بخشی از مقاله

چکیده

بنگاه محل گردآوري وسایل سرمایهاي و دیگر منابعی است که براي تحصیل سود تحت مدیریت معینی با یکدیگر ترکیب می-شوند و در آن نیروي کار، مواد اولیه را در فرابند تولید تغییر شکل میدهد و به ارزش آن میافزاید و آنگاه محصول بدست آمده در بازار به فروش میرسد.

یافتههاي پژوهشی حاکی از این است که کارآفرینی امري آموزشپذیر است و نظامهاي آموزشی با برنامهها، اهداف و سایر عوامل آموزشی خود، نقش موثري در توسعه کارآفرینی دارند. با توجه به نقش و اهمیت کارآفرینی - با توجه به وضعیت تولید و اشتغال و مشکلات اقتصادي که کشور ما با آن مواجه است - حمایت از کارآفرینان و بخصوص حمایت از نظام آموزشی جهت آموزش هاي کارآفرینی از اهمیت حیاتی برخوردار است. بیشتر برنامههاي آموزش کارآفرینیدو هدف را دنبال میکنند: اول اینکه برنامههاي آموزش کارآفرینی میبایست افراد را براي موفقیت در کارشان آماده کنند و دوم اینکه برنامههاي آموزشی باید توانایی افراد را در جهت یادگیري در آینده بالا ببرند.

در این مقاله به تحلیل بنگاههاي اقتصادي پرداخته و تأثیر آن را بر کارآفرینی و توسعه اشتغال بررسی کردیم.

مقدمه

در دو دهه گذشته با ظهور فناوريهاي جدید درتولید و ارتباطات، تحولاتی در قابلیتهاي واحدهاي صنعتی، روشهاي تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاهها پدید آمده که عموماً بر اهمیت واحدهاي کوچک و متوسط افزوده است. 

در کشورهاي پیشرفته بنگاههاي کوچک اقتصادي اهمیت ویژهاي در تعادل اقتصادي دارند. جایگاه موسسات کوچک که بعضاً در بخش خدمات و یازرگانی فعالیت مینمایند، از این رو حائز اهمیت میباشد که مجموعاً سهم عمدهاي از بازار را به خود اختصاص داده و گروه عظیمی در این موسسات مشغول به کار میباشند، لذا همیشه مورد توجه نهادهاي سیاستگذار اقتصادي قرار دارند. این گونه موسسات به تناسب خود رشد میکنند. رشد آنها معمولاً قائم به سرمایه نمیباشد و در این میان ابتکار، استفاده از فرصتهاي مناسب و بکارگیري شیوههاي مناسب بازاریابی از اهمیت ویژهاي برخوردار است.

یکی از مباحث اساسی در جوامع امروزي اشتغال و در پی آن کاریابی است. بیکاري پدیدهاي اجتماعی در دنیاي کنونی است که در اکثر کشورهاي جهان مشاهده میشود. این پدیده باعث مشکلات اجتماعی مختلفی مانند رواج فقر و شرایط سخت زندگی در کشور و بروز بیماريهاي جسمی و روانی در افراد جامعه میگردد. جهان امروزي پس از تجربه الگوهاي مختلف توسعه اعم از برونزا، درونزا، صنعتی و غیره، آخرین الگوي توسعه را مبتنی بر کارآفرینی قرار داده است. اهمیت این مسئله تا بدانجاست که شومپیتر کارآفرینی را موتور توسعه مینامد.

بدون شک به خاطر رشد فناوري بالا و رقابت شدید در عرصههاي اقتصادي، برگزاري دورههاي آموزشی براي کارآفرینان از اهمیت خاصی برخوردار است. کارآفرینانی که هم تجربه دارند و هم آموزش دیدهاند، پرسود ترین فعالیتها را هدایت میکنند. تحقیقات نشان میدهد که کارآفرینی امري آموزشپذیر، تقویتپذیر و پرورشپذیر است. اولین کشورهایی که در زمینه آموزش کارآفرینی فعالیتهایی را انجام دادند، کشورهاي آلمان، انگلیس، آمریکا و ژاپن بودند.

تعریف بنگاههاي کوچک و متوسط
بنگاههاي کوچک و متوسط در کشورهاي مختلف جهان داراي شباهتهاي بسیاري هستند، اما با وجود این، نمیتوان تعریف واحد و یکسانی از آنها به دست آورد؛ هر کشور با توجه به شرایط خاص خود تعریفی از این کسب و کارها ارائه کرده است. بیشتر این تعریفها بر اساس معیارهاي کمی مانند نیروي کاران و میزان گردش مالی مطرح شدهاند. براي روشنتر شدن موضوع تعاریف متفاوت در کشورمان را بررسی نمودهایم: تعریف صنایع کوچک و متوسط در ایران بر اساس وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزي، بنگاه¬هاي کوچک و متوسط، واحدهاي صنعتی و خدماتی - شهري و روستایی - هستند که کمتر از 50 نفر کارگر دارند

بانک مرکزي ایران نیز کسب وکارهاي زیر 100نفر نیروي کار را به عنوان بنگاههاي کوچک و متوسط تلقی میکند. - سالنامه آماري کشور - . تعریف صنایع کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا بنگاههاي کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا این گونه دسته- بندي میشوند:

- بنگاههاي خرد: 1-9 نفر نیروي کار

- بنگاههاي کوچک: 10-49 نفر نیروي کار

- بنگاههاي متوسط: 50-249 نفر نیروي کار.

دلایل تاسیس بنگاههاي کوچک و متوسط

عمده ترین دلایل تاسیس بنگاههاي کوچک و متوسط عبارتند از:

- عدم نیاز به فناوري گران و پیچیده

- از بعد سیاسی؛ این بنگاهها ساختار سیاسی را اصلاح میکنند و از تمرکز قدرت در شهرهاي بزرگ جلوگیري به عمل میآورند

- از بعد اقتصادي؛ باعث ایجاد شغل محسوب میشوند.نیاز به آموزشهاي اندك و کوتاه مدت دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید