بخشی از مقاله

زمینه و هدف :افزایش سن با تغییر ترکیب بدن رخ می دهد که در پی آن جرم استخوان و عضله کاهش و مقدار چربی بدن افزایش می یابد. پپتید گرلین و ابستاتین دو عامل شناخته شده محیطی اند که به نظر می رسد در تنظیم دریافت غذا و وزن بدن نقش مهمی ایفا می کنند.این پپتیدها با مرکز اشتها در هیپوتالاموس و ساقه مغز برای رساندن اطلاعات در مورد تغذیه تعامل دارند . هدف از انجام این پژوهش این است که آیا شانزده هفته تمرین هوازی سطوح گرلین و ابستاین زنان میانسال تاثیر دارد ؟ پس از فراخوان پژوهشی از بین جمعیت 100نفری داوطلب شرکت نهایتا 24 نفر انتخاب ودر دو گروه و هوازی و کنترل قرار دادیم برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSSاستفاده شد.برای تجزیه و تحلیل از آزمون t-student استفاده شدکه .میانگین گرلین در گروه تجربی در پیش آزمون51.23B+2.09و در پس آزمون 59.25B+2.079 پیکو گرم درمیلی لیترو میانگین ابستاتین در گروه تجربی در پیش آزمون 1.98B+1.86و درپس آزمون 2.25B+0/283پیکوگرم در دسی لیتر است .نتایج پژوهش حاضر حاکی از تاثیرات مثبت تمرینات هوازی بر کاهش ابستاتین و افزایش مقدار گرلین است .

کلمات کلیدی:گرلین ,ابستاتین , تمرینات هوازی ,میانسال ,ترکیب بدن

مقدمه:

افزایش سن پدیده ای است که با تغییرات متعددی در بدن همراه می باشد .یکی از مهم ترین پیامدهای افزایش سن، کاهش اشتها و مصرف غذا است که به دنبال خود کاهش وزن را به دنبال دارد .گرلین و ابستاتین دو پپتید مترشحه از معده هستند که ابستاتین از ترجمه ژن پیش ساز گرلین به نام پری پروگرلین تولید می شوند - گالیو. - 2006 در دهه های اخیر کشف گرلین یک پپتید شکمی که در 1999 به وسیله کوجیما و همکارانش کشف شد، منجر به شناسایی یک سیستم پیچیده و مقدمه ای برای دیدگا ه های جدید در تحقیقات متابولیکی و نرواندوکرینی شد - بروم و همکاران,. - 2007مهم ترین فاکتورهای شناخت هشده محیطی کهاحتمالاً در تنظیم دریافت غذا و وزن بدن نقش مهمی بازی می کنند، پپتیدهای گرلین و ابستاتین هستند - بروم و همکاران,. - 2007 گرلین به دو شکل آسی لدار و بدون آسیل در باف تهای مختلف از جمله پانکراس، هیپوفیز، کلیه، جنین وهیپوتالاموس بیان می شود - بروم و همکاران,. - 2007 گرلین ابتدا به عنوان لیگاندی برای گیرنده ترشح دهنده هورمون رشد شناخته شد مطالعات بعدی نشان دادند که گرلین، اشتها و وزن را کنترل می کند .

مقدار گرلین در زمان گرسنگی افزایش و در زمان سیری کاهش می یابد .علاوه بر اثرات اشتها آوری، گرلین می تواند درتنظیم وزن بدن در طولانی مدت نیز نقش داشته باشد .دیده شده تزریق طولانی مدت گرلین، باعث افزایش وزن از طریق افزایش غذای دریافتی می شود - کوجیما. - 1999 مطالعات انجام شده روی نمونه های انسانی نشان داده که مقدار گرلین پلاسما در ابتدای جوانی تا اواسط بزرگسالی افزایش می یابد و پس از آن با افزایش سن کاهش می یابد - راجیمرز . - 2002,کاهش گرلین در افراد مسن، با بی اشتهایی ناشی از افزایش سن همراه است - مورلی - 1992, که منجر به کاهش وزن و تغییر ترکیب بدن در جهت کاهش جرم بدون چربی و افزایش جرم چربی بدن می شود - کندی, - 2004 .یافته های محققان نشان داد که مقدار گرلین ابستاتین به تغییرات ترکیب بدن حساس است .در تحقیقی روی افراد 69 ساله مشاهده شد که تغییرات جرم عضله رابطه معکوسی با تغییرات گرلین دارد - برتولی،. - . - 2006

با توجه به این که مدت زیادی از کشف ابستاتین نمی گذرد در بررسی های هورمونی و متابولیکی هنوز پرسش های زیادی درباره تغییرات گرلین و ابستاتین در اثر انجام تمرینات ورزشی به عنوان یکی از عوامل موثر بر تعادل انرژی وجود دارد .برخی تحقیقات نشان دادند در ورزش هایی که همراه با کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدناست، مقدار پلاسمایی گرلین تغییر می کند.قنبری نیاکی و همکاران - - 1388 تأثیر شش هفته دویدن را بر میزان ابستاتین تام روده و فوندوس بررسی کردند . برنامه تمرین شامل 5 جلسه در هفته و هر جلسه تمرین شامل 60 دقیقه دویدن روی نوارگردان با سرعت 25 متر در دقیقه بود . نتایج پژوهش اخیر، نشان دهنده کاهش معنی دار سط وح ابستاتین فوندوس و روده کوچک در موش های تمرین کرده و عدم تغییر معنی دار در ابستاتین تام پلاسما بود . این کاهش ابستاتین، با افزایش معنی دار گلیکوژن کبدی و هورمون رشد پلاسمایی و هم چنین عدم فوندوس و روده کوچک همراه است . در این ز مینه در این پژوهش بدنبال این هستیم که آیا شانزده هفته تمرین هوازی برسطح گرلین و ابستاتین زنان میانسال تاثیر دارد؟

موادو وروش ها:

جامعه آماری پژوهش حاضر را زنان میانسال غیر فعال - کم تحرک - بین سنین35تا 45 سال تشکیل دادند که به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند پس از اعلام فراخوان برای شرکت در پژوهش در سالن های معتبر  ، 24 نفر از افراد داوطلب که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند انتخاب, از لحاظ سنی ,سلامتی و شرایط جسمانی جهت انجام تمرینات ورزشی مطلوب بودند
و پرسشنامه شرکت در پژوهش وپرسشنامه سلامتی را دریافت کردند و همچنین توسط یک پزشک معاینه شدند و به صورت تصادفی به دو گروه تمرین هوازی و گروه کنترل تقسیم می شوند و بعد از راهنمایی و اطلاعات کامل در مورد پروتکل تمرینی و نحوه پژوهش، فعالیت بدنی آغاز شد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها, از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است . در آمار توصیفی از جداول فراوانی و میانگین و انحراف معیارها و در آمار استنباطی برای بررسی نرمال بودن داده ها ازآزمون کلموگروف اسمیرنف و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از    نرم افزار SPSS و آزمونt-student استفاده شد.    

بحث و نتیجه گیری:

نتایج این پژوهش نشان داد که دوازده هفته تمرین هوازی بر سطوح سرمی گرلین پلاسما آزمودنی ها تاثیر دارد و باعث افزایش گرلین شد.که در این پژوهش افزایش یافت که  با نتایج پژوهش های رشید لمیر - - 1390 ,فتحی و همکاران - , - 1391کامیا بنیا - , - 1392زکوی , - 1394 - ارادی , - 2011 - کریستین - - 2015 فسیکا - - 2016همسو است. اما بانتایج پژوهش های زیر ناهمسو است. ایراندوست و همکاران - 1389 - بیان نمودند هشت هفته تمرین هوازی بر گرلین و لپتین زنان چاق میزان لپتین کاهش یافت.میرزایی و همکاران - - 1389 دریافتند که 8 هفته تمرین هوازی در زنان چاق منجر به افزایش سطح گرلین بدون آسیل شده، در حالی که هیچ گونه تغییر معناداری در سطوح گرلین آسیل دار دیده نشد .ثاقب جو و همکاران - - 1390 با انجام پژوهشی رو زنان و مردان سالمند چاق دریافتند، سطح گرلین و ابستاتین آزمودنیهای چاق پایینتراز افراد با وزن طبیعی بودند

نتایج پژوهش نشان داد که هشت هفته تمرین هوازی بر سطوح سرمی ابستاتین آزمودنی ها تاثیر معناداری دارد و باعث کاهش مقدار ابستاتین شد.که با نتایج پژوهش های قنبری نیاکی همکاران - - 1387 ,دریانوش - - 1393 همسو است . اما با نتایج پژوهش های زیر ناهمسو است .منشوری 1387 - - تاثیر ورزش بی هوازی بر ابستاتین در 10 زن بررسی کرد که تمرینات یک هفته طول کشید ورزش تاثیری بر ابستاتین نداشت .دلیل تفاوت را می توان نوع تمرین دانست.زکوی و همکاران - 1394 - تاثیر تمرینات شش ماهه پیلاتس بر مردان چاق سالمند را بررسی که مقدار ابستاتین افزایش یافت. که دلیل تفاوت را می توان جنس آزمودنی ها ذکر نمود.

نتیجه گیری کلیْ 

افزایش سن و با تغییر ترکیب بدن رخ می دهد که در پی آن جرم استخوان و عضله کاهش و مقدار چربی بدن افزایش می یابد . گرلین و ابستاتین دو پپتید مترشحه از معده هستند که گرلین عامل موثر تنظیم مغزی روده ای رشد و تعدیل انرژی است گرلین پس از ترشح از راه گردش خون بر مراکز سیری و گرسنگی در هیپو تالاموس اثر گذاشته و در دریافت غذا و اکتساب وزن را تحریک می کند ابستاتین توسط ژن گرلین کدگذاری شده و جذب را کاهش و در کاهش وزن موثر است . نتایج این پژوهش نشان داد که تمرین هوازی توانست سبب کاهش ابستاتین و افزایش مقدار گرلین شود .

منابع و ماخذ:

بنیا کامیا,معصومه تاثیر تمرینات تناوبی وتداومی بر هورمون گرلین زنان غیر چاق نشریه علمی پژوهشی فصلنامه علوم ورزش ,شماره 13 ,صص12-26سال 1392 ثاقب جو,مرضیه..اثر تمرین مقاومتی دایره ای بر سطح گرلین پلاسمایی زنان جوان مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی دوره ی دوازدهم، شماره ی 5، صفحه های 529-535 سال 1389 دریانوش,فرهادمطالعه تأثیر 8 هفته فعالیت هوازی شدید بر سطوح پلاسمایی هورمون های ابستاتین، لپتین، انسولین و هورمون رشد در موش های چاق نر از نژاداسپراگوداولی مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک سال 17 ، شماره 9 - شماره پیاپی - 90 ، آذر45 ،سال 1393 رشید لمیر ,امیر .تاثیر هشت هفته تمرین هوازی بر غلظت هورمون رشد و گرلین زنان جوان ,مجله دانشگاه علوم پژشکی شهید صدوقی یزد,شماره 5 جلد 19 ,صص 667-675سال 1390 زکوی ,ایمان.اثر تمرینات پیلاتس بر مقادیر پلاسمایی گرلین و ابستاتین در مردان سالمند چاق,مجله علوم پزشکی شهید صدوقی یزد , دوره ,23شماره ,3صص. 2021-2031 سال 1394

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید