بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر احتمالی هوش هیجانی مربیان با خودسودمندی و اضطراب رقابتی پسران ورزشکار کشتیگیر شهر بهبهان بود. جامعه آماری کلیه مربیان کشتی و ورزشکاران کشتیگیران شهر بهبهان تشکیل میدادند. نمونه آماری این پژوهش شامل120کشتیگیر و30مربی شامل میشدند. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. ورزشکاران پرسشنامه خودسودمندی عمومی و پرسشنامه اضطراب رقابتیCSAI-2 ومربیان پرسشنامه هوش هیجانی تکمیل کردند.

یافته ها نشان داد در همه مولفههای هوش هیجانی به غیر از خود آگاهی، خود مدیریتی با احساس خودسودمندی در پسران ورزشکار کشتیگیر ارتباط معناداری داشته. هوش هیجانی موجب افزایش آگاهی مربیان از نیازهای روان شناختی خود و ورزشکارانشان میشود.

.1 مقدمه

جاری شدن ورزش و رشد باشگاههای خصوصی، ارتقای سطح آگاهیهای جامعه و بالا رفتن سطح انتظارات و توقعات ورزشکاران و شرکت کنندگان در برنامههای ورزشی، تحولات جهانی، افزایش هزینههای ورزشی و کمبود بودجه و همچنین مقررات دست و پاگیر دولتی مدیران را بر آن داشته تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و برای عملکرد بهتر و مؤثرتر مهارتها و توانایهای مورد نیاز عملکرد مدیریتی را بهبود بخشند.

ازاین رو هر ساله منابع مالی و انسانی فراوانی صرف افزایش توان و قابلیتهای مدیران در قالب آموزشهای کوتاه مدت، سمینارها و همایشها میشود. این تلاشها بر این عقیده استوار است که آموزش مهارتهای مدیریتی مناسبترین راهبرد برای بهبود عملکرد و افزایش اثر بخشی مدیران و به روز شدن اطلاعات و آگاهیهای آنان تلقی میشود

یکی از مهمترین مسئولیتها را در سازمانهای ورزشی، مربیان برعهده دارند. در واقع، مربیگری نوعی مدیریت و رهبری نیز محسوب میشود، چراکه مربیان موفق به ورزشکاران کمک میکنند تا مهارتهای را جدیدی یاد بگیرند، از مسابقه دادن با دیگران لذت ببرند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. مربیان موفق علاوه بر مهارتهای ورزشی، مهارتهای لازم برای زندگی موفق در جامعه را هم به جوانان میآموزند 

مهارتهای بسیاری قابل آموزش و پرورش هستند یکی از آن مهارت هوش هیجانی است .[3] از دیدگاه سیبریا شرینگ1 در سال - 1986 - هوش هیجانی شامل مولفههای همدلی، خود انگیزی، خودتنظیمی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی یا مدیریت روابط است. وی توانایی نگریستن به مسائل از زاویه دید دیگران را همدلی، استفاده بهینه از هیجانات برای رسیدن به اهداف را خودانگیزی، مدیریت کردن هیجانات را خود تنظیمی و آگاهی از هیجانات خود را خود آگاهی توانایی و مدیریت روابط با خود و دیگران را مدیریت روابط نامید. افرادی که مهارتهای اجتماعی یا به عبارتی مدیریت روابط بالایی دارند به راحتی میتوانند مسیر فکری و رفتار دیگران را به سمتی که میخواهند هدایت کنند

هوش هیجانی توانایی ارزیابی و ابراز صحیح هیجان - توانایی درونهایی شخصی - ، توانایی ارزیابی هیجانها در دیگران تواناییهای بین شخصی، توانایی تنظیم مؤثر هیجانها ، و توانایی به کارگیر احساسات برای هدایت رفتار در نظر گرفته میشود 

هوش هیجانی سبب افزایش آگاهی مربیان از نیازهای روان شناختی خود و ورزشکارانشان میشود و به آنان کمک میکند تا از وجود برخی مشکلات مطلع شوند و منابع روان شناختی لازم را برای مقابله با آنها شناسایی و تقویت کنند. یک مربی که از سطح بالای هوش هیجانی برخوردار باشد، نسبت به خود و فراگیرانش شناخت و آگاهی خوبی دارد. قوتها و ضعفهای خود و ورزشکارانش را میشناسد، از نقاط قوت و توانمندیها در راستای تمرین و آموزش بهتر استفاده میکند و در برطرف کردن ضعفها و نقشها کوشا است.

این مربی چون انگیزشی بالا دارد با شور و شوق تمرین میدهد، با علاقه به دنبال علوم کاربردی جدید میرود و نسبت به هر آنچه با تمرین و کسب نتیجه بهتر ارتباط دارد، تمایل نشان میدهد. وی با کمک هوش هیجانی بالای خود به خوبی میتواند عواطف و احساسات خود را کنترل کند و موجب میشود فراگیران نیز بتوانند عواطف خود را مدیریت کنند. یک مدرس با هوش هیجانی بالا به واسطه حس همدلی که دارد، احساس فراگیران را میفهمد و به آن احترام میگذارد.

از آنجا که مهارتهای اجتماعی بالا و روابط بین فردی قوی دارد، به درستی با فراگیران ارتباط برقرار میکند و در برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی موثر توانمند است. ورزشکار بتواند با شناخت دقیق هیجانات و عواطف خود در صدد تقویت یا مقابله با آنها برآید و با شاید برقراری ارتباط مناسب از کمک مربی یا افراد کارشناس بهرهمند شود. با توجه به مطالب عنوان شده، محقق در صدد بررسی ارتباط احتمالی هوش هیجانی مربیان با خودسودمندی و اضطراب رقابتی ورزشکاران است.

.2 روششناسی پژوهش

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر احتمالی هوش هیجانی مربیان با خودسودمندی و اضطراب رقابتی پسران ورزشکار کشتیگیر شهر بهبهان بود. جامعه آماری کلیه مربیان کشتی و ورزشکاران کشتیگیران شهر بهبهان تشکیل میدادند. نمونه آماری این پژوهش شامل120کشتیگیر و30مربی شامل میشدند. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.

این پژوهش در سال1390صورت گرفت. ورزشکاران پرسشنامه خودسودمندی عمومی و پرسشنامه اضطراب رقابتی CSAI-2 مارتز در سال - - 1990 و مربیان پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریزو در سال - - 1384 استفاده شد. همه پرسشنامههای به کار رفته از روایی بالایی برخوردارند. پرسشنامه مربوطه را بین مربیان و ورزشکاران شرکت کننده در رقابتها توزیع کردند و پس از تکمیل شدن جمع آوری شدند.

در دومین مرحله جمع آوری از دادههای تحقیق فرآینده بالا در رقابتهای قهرمانی استان خوزستان که در داخل شهر بهبهان در سال1390 و در تاریخ 18 تا20 شهریور انجام شد به منظور همبستگیهای هدف جمع آوری شد و سپس مورد بررسی قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل اطلاعات دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.به منظور تایید یا رد توزیع رد نرمال دادهها از آزمون کولموگروف و اسمیرنوف استفاده شد و براساس نتایج و سطح معناداری به دست آمده برسی شد که توزیع تمام متغییرها نرمال بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/005 و به وسیله نرم افزار SPSS استفاده شد.

.3یافته ها

دادههای تحقیق نشان داد که میانگین ورزشکاران شرکت کننده در پژوهش دارای سن 16/07  2/28 و دارای سابقه ورزشی 5/50 1/90 سال هستند. و مربیان شرکت کننده در پژوهش 42/16  11/87 سال بودند که سابقه مربیگری 8/87    11/90 سال بودند. در جدول - 1 -  آمارهای توصیفی متغییرهای مورد بررسی در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.                    

جدول -1 آمارههای توصیفی متغییرهای مورد بررسی در پژوهش                

جدول -2 ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی مربیان و احساس خودسودمندی و اضطراب رقابتی در پسران کشتیگیر شهر بهبهان

اطلاعات جدول - 2 - محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی مربیان و احساس خودسودمندی و اضطراب رقابتی در پسران کشتیگیر شهر بهبهان نشان میدهد که همه مولفه های هوش هیجانی به غیر از خود آگاهی و خود مدیریتی با احساس خود سودمندی در پسران کشتیگیر شهر بهبهان ارتباط معناداری مشاهده گردید. و تمام مولفههای هوش هیجانی با اضطراب رقابتی در پسران کشتیگیر شهر بهبهان دارای ارتباط معناداری داشته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید