بخشی از مقاله

چکیده

باافزایش جمعیت ونیازروزافزون به منابع پروتئینی سالم جایگاه تخم مرغ به عنوان یک محصول سرشارازپروتئین که به سهولت دراختیارمردم قرار می گیرد مستحکم شد. تلاش مستمري براي افزایش راندمان تولیدوافزایش کیفیت تخم مرغ انجام میشود،هدف مااز این تحقیق بررسی اثرشاخص هاي مدیریتی بافاکتورهاي محیطی سالن درسالن هاي مرغ تخمگذار استان تهران بود.

استان تهران به دلیل جمعیت زیادودارابودن تنوع آب وهواي گوناگون بسترمناسبی براي بررس عوامل گوناگون فراهم کرد،اطلاعات اولیه این تحقیق به کمک پرسشنامه از95درصدتولیدکنندگان تخم مرغ دراستان به دست آمد،سپس بااستفاده ازدستگاه سنجش میزان گازهاي محیط که براي این تحقیق طراحی شد میزان گازهاي محیط سنجش شدوباکمک دستگاههادیگر پارامترهاي محیطی اندازهگیري شدودرآخرپارامترهاي تخم مرغ تولیدشدمزارعه به دست آمد که - شامل وزن تخم مرغ،ضخامت،وزن زرده - تاتفاوتهاواحدهابه دست آید،

نتایج به دست آمده نشان دادکه عوامل مدیریتی و عوامل محیطی بر روي پارامترهاي تولیدي مرغ تخمگذار موثر هستندومی توانند فاکتورهاي تولیدي شامل میزان تولید تخم ، وزن تخم مرغ ، رنگ زرده ، کیفیت تخم مرغ را تغییر داد و روي آنها تاثیر گذار باشد.

.1 مقدمه
همواره دست یافتن به تولید حداکثري با حداقل هزینه ها مد نظر بود ومدیریت امروز در تمام زمینه ها به این هدف می اندیشد .

هدف از انجام این مطالعه این بود که آیا مباحث مدیریتی و پارمترهاي محیطی می توانند بر روي تولید وپارامتر هاي کیفیت تولید تخم مرغ تاثیر داشته باشند واگر تاثیر دارد میزان این تاثیر به چه مقدار است در این جا باید به این نکته اشاره کرد که بررسی این مبحث کار تازه است چون تا کنون به مدیریت تولید واثر محیط در مرغدارهاي تخم گذار توجه مناسبی نشده است.

شرایط نگهداري مرغ تخمگذار بسیار مهم است چون زمان نگهداري آن نسبت به دیگر طیور بیشتر است پس بیشتر در معرض آسیب هاي قرار دارد از نظر اقتصادي نیز تخم مرغ به عنوان یک محصول پروتیئنی مناسب هم از لحاظ قیمت وهم از نظر دسترسی عموم مردم بسیار پر اهمیت میباشد واین عوامل سبب می شود که تحقیق بروي این مسئله جذابیت بیشتري داشته باشد

2.   روش تحقیق

استان تهران به مرکزیت شهر تهران، با وسعتی حدود 981،12کیلومتر مربع بین 34 تا 5٫36 درجه عرض شمالی و 50 تا 53 درجه طول شرقی واقع شدهاست. این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب بهاستان قم، از جنوب غربی به استان مرکزي، از غرب به استان البرزو از شرق به استان سمنان محدود است. جمعیت این استان در سال 1385، 858،281،13 نفر بودهاست. مرکز آن شهر تهران است.ري، اسلامشهر شهرستان قدس، شهرستان شهریار، شهرستان ورامین، شهرستان دماوند، از دیگر مراکز جمعیتی مهم استان هستند اطلاعات اصلی مورد نیاز این تحقیق از طریق تکمیل پرسشنامه بصورت حضوري و به روش سرشماري. سایر دادههاي مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهاي، مراجعه به دستگاههاي ذیربط و نیزپایگاههاي اینترنتی بدست آمده است.

باکمک پرسش نامه در قسمت الف ما اطلاعاتی شامل سن مرغدار میزان سواد مرغداروکارکنان تعداد کارگران و میزان آموزش به کارگران شیوه کار کردن آنها نقش مدیر به دست آوردیم.

درقسمت ب پرسش نامه سن سالن مشخصات سالن انواع سیستم هاي مورد استفاده ومیزان تولید در روز به دست آمد.درقسمت پ پرسش نامه پارامترهاي بهداشتی مدنظر بود که اطلاعات آن به کمک پرسش به دست آمد.درقسمت ج پرسشنامه میزان درآمد ومیزان آموزش داده شد به کمک پرسش به دست آمد براي به دست آوردن میزان گازهاي محیط با طراحی یک دستگاه سنجش میزان دي اکسیدکربن وگاز آمونیاك واکسیژن اطلاعات مربوط به گازها به دست آمد.

دستگاه طراحی شده شامل یک مادربورد بود که روي آن یک میکروچیپ مدل1 بود که کار تشخیص دادها را انجام می داد یک برد دیگر کنار آن بود که سنسور هاي گازها - 2 مدل سنسورها از شرکت فیگارو کره - روي آن قرار داشت واطلاعات را به میکرو می رساند.

این دستگاه نمونه مشابه در بازار نداشت وبه عنوان یک نو آوري می تواند مطرح شود چون دستگاه هاي سنجش گاز در بازار فقط می توانند یک گاز را حس کنند اما این دستگاه توانایی حس کردن چند گاز در یک زمان را دارد.
شیوه کار با آن بسیار ساده است وبا کلید هاي که روي آن طراحی شده است به راحتی قابل استفاده می باشد.

ما براي به دست آوردن میزان گازهاي محیط از سه نقطه سالن ابتداي سالن مرکز سالن و انتهاي سالن نمونه گاز گرفتیم تا میزان دقیق گازها به دست آید. سپس میانگین این سه نقطه بعنوان مشاهده ثبت گردید.

شیوه کارکرد دستگاه به این گونه بود که دستگاه براي نشان دادن دقیق میزان گازها باید درهر مکان به مدت 15 دقیقه در معرض گازهاي محیط قرار دهیم.

براي به دست آوردن دما و رطوبت محیط به وسیله یک دماسنج جیوه اي و یک رطوبت سنج با مارك وکتو انگلستان که ساخت کشور تایوان بود استفاده شد.

براي به دست آوردن میزان دما و رطوبت محیط از سه نقطه سالن ابتداي سالن مرکز سالن و انتهاي سالن اندازه گیري شد تا مقدار دقیق دما ورطوبت به دست آید.

براي به دست آوردن سرعت جریان هوا ابتدا به کمک یک دستگاه لیزي دور سنج میزان دور فن هاي هوایی ورودي به دست آید تا راندمان فن هاي هوا به دست بیاید سپس به کمک یک سرعت سنج میزان سرعت هوا در سه نقطه سالن به دست آمد.

براي وزن کردن تخم مرغ ها به کمک یک ترازوي دیجیتال با دقت 0/1گرم ساخت کشور چین استفاده شد. ما براي به دست آوردن دامنه دقیق وزن تخم مرغ هاي یک واحد بطور تصادفی سی تخم مرغ از هر واحد براي وزن کردن انتخاب کردیم تا دامنه دقیقی به دست آید. تخم مرغ ها را اول تمیز کرده تا وزن دقیق تر به دست آید.سپس در جایی که هوا ساکن باشد وزن کشی انجام شد

براي تشخیص رنگ زرده ازشاخص رنگ زرده شرکت dsm - - روشه استفاده شد که شامل پانزده طیف بود وما نه عدد تخم مرغ را شکستیم ورنگ زرده آنها را مقایسه کردیم. روش کار به این صورت بود که تخم مرغ را روي یک سطح صاف شکسته بعد شاخص رنگ را کنار زرده قرار داد وباچشم رنگ مناسب را تشخیص می دهیم.

براي به دست آوردن ضخامت پوسته به کمک یک کولیس ساخت کشور آلمان ضخامت پوسته تخم مرغ ها به دست آمد. براي این کار از چند نقطه پوسته براي اندازه گیري استفاده شد تا دقت اندازه گیري بالا باشد.

براي به دست آوردن طول وعرض تخم مرغ به روش بالا عمل شد.به کمک کولیس طول وعرض تخم مرغ ها را به دست آوردیم.دقت کولیس استفاده شده برابر 0/001میلی متر بود.

براي به دست آوردن ارتفاع زرده وسفیده به کمک یک دستگاه گوي سنج که سه پایه دارد که روي زرده یا سفیده قرار میگرفت و بالاي آن یک زائد پیچ مانند بود استفاده شد.روش کار به این صورت بود که سه پا یه روي زرده قرار می دادیم طوري که زائد سنجش ارتفاع درست در مرکز قرار بگیرد سپس شروع به پیچاندن می کردیم تا انجا که نوك زائد سنجش به سطح زرده برسد ولی زرده راسوراخ نکند.

براي به دست آوردن وزن زرده وسفیده وپوسته تخم مرغ ابتدا تخم مرغ ها وزن شد سپس تخم مرغ ها را با آب پختیم بعد از پختن دوبار تخم مرغ ها را وزن کرده تا وزن آن تصحیح شود بعد از آن تخم مرغ ها راشکسته و پوسته وسفیده و زرده آن راجدا کرده وجدا،جدا آنها را وزن کردیم براي هرواحد مرغداري ده تخم مرغ استفاده شد تا میانگین دقیق باشد..براي وزن کردن از ترازوي دیجیتال بادقت 1/0 گرم استفاده شد.

براي به دست آوردن برخی از پارامترها از فرمول هاي زیر استفاده شده است .

وزن تخم مرغW ارتفاع سفیده بر حسب میلی متر ، Hلگاریتم عدد در مبناي 10 ، LOG واحدهاو ، H.Uدر این فرمول
- گرم میلی - پوسته وزن وزن پوسته در واحد سطح - میلی گرم در سانتی متر مربع - = - مربع متر سانتی - پوسته سطح

سطح پوسته تخم مرغ ها با استفاده از فرمول کورتیس و ویلسون - - 1985 به طریقه زیر محاسبه می شد که سطح پوسته بر حسب سانتی متر مربع، وزن تخم مرغ برحسب گرم و وزن پوسته در واحد سطح بر حسب میلی گرم در سانتی متر مربع با فرمول زیر تعیین می شد:

سطح پوسته - سانتی متر مربع -

جهت آنالیز کردن اطلاعات حاصله از نرمافزارهاي آماري SPSS و Excel استفاده میشود. ابتدا دادها استخراج شد سپس داد ها وارد اکسل شد . دادهاي وارد شد به دو دسته دادهاي مقداري و دادهاي رتبه بندي شده تقسیم شد، سپس دادها وارد SPSS شد.

دادهاي مقداري براي آنالیز رگرسیون از شیوه - استپ وایز - استفاده شد و به این منظور از رویه regression Analysis نرم افزار spss20 استفاده شده در این شیوه ابتدا یک پارامتر تولیدي به عنوان متغیر وابسته تعریف شد وسایر عوامل که به نظر اثر گذار می آیند به عنوان متغییرهاي مستقل درنظر گرفته شدند وبه ترتیب پس از تست هر عامل در صورتیکه عامل اثر گذار بود در مدل حفظ می شود وچنانچه عامل اثرگذار نبود از مدل حذف می شود وبراي عامل هاي بعدي تا آخرین عامل این کار تکرار می شود تا در نهایت فقط عواملی که در مدل باقی بمانند که اثرات آنها کاملا معنی دار باشد ،سپس به کمک همین نرم افزار فرمول رگرسیون خطی چند متغییره براي آنها استخراج وتعریف شد.

آنالیز ناپارامتري

براي دادهاي رتبه اي از شیوه آنالیز ناپارامتري نرم افزارspss 20 استفاده شد و به این منظور براي انالیز دادهاي رتبه اي که حداقل داراي دو رتبه بودند از شیوه کراس کالوالیس براي آنالیز استفاده شد ومعنی داري رتبه ها مشخص شد و چنانچه معنی داري عاملی مشخص می شود میانگین هاي مربوط مورد مقایسه قرار می گرفت براي مقایسه میانگین از شیوه آزمون چند دامنه دانکن استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید