بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تمرینات ترکیبی - هوازی - مقاومتی - بر سطوح سرمی IL-18 نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق است.30 نفر از نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق به طور داوطلبانه و در دسترس حاضر به همکاری شدند؛ که به صورت تصادفی در دو گروه تجربی - قد164/45 سانتی متر، وزن 86/19 کیلوگرم، سن 16/2سال - و گروه کنترل - قد162/45 سانتی متر، وزن 83/02 کیلوگرم، سن 16/3سال - تقسیم شدند سپس گروه تجربی تحت تاثیر 12 هفته تمرین هوازی بصورت 3 جلسه در هفته - تمرینات هوازی با شدت - 50 تا %60 اکسیژن مصرفی - قرار گرفتند. در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند و تنها پی گیری شدند.

متغیر های وزن، درصد چربی، شاخص توده بدنی BMI - یا - Body mass index و حداکثر اکسیژن مصرفی - Vo2max - قبل و بعد تمرینات از هر دو گروه اندازگیری شدند. نمونه خونی در حالت ناشتا طی دو مرحله، 48 ساعت قبل و بعد از تمرینات برای سنجش میزان اینترلوکین 18 گرفته شد. به منظور مقایسه ی درون گروهی از آزمون آماری t همبسته و برای مقایسه بین گروهی از t مستقل استفاده شد.

کلیه محاسبات آماری با نرم افزار spss نسخه 21 انجام یافت. یافته های پژوهش نشان داد که دوازده هفته تمرینات ترکیبی بین گروه کنترل و تجربی قبل و پس از آزمون در میزان IL-18 تغییر معنی داری ایجاد کرد و باعث کاهش آن گردید. - P>0/05 - ، و متغیر های وزن، BMI، درصد چربی،Vo2max تغییر معنی دار داشتند - . - P<0/05 یافته ها نشان دادند تمرین هوازی باعث کاهش التهاب و بهبود ترکیبات بدن و سیستم ایمنی بدن نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق می شود.

مقدمه:

چاقی یکی از مشکلات سلامتی حال حاضر دنیا بوده و شیوع آن در حال گسترش می باشد و عقیده بر این است که علت چاقیواقعاً پیچیده و مبهم بوده و به خوبی شناخته نشده است . - 1 - چاقی و اضافه وزن در میان کودکان و نوجوانان قابل توجه است و تمام کشورهای دنیا تجربه ای در اضافه وزن میان کودکان و نوجوانان دارند و ممکن است بعد از بلوغ هم ادامه پیدا کند . - 2 - چاقی یک خطر برای ایجاد انواع معینی از عفونت ها، اختلالات التهابی و بیماری های قلبی و عروقی می باشد 

مشخص شده است که کم تحرکی تا حد زیادی در ایجاد چاقی و عفونت دخالت دارد . - 4 - این موضوع به درستی ثابت شده است که عوامل خطر ساز بیماری های قلبی و عروقی در دوران کودکی و نوجوانی می تواند خطر این بیماری ها را در بزرگسالان پیش بینی کند . - 5 - لذا سنین پایین تر فرصت خوبی برای ایجاد یک روش زندگی سالم بدون پیدایش عوامل عفونی و بیماری ها در آینده است .

فعالیت بدنی از طریق کاهش شاخص التهابی، انعقادی، چاقی و افزایش شاخص ضد التهابی می تواند باعث کاهش مرگ میر در افراد معرض خطر گردد . - 6 - به طوری که که حتی برخی از تحقیقات عدم فعالیت بدنی را، مستقل از چاقی با افزایش شاخص التهابی مرتبط می دانند . - 7 - چاقی به علت افزایش بیان ژن سیتوکین ها، ارتباط تنگاتنگی با مقادیر زیاد التهاب دارد و فعالیت ورزشی منظم باعث کاهش التهاب می شوند . - 8 - همچنین موجب تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود .

تمرینات منظم همچنین تا حدودی باعث کاهش وزن می شوند که این کاهش وزن موجب کاهش سطوح علائم التهابی می شود . - 4 - سایتوکین ها هورمون های پیش التهابی هستند که در تنظیم رشد وتمایز عملکرد بسیاری از سلول های بدن دخالت دارند و نقش مهمی در تقویت پاسخ ایمنی ایفا می کنند . - 10 - سایتوکین های پیش التهابی موجب فعالیت آندوتلیال عروقی می شود و به عنوان شاخص های التهابی جدید، در پیش گویی بیماری های قلبی - عروقی از حساسیت بیشتر برخوردار بوده، و نقش مهمی در پاتوژنز آترواسکلروز دارند 12 - ، . - 11 اینترلوکین 18 به عنوان عضوی از خانواده-1 IL معرفی شده که قادر به تولید و تحریک اینتر فرون گاما است.

در بسیاری از انواع مختلف سلول ها از جمله ماکروفاژها، سلول های آندوتلیال، سلول های عضلانی صاف عروق، سلول های دندریتیک و بافت چربی- 18 IL ساخته و ترشح می شود - 14 ، 18 - . IL-13 یک سایتوکین پیش التهابی با عملکرد تنظیمی مهم در دستگاه ایمنی ذاتی است و باعث افزایش تولید ملکول های چسبان، سنتز اکسید نیتریک کموکین ها می شود. همچنین نقش قاطعی در آسیب شناسی رگی ایفا می کند و شاخصی برای پیش بینی مرگ قلبی-عروقی می باشد از آن جا که فعالیت بدنی منجر به کاهش چاقی می شود؛ انجام منظم تمرین ورزشی منجر به کاهش سطح نشانگرهای التهابی رها شده از بافت چربی شده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را می کاهد 

در همین راستا اکثر مطالعات صورت گرفته در مورد-18 IL به اثر کاهشی تمرین هوازی 21 - ،20 ، - 19 و به میزان کمتری به عدم تاثیر آن - 22 - اشاره نمودند. شرکت دادن افراد چاق به ویژه کودکان و نوجوانان در یک فعالیت ورزشی منظم و مطلوب، پژوهشگران فیزیولوژی ورزش را موظف می سازد تا در کنار شرکت دادن این افراد در ورزش، سلامتی آن ها را که دوره حساسی از زندگی خود را پشت سر می گذارند، تضمین کنند

در این پژوهش به دنبال این مساله هستیم که آیا 12 هفته تمرین هوازی بر سطوح سرمی IL-18 نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق تاثیر دارد؟ آیا 12 هفته تمرینات ترکیبی، بر وزن، BMI، درصد چربی، Vo2max، CRP نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق تمرین کرده با نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق بدون تمرین تفاوت دارد؟ بنابراین هدف این تحقیق تاثیر تمرین هوازی بر سطوح سرمی IL-18 نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق است.

روش بررسی:

تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی، با توجه به طول زمان از نوع مقطعی و به صورت میدانی و به لحاظ استفاده از

نتایج
کاربردی بود و با دو گروه تجربی و گروه کنترل انجام گرفت. در این پژوهش برای تعیین تاثیر تمرینات هوازی بر سطوح 2 سرمی اینترلوکین 18 نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق بر اساس اطلاعات بدست آمده از آنان به طور تصادفی در دو گروه دسته بندی شدند.

شرکت کنندگان در این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر باغملک به صورت هدفمند و در دسترس می باشد. از تعداد 2095 نفر دانش آموز جامعه آماری، حدود 30 نفر به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند که به طور تصادفی در دو گروه - تجربی و کنترل - نوجوان دختر دارای اضافه وزن و چاق تقسیم شدند 

هدف کلی این پژوهش تاثیر تمرینات هوازی بر سطوح سرمی اینترلوکین 18 نوجوانان دختر دارای اضافه وزن و چاق می باشد. برای جمع آوری اطلاعات ابتدا از طریق فراخوان عمومی - پرسشنامه - نوجوانان دختر چاق و دارای اضافه وزن شناسایی می شوند - حدود 192 نفر - . در مرحله ی دوم برای انتخاب افراد چاق و دارای اضافه وزن سالم و دارای توانایی شرکت در تمرینات از پرسشنامه پارکیو - پرسشنامه آمادگی برای شروع در فعالیت بدنی - استفاده شد. در مرحله سوم، با محاسبه قد و وزن، BMI گروه های مورد مطالعه یادداشت شد به طوری که نوجوانانی که BMI آنان بر اساس فرمول - وزن تقسیم بر قد به توان - 2 بالاتر از 25 و 30 بوده به عنوان دارای اضافه وزن و چاق انتخاب شدند. البته ابتدا از آزمودنی ها رضایت نامه کتبی جهت شرکت در این پژوهش گرفته شد.

افراد با BMI بالای 25 و 30 جهت نمونه آماری انتخاب شدند. از طرف دیگر، افراد چاق انتخاب شده سابقه هیچ گونه بیماری مزمن و پیشرفته، عمل جراحی، ناهنجاری، بیماری داخلی و روحی- روانی نداشته اند. در ضمن طی برنامه پژوهش از هیچ گونه برنامه تمرینی دیگر استفاده ننمودند. از معیارهای خروج از مطالعه به غیبت بیش از 4 جلسه می توان اشاره نمود.

شرکت کنندگان شامل30 نفر نوجوان دارای اضافه وزن و چاق با BMI بالای 25 و 30 می باشند. افراد به دو گروه تجربی و کنترل بطور تصادفی انتخاب شدند. گروه تجربی برنامه تمرینی را به مدت دوازده هفته در سالن ورزشی شهرداری واقع در شهر باغملک انجام دادند و گروه کنترل تمرین خاصی انجام ندادند. سعی شده بود، آزمودنی هادر گروه های همگن انتخاب شود.

روش های گردآوری اطلاعات در این پژوهش را میتوان به دو دسته کتابخانهای و میدانی تقسیم نمود. در خصوص جمع-آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از روشهای کتابخانهای و در زمینه جمعآوری اطلاعات برای تأیید یا رد فرضیههای پژوهش از روش میدانی و آزمایشگاهی استفاده شد. تعداد 30 نفر از دختر های نوجوان چاق و دارای اضافه وزن 15 - نفر گروه تجربی و 15 نفر گروه کنترل - که واجد شرایط شرکت در این تحقیق می باشند به صورت هدفمند به عنوان آزمودنی انتخاب می گردند. آزمودنی های گروه تجربی در یک جلسه توجیهی با شرایط اجرای تحقیق آشنا شدند و فرم رضایتنامه را امضا کردند و رضایت نامه از اولیای آنها گرفته شد.

قد و وزن برای تعیین BMI اندازه گیری شد و افراد با BMI بالاتر از 25 و 30 انتخاب شدند. ضخامت چین پوستی درسه ناحیه سه سر بازو، ساق پا و تحت کتف بوسیله کالیپر مدل longe ساخت کشور آلمان اندازگیری و و درصد چربی بدن آزمودنی ها با استفاده از فرمول اسلاتر و همکارانش - 1998 - با فرمول - +1 - مجموع ضخامت پوستی سه سر بازو و ساق پا - 0/735 × - تعیین می شود - حسینی کاخک و همکاران ،. - 1390 پس از توجیه آزمودنی ها، از آنها خواسته شد که قبل از اجرای آزمون ها الگوهای خواب طبیعی و رژیم غذایی را درطول تحقیق رعایت کنند.

48 ساعت قبل از تمرین از تمام آزمودنی ها نمونه خونی بصورت ناشتا گرفته می شود و برای تعیین میزان IL- 18 به آزمایشگاه انتقال داده شدند. آزمودنی ها تست یک مایل دویدن راکپورت را به عنوان عملکرد هوازی اجرا کردند. سپس گروه تجربی تحت تاثیر 12 هفته تمرین هوازی بصورت 5 جلسه در هفته - تمرینات هوازی با شدت 50 - تا %60 اکسیژن مصرفی - را انجام دادند. 48 ساعت پس از پایان پروتکل تمرینی نمونه های خونی از هر 2 گروه تجربی وکنترل جمع آوری شد. بعد از 12هفته تمرین مجدداً قد و وزن برای تعیین BMI اندازه گیری شد، درصد چربی اندازه گیری شده و نمونه خونی از هر دو گروه بصورت ناشتا گرفته شد و مقادیر بدست آمده در پیش آزمون و پس آزمون مورد مقایسه قرار گرفتند. توان هوازی بیشینه - Vo2max - آزمودنی ها نیز توسط آزمون بروس محاسبه شد     

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید