بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر به منظور تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شاهد شهر یاسوج و همچنین نقش مشاوره در تشویق فراگیران به یادگیری بهتر مطالب درسی انجام گردیده است.از آنجا که نقش کلیدی دانش آموز در شکل گیری هویت یک مدرسه بارز و مشخص است و مدرسه بدون حضور دانش آموز هیچ معنا و مفهومی ندارد لذا عدم آگاهی از شناخت دقیق و کافی دانش آموز در ابعاد مختلف،اختلاف سلیقه های مدیر و معلمان و اولیا و آگاهی نداشتن و عدم تسلط کافی و مهارت لازم برای اداره ی بهتر دانش آموز در جهت پیشرفت تحصیلی ، می تواند منجر به بروز اختلافات و در نهایت افت کیفی و کمی دانش آموز گردد.بنابراین مشاور مدرسه می تواند با استفاده از دانش خود و شناخت و ضعیت دانش آموز کمک لازم را برای تحکیم بنیان مدرسه و پیشرفت روز افزون دانش آموزان بنماید.

در این پژوهش، نمونه بصورت خوشه ای انتخاب شده و ابزارهای لازم شامل پرسشنامه انگیزه پیشسرفت تحصیلی هرمنس و مقیاس اضطراب امتحان فرگوسن استفاده شده است.ابتدا از تمام نمونه ها پیش آزمون گرفته شد سپس جلسه مشاوره با رویکرد تاثیر نقش مشاوره بر پیشرفت تحصیلی با موضوع متغیرهای انگیزه پیشرفت تحصیلی و نقش مشاوره بر روی یک گروه 15 نفره بصورت آزمایشی صورت گرفت.پس از اجرای مشاوره بر روی گروه آزمایش ،پس آزمون از هر دو گروه بعمل آمد.در پایان طبق نتایج بدست آمده از تحلیل کواریانس مشخص شد که مشاوره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تشویق آنها به یادگیری مطالب درسی ، تاثیر معناداری داشته است.

واژگان کلیدی:   مشاوره ،  پیشرفت تحصیلی  ،   تشویق فراگیران  ،   مطالب درسی

مقدمه:

در فرهنگ اسلام مشورت جایگاه بسیار ارزشمندی داشته است، چنانکه خداوند در آیه ی 38 سوره ی"الشوری"بر نقش کلیدی مشورت و مشاوره تاکید فرمودند که: - والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاه و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون - یعنی - - و آنان که امر خدایشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام می دهند و از آنچه روزی آنها کردیم به فقیران ا نفاق می کنند. - - .همچنین در فرهنگ ایرانیان نیز از دیرباز به مقام مشاوره تاکید زیادی شده است چنانکه در مراسمات و سنت ها و اشعار ما به خوبی نقش مشاوره بارز و مشخص است.مدرسه بعنوان خانه ی دوم همیشه کانون شکل گیری هویت فرد بوده و نقش اساسی و اصلی را در تشکیل شخصیت فرد بازی می کند.

افراد از لحاظ انگیزه ی موفقیت و خوب بودن در کارها باهم تفاوت زیادی دارند.بعضی افراد از انگیزه ی بسیار بالایی برای کسب موفقیت به نسبت دیگران برخوردار هستند.اما بعضی دیگر از افراد بخاطر ترس از شکست آماده خطر پذیری برای موفقیت نیستند. - سیف، - 1394معمولا جایگاه مشاوره در مدارس یک جایگاه اثبات شده است ، زیرا مشاور مدرسه به عمق بخشیدن به مفاهیم و کاربردی بودن آن کمک می کند. مشاور تلاش می کند که دید گاهها ی متخصصین امر را به افراد ، برای حل مسایل و مشکلات برسانند. بندورا اشاره می کند که یکی از دلایل اصلی موفقیت تحصیلی دانش آموزان ، سابقه ی موفقیت قبلی آنهاست.این مهم باعث کار آمدی در فرد می شود و حس توانایی ارضا کننده ای به فرد دست می دهد که آنان را برای تلاش بیشتر در آینده برمی انگیزاند.

استنباطی که افراد از علت موفقیت و یا شکست خود دارند عامل مهم و تعیین کننده ای در رفتار پیشرفت گرا و انتظارات آتی از عملکردشان است.چهار علت عمده برای شکست و یا موفقیت عبارتند از:الف - توانایی یا عدم توانایی ب - تلاش و یا عدم تلاش ج - دشواری تکالیف و یا سادگی آنها د - شانس خوب و یا بد - واینر و همکارانش ، - 1380معمولا دانش آموزان در حوزه های مختلف مثل آموزشی، اجتماعی ،تربیتی و پرورشی و ..... نیاز به مشاوره دارد.اما در بحث آموزشی یکی از دروسی که در مواجهه با آن دچار اضطراب و نگرانی می شوند، ریاضی هست،عدم یادگیری مطالب ریاضی موجب ناتوانی ،تنش و بروز اختلالات مختلفی در فرد می شود.در صورت عدم در مان به موقع توسط مشاور به یاس و ناامیدی منجر می شود.همین نگرانی و اضطراب باعث عدم میل و رغبت برای انجام تکالیف ریاضی می شود و در نهایت فرد هیچ تلاشی را برای یادگیری انجام نمی دهد. - بالغیزاده، - 1387

اضطراب بطور کلی باعث حواس پرتی و هجوم افکار نامربوط به ذهن خواهد شد و باعث تحریف ادراکا ت افراد از پدیده ها و مقولات درسی و بطور مثال ریاضی خواهد شد، هیجانهایی مثل اضطراب در یک درس خاص - ریاضی - می تواند موجب توقف توانایی و قدرت استدلال و نقصان در عملکرد مفید فرد بشود و دانش آموز را در دور باطل گرفتار کند. - جهانی و همکاران ، - 1394مشاوره بصورت دوره های کوتاه مدت و عامیانه ی سابقه ی بسیار طولانی دارد، اما بصورت کار روان درمانی و جلسات مختصر و پی در پی توسط لنیدمن در کار با خانواده و گروههای دیگر به کار برده شد.رفته رفته مشاوران فعا ل تر شدند و مراجعان نیز به تبع آن فعال شدند.مراجع یک یادگیرنده و مشاور یک معلم است. کم کم الگوهای مبتنی بر درمان معرفی شد.اوایل کار مشاوره بصورت فردی بود و لی بعدها در خانواده ها و مدارس

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید