بخشی از مقاله

چکیده

در مدارس بر اساس وظایف تعریف شده برای آنها توسط شورای عالی آموزش وپرورش برنامه های فرهنگی متعددی درراستای تربیت دینی دانش آموزان به اجرا در می آیند مسابقات مختلف فرهنگی وهنری،برنامه های مناسبتی وآیینی ،دعوت از صاحبنظران وکارشناسان ،استفاده از محتواهای متعدد فرهنگی ومذهبی اردوهای زیارتی وعلمی وسیاحتی ومشاوره های فردی وگروهی از این جمله است.

در میزان اثر گذاری این برنامه های فرهنگی در تربیت دینی دانش آموزان ،عوامل متعددی مانند مجریان وبرنامه ریزان،روش های اجرای ،استفاده از تکنولوژی های کمک آموزشی و .... دخالت دارند.آنچه مهم به نظر می رسد این است که موضوع تربیت وفرایندیک اقدام تربیتی،دارای پیچیدگی های فراوان وناشناخته ای است که اگر فرهیخته ترین صاحبنظران علوم تربیت با بیشترین امکانات مادی وانسانی به کار گرفته شوند،نمی توان چندان مطمئن بودکه آیا همه اهداف تربیتی به درستی محقق می شود یا خیر؟

مقدمه

در مدارس بر اساس وظایف تعریف شده برای آنها توسط شورای عالی آموزش وپرورش برنامه های فرهنگی متعددی درراستای تربیت دینی دانش آموزان به اجرا در می آیند مسابقات مختلف فرهنگی وهنری،برنامه های مناسبتی وآیینی ،دعوت از صاحبنظران وکارشناسان ،استفاده از محتواهای متعدد فرهنگی ومذهبی اردوهای زیارتی وعلمی وسیاحتی ومشاوره های فردی وگروهی از این جمله است .

در میزان اثر گذاری این برنامه های فرهنگی در تربیت دینی دانش آموزان ،عوامل متعددی مانند مجریان وبرنامه ریزان،روش های اجرای ،استفاده از تکنولوژی های کمک آموزشی و.... دخالت دارند.

آنچه مهم به نظر می رسد این است که موضوع تربیت وفرایندیک اقدام تربیتی،دارای پیچیدگی های فراوان وناشناخته ای است که اگر فرهیخته ترین صاحبنظران علوم تربیت با بیشترین امکانات مادی وانسانی به کار گرفته شوند،نمی توان چندان مطمئن بودکه آیا همه اهداف تربیتی به درستی محقق می شود یا خیر؟

اما از آن جا که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور ما مسلمان وحکومت آن نیز اسلامی است،یکی از وظایف اصلی آموزش وپرورش ،اهتمام به تربیت دینی نسل جدید است .در روایاتی که از ائمه معصومین - ع - به دست مارسیده بر مسئولیت تربیت دینی تصریح شده است

امام سجاد در رساله حقوق،درز بیان حقوق وممسئولیت های والدین می فرماید:»بدان که تو مسئول نیکو تربیت کردن فرزند خود وراهنمایی او به سوس خدا وکمک کردن او برای اطاعت از خداهستی«امام خمینی - ره - در مناسبت های مختلف بر تربیت دینی تاکید داشته وبرای مثال در دیدار جمعی از معلمان فرموده اند:»باید توجه داشته باشید که این بچه هایی که پیش شما هستند،تربیت دینی بشوند.

در این پژوهش سعی شده است تا کار آمدی این برنامه های فرهنگی در تربیت دینی دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد.

در همین راستا اثر هر یک از برنامه های فرهنگی به صورت جداگانه از دید دانش آموزان که جمعیت هدف برنامه های فرهنگی وتربیت دینی می باشند مورد بررسی وتحلیل قرار گرفته است،تا موثرترین این برنامه ها شناسایی شده ودر صورت امکان ضمن معرفی آنها مورد بهره برداری دست اندرکاران آموزش وپرورش ومربیان ومدیران مدارس قرار گیرد.

همچنین تلاش شده است با بهره گیری از منابع مختلف ،آثار مربوط به تربیت اسلامی نیز تا حدی بیان شود. امید است که گامی هر چند کوتاه در این راستا برداشته شده باشیم وامادرعرصه فرهنگ ،بنده به معنای واقعی کلمه،احساس نگرانی می کنم وحقیقتادغدغه دارم.

این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن،گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود وبه درگاه پروردگار تضرع کند.من چنین دغدغه ای دارم.

در مدارس بعنوان یکی از نهادهای اثر گذار فرهنگی ،برنامه های مختلفی در طی سال تحصیلی در راستای تربیت دینی دانش آموزان صورت می گیردتا بتواند دانش آموزان به اهداف ترسیم شده توسط شورای عالی آموزش وپرورش رهنمون سازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید