار یا ساختار پایدار نامیده می شود.بخش ساختمان یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی و اجتماعی در اروپا می باشد و به همراه محیط ساخته شده ، به طور معنی داری در تغییر روی محیط طبیعی ، تاثیر گذار است .بخش ساختمان و محیط ساخته شده ، به عنوان دو حوزه کلیدی در توسعه پایدار جهانی ، مطرح شده اند.

ساختمان ها در مقایسه با سایر مصنوعات ، عمرنسبتاً طولانی تری دارند و در طول تمام مراحل نقشه کشی ، ساختمان سازی ، تجهیز کردن و تخریب یا استفاده دوباره از آن ، در توسعه پایدار تاثیر گذار خواهند بود .یک ساختمان ، محصول مرکبی از مصالح ، مواد و ترکیبات است که متقابلا بر هم اثر گذارند .به علاوه ، ساختمان اثر ملاحظه ای بر سلامت انسان دارد .برای مثال 90درصد زمان زندگی مردم اروپا در ساختمان و فضای معماری سپری می شود

-3 معماری سبز

معماری سبز عنوانی است که به معماری های همگام با محیط زیست اطلاع می شود و یکی از شاخصه های معماری پایدار میباشد که در آن توجه به جنبه پایداری زیست محیطی پر رنگ تر می باشد. - بورنت - 2007 شش اصل کلی ، اصول معماری سبز ار تشکیل می دهند که اشاره به آنها قبل از ورود به بحث بیمارستان های سبز دارای اهمیت می باشد .این اصول عبارت است:

اصل اول - حافظت از انرژی - : هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد ، امروزه بحث تامین انرژی های پاک ، پایان ناپذیر و همچنین الگوهای استفاده از آن در معماری ، یکی از چالش های اصلی معماری سبز می باشد.

اصل دوم - کار با اقلیم - : ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند . شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند بگونه ای باشند که موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح سازه ، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید .این دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید