بخشی از مقاله

چکیده

در سالهاي اخیر منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تحول و توسعه جوامع بشري به شمار می رود. از نیازهاي ضروري سازمان هاي امروزي جهت رسیدن به توسعه پایدار، توجه به منابع انسانی می باشد. بهینه سازي منابع انسانی به آموزش و ارتقاء فعالیت هاي انسانی در سازمان ها وابسته است و از طریق آن می توان شرایط فرهنگی خاصی را ایجاد کرد که در آن کارکنان به توان بالقوه براي بهره مند شدن از افراد و سازمان دست یابند.

با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله ضمن اشاره اي کوتاه به جایگاه منابع انسانی در توسعه پایدار سازمان ها و مفهوم بهینه سازي به ارایه راهکارهاي عملی در راستاي تحقق توسعه پایدار سازمانی با در نظر گرفتن مفاهیم منابع انسانی می پردازد. از جمله راهکارهاي موثر در توسعه پایدار که در سایه آن می توان به افزایش بهره وري سازمان امیدوار شد، می توان به تمرکز بر آموزش حین خدمت، توسعه حرفه اي، نهادینه شدن تغییر و نوآوري، به کارگیري فناوري اطلاعات و تمرکز بر استقرار سیستم هاي مدیریت عملکرد اشاره کرد.

-1 مقدمه
سازمان مجموعه اي است از عوامل انسانی، فنی، ساختاري، فرهنگی و دیگر عناصر محیطی که در راستاي تحقق مجموعه هدفهاي از پیش تعین شده و مشترك در تعاملند . مجموعه دست آوردهاي علمی نشان می دهند از ساده ترین لوازم گرفته تا پیشرفته ترین فناوري هاي پیچیده، محصول خلاقیت و نوآوري انسان هایی است که طی سال هاي متمادي براساس دانش و ارتقاء فکري خلق شده است.

بنابراین پایه اصلی ثروت هر سازمان را منابع انسانی تشکیل می دهد که از آن به عنوان عامل اصلی و پایه یاد می شود. - گنجی نیا، - 1389 نقش منابع انسانی نه تنها در سطح سازمانی بلکه به صورت کلی از سطح یک واحد کوچک اقتصادي تا سطح ملی ارتقاء و گسترش پیدا کرده است. - - Pohjola, 2010 توجه به منابع انسانی به عنوان زیربناي تولید و ارائه خدمات در سازمان ها یکی از راه کارهاي اساسی در افزایش کارآیی و بهره وري سازمان به شمار می رود. 

منابع انسانی در تمامی حوزه ها نظیرگزینش، استخدام، نگهداري نیروي انسانی و در کل مدیریت منابع انسانی یکی از مواردي است که دور اندیشی، نوآوري سازمانی و تحول آفرینی را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که مدیریت منابع انسانی جزء لاینفک سازمان ها و جوامع است که عدم توجه به این مهم، آثار مخرب جبران ناپذیري در سازمان ها به دنبال خواهد داشت و هیچ پیشرفت و بهبودي جز با تمرکز بر بهبود منابع انسانی به دست نخواهد آمد.

مجهز بودن یک سازمان به نیروي انسانی توانمند، یک اصل حیاتی است. بی شک یکی از نشانه هاي بهره وري هر سازمان، براي رویارویی با تغییرات سریع و شتابان ناشی از تحولات، نگرش هاي عمومی و کاهش سطح حمایت هاي دولتی، تغییر در ساختار سازمانی و توانمندسازي منابع انسانی است. - اقدسی،. - 197- 222 :1392 توانمندسازي منابع انسانی جهت تحول سازمانی شامل فرآیند بهبود مستمر و ارتقاء توانمندیهاي نیروي انسانی سازمان به صورت هدفمند، تدریجی، مداوم، متوازن، همه جانبه، هم سو با ارزشهاي سازمان، برپایه رسالت، درون زا، فراگیر، با مشارکت مدیریت و کارکنان، هماهنگ باسرعت پذیرش تغییرات محیطی و کسب و کار می باشد.

-2 اهمیت و جایگاه منابع انسانی

سازمان یعنی، جمعی از کارکنان با روحیات، علایق، افکار، دانش و شر ایط فیزیکی متفاوت که بدون آن ها سازمان هرگز وجود خارجی پیدا نمی کنند. - . - Todaro, 2010 علل تداوم حیات سازمانی و بالندگی، جایگاه و نقش انکار ناپذیر و ویژه ي منابع انسانی در سازمان می باشد که این حضور به پیش شرط هایی مانند جذب، آموزش و تربیت، حفظ و نگهداري نیروي انسانی وابسته است. بنابراین اگر بهترین راهبردهاي مدیریتی و فناوري نوین در سازمان به کار برده شود، اما سازمان فاقد راهبرد صحیح منابع انسانی باشد هرگز محصول و فرایند مطلوبی در خروجی آن به دست نخواهد آمد.

اساسی ترین رکن در هر سازمان، اعم از خدماتی یا تولیدي، مساله انتخاب و جذب نیروي انسانی ماهر و واجد شرایط است. در جذب نیرو شرایط را باید به گونه اي فراهم کرد که افراد با علاقه و افتخار در محل کار خود حضور یابند. در حقیقت سلامت تعالی، رشد و توسعه سازمان رابطه مستقیمی با شرایط فیزیکی، روانی، تعلق خاطر، امنیت شغلی و تأمین مالی نیروي انسانی دارد. آموزش و تربیت به عنوان یک ضرورت، سازمان را از حالت ایستایی خارج و به سمت پویایی پیش خواهد برد.

تلاش براي تربیت افراد با قابلیت هاي قابل قبول در تمام سطوح سازمانی امري انکارناپذیر است که این مهم به سازمان در رسیدن به اهدافش کمک بسیاري خواهد نمود.آموزش یکی از پیچیده ترین وظا یف در اداره امور هر سازمان و به و یژه در مدیریت منابع انسانی است. - سلطا نی، . - 70: 1382پس از نظام جذب، نظام بهسازي و به کارگیري مناسب منابع انسانی قرار دارد. در حقیقت آموزش، بینش و بصیرت عمیق تر، دانشی را در کارکنان ایجاد و از این طریق توانایی و مهارت هاي آنان را جهت اجراي وظایف محول شده افزایش می دهد و در نتیجه موجب نیل به اهداف با کارآیی و ثمربخشی بهتر و بیشتر می گردد. - کارگر، - 67-85 :1388 آموزش مستمر و مداوم نیروي کار و دیگر کوشش هایی که در راستاي بهبود کیفیت نیروي کار به عمل می آید نوعی سرمایه گذاري در منابع انسانی است که داراي بازده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید