بخشی از مقاله

چکیده

امروزه جامعه بشری به علت پیشرفت روزافزون تکنولوژیکی دچار مشکلات عدیدهای شده است وظیفه ما معماران تامین آسایش روحی و روانی افراد جامعه میباشد. یکی از این فضاها که دچار کم لطفی شده است، محیط بیمارستان میباشد. افراد به علت بیماریهای گوناگون در بیمارستان بستری میشوند

هدف از این مقاله بررسی نظریه های مرتبط بین منظر و سلامت است. سعی بر آن است تا رویکرد شفابخشی طبیعت و میزان تاثیر آن در روند بهبودی بیماران مورد بررسی قرار گیرد تا این گامی باشد برای حرکت به سوی معماری پایدار و طراحی بیمارستانهای سبز.

از این رو بررسی عوامل موثر در بهبودی بیماران در مناظر شفابخش طبیعت ودمیزان ارتباط این عوامل با تجربه بیمار از اهداف این پژوهش می باشد.

مقدمه

مهمترین مسالهای که ساختمانسازی امروزه با آن مواجه است، بهرهگیری و مصرف زیاد انرژی چه در حین ساخت و چه در زمان بهره-برداری است. لذا ضروری است تا در طراحی ساختمانها، مخصوصا ساختمانهایی که تراکم جمعیت در آنها زیاد است نظیر بیمارستانها، راهکارهایی جهت رفع این مشکل و به منظور صرفهجویی در مصرف منابع تجدیدپذیر ارائه گردد. بهترین راهکار ارائه شده تاکنون استفاده از اصول معماری سبز و طراحی پایدار میباشد.

از آنجا که تهدیداتی که ساختمانسازی امروزه با خود همراه دارند علاوه بر حوزه انرژی، در حوزه کاربران و روانشناسی محیطی نیز به چشم میخورد و مسائلی مانند کیفیت فضایی را تحتالشعاع خود قرار میدهد، لذا لازم است تا اهداف پایداری در در این حوزه نیز مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به روند رو به رشد جمعیت و رعایت اصول بهداشت توسط عموم طبقات اجتماعی و پیشرفت علوم پزشکی و توسعه تکنولوژی مهندسی، طراحی و ساخت یک بیمارستان به عنوان یک اولویت در برنامهریزی شهری قرار دارد.

عدم توجه به اصول معماری و رعایت نکردن آنها در محیط بیمارستان، هزینه های بسیار زیادی را هم برای بیمارستان و هم برای بیماران بدنبال خواهد داشت و موجب کاهش کارآیی و افزایش استرس بیماران نیز میگردد. در صورتیکه اگر اصول معماری بدرستی بکار گرفته شود می تواند موجب حذف یا کاهش صدمات و مشکلات بهداشت و ایمنی در محیط بیمارستان و افزایش کارآیی گردد.با وجود این در طراحی توجه کافی بدانها صورت نمی گیرد.

روش تحقیق

در پژوهش حاضر ، روش تحقیق به کار گرفته شده، بر اساس روش تحلیلی - توصیفی و مبتنی بر مطالعات اسنادی - کتابخانه ای، انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر در گام نخست، به بیان رویکرد پایداری در بناهای امروزه میپردازد و سپس اصول معماری شفابخش را مورد مطالعه قرار میدهد و در ادامه به بررسی و مقایسه این دو و رویکردها و اصول مشترک دو حوزهی معماری شفابخش و معماری سبز میپردازد. و در نهایت به فواید معماری سبز با رویکرد طبیعت اشاره میشود.

بخش اول: معماری سبز یا پایدار

نظریات معماران در مورد معماری پایدار کن یانگ

طراحی پایدار را می توان طراحی اکولوژیک تعریف کرد، در واقع طراحی پایدار را میتوان نوعی از طراحی قلمداد کرد که در طول حیات چرخه خویش با سیستمهای اکولوژیکی کره زمین هماهنگی کامل دارند.

نورمن فاستر

طراحی پایدار یعنی حداکثر کارایی با حداقل ابزار در اکولوژی. دقیقا مصداق همان ضرب المثل که میگویند - کمتر، بیشتر است - . طراحی پایدار یعنی استفادهی ایدهآل از ابزار معماری جهت صرفهجویی در انرژی به جای استفاده از سیستمهای مکانیکی زائد که جهان را به سوی گرمتر شدن هدایت می نمایند.

یان کاپلیکی

اصلیترین نکته در طراحی پایدار انتخاب مصالح و نوع عملکرد یک ساختمان در حال ساخت است. ساختمانها باید تا 80 درصد و یا بیشتر در تامین انرژی مورد نیازشان خودکفا باشند.

ریچارد راجرز

طراحی پایدار نوعی طراحی است که قصد دارد به نیازهای امروز بدون آسیب رساندن به منابع نسلهای آینده پاسخ دهد. نکات کلیدی در این طراحی انرژی مصرفی کم انعطافپذیری بالا و راندمان بالا در استفاده از منابع می باشد.

توماس هرتزوگ

پایداری میتواند به عنوان یکی از کلیدیترین جنبهها در حرفهی ما در نظر گرفته شود چون50 درصد از انرژی در اروپا در بخش ساختمان مصرف می شود.در این مقوله وظیفه ]معماری[ بسیار مهم می باشد.

اهداف معماری پایدار

معماران بر ای طراحی ساختمان ها با توجه به تعاریفی که از معماری ارائه می نمایند در راستای تأمین نیازهای انسان گام برمیدارند . و هدف طراحان ایجاد محیطهائی است که نیازهای انسانی را مرتفع نماید، از این رو شناخت نیازهای انسان برای طراحان محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مازلو در سطح دوم یعنی "امنیت" به موضوع "امنیت منابع" و "امنیت سلامت" اشاره دارد که به نوعی در راستای تحقق اهداف رویکرد پایداری است و لازم است تا رفتار کاربران در ساختمانهای پایدار با توجه به نیازهای روانی آنان مورد توجه قرار گیرد، چرا که برخی از منابع زیست محیطی ساختمانهای پایدار به توانائی درست حدس زدن رفتار کاربران بستگی دارد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید