بخشی از مقاله

چکیده:

رشد و توسعه رسانه ها و شبکه های اجتماعی و ورود آنها به عرصه های حسابداری و مدیریتی سازمانها، نیاز به انجام تحلیل نقش آنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف نظام گزارشگری مالی در سازمان ها را روز به روز افزایش می دهد.

در سال های اخیر، با توجه به ورود شبکه های اجتماعی به دنیای کسب و کار، تحقیقات حوزه حسابداری نیز به سمت ارتباطات سازمانی و جایگاه شبکه های ارتباطی در سیستم مالی شرکت ها حرکت کرده است. با توجه به افزایش روزافزون تکنولوژی و حجم معاملات مالی در نظامهای اقتصادی، شناسایی مزیت های سیستم های ارتباطی از قبیل رسانهها و شبکه های اجتماعی و تحلیل جایگاه آنها در حوزه مالی و یافتن مکانیزمی بهینه جهت تعامل سیستم مالی سازمان با ابزارهای ارتباطی از اهمیتی ویژه ای برخوردار است.

در این پژوهش به بررسی نقش و جایگاه رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حوزه حسابداری پرداخته می شود. همچنین یکی دیگر از اهداف این مطالعه شناسایی فرصت های مطالعاتی موجود در زمینه تحلیل رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف نظام مالی یک سازمان می باشد.

مقدمه

گسترش فراگیر تکنولوژی های اینترنتی ثابت و هم به صورت تلفن همراه، باعث پیشرفت گسترده رسانه های اجتماعی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند شده است. رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر، پینترست، لینکدین، تامبلر، و گوگل پلاس، زندگی بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده اند. به طور کلی فن آوریهای وب 2,0 بر اساس مراحل اولیه مدلهای ارتباطات مبتنی بر اینترنت بوده و از وب سایت ها و وبلاگ های یکطرفه ساخته می شود.

اما از اواسط تا اواخر دهه 1990، حسابداران وحرفه ی حسابداری، پیشگامان استفاده از این فن آوریها بودند. شرکت های سهامی برای ارتباط با سرمایه گذاران به سرعت اقدام به ساخت وب سایت ها کردند که در آن وب سایت ها اطلاعات مربوط به عملکرد مالی خود را ارائه دهند. در واقع، تعداد بسیار کمی از شرکت های سهامی عام در بازارهای سرمایه کارا وجود دارند که یک وب سایت ارتباط با سرمایه گذاران ندارند. هدف این مقاله بررسی نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حوزه حسابداری می باشد.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی شامل وب سایت ها و ابزارهای دنیای مجازی که روزگاری موضوعی جدید و حاشیه ای محسوب می شدند، حال به پدیده ای فراگیر تبدیل شده اند. این ابزارها که تحولات شبکه های ارتباطی در گسترش آنها نقش داشته اند. این روزها از طریق" اینترنت همراه" هم به سادگی قابل دسترس هستند. به گروهی از رسانه های آنلاین که در این فضای جدید متولد شده اند عنوان رسانه های اجتماعی داده شده است.

ثبت 110میلیون مورد وبلاگ از طریق سایت تکنوراتی پیگیری می شوند، مشاهده روزانه حدود 100میلیون ویدئو در سایت یوتیوب1 و نزدیک به 213 میلیون عضو سایت فیس بوک2، همگی نشانه های اهمیت فراوان پدیده رسانه های اجتماعی هستند. - آمار مربوط به ماه های پایانی سال 2008 است -

ویژگی های رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی گروهی از انواع جدید رسانه های آنلاینی هستند که همه یا تعدادی از ویژگی های زیر را دارند:

-1 امکان مشارکت کردن: رسانه های اجتماعی برای ارسال باز خورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی با رسانه را تسهیل کرده اند آن را تشویق می کنند. این رسانه ها مرز بین رسانه و مخاطب را از بین برده اند.

-2 باز بودن: اغلب رسانه های اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت باز خورد باز هستند، آنها رای دادن، کامنت گذاشتن، به اشترک گذاری اطلاعات را تشویق می کنند. به ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه ها وجود دارد.

-3 ارتباط دو سویه: رسانه های سنتی عمل انتشار را انجام می دادند و محتوا را برای مخاطب ارسال می کردند ولی در رسانه های اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره ی دو طرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یکسویه به دو سویه تغییر پیدا کرده است.

-4 شکل گیری جماعت های آنلاین: رسانه های اجتماعی این اکان را برقرار می کنند که جماعت ها و گروه ها به سرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند.

-5 توانایی برقراری ارتباط: اغلب شبکه های اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباط شان هستند و با سایت ها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار می کنند. 

خلاصه ای از یافته ها

علاوه برشرکتهای سهامی که اقدام به استفاده از وب سایت ها کردند نهادهای نظارتی نیز برای حمایت از شفافیت بازار از این فناوری استفاده نمودند. به طور مثال در آمریکا کمیسیون بورس اوراق بهادار3 اقدام کردند به ثبت اطلاعات شرکت های بزرگ در پایگاه داده شبکه های مخابراتی و تلفن همراه4 که راه دست یابی بی نظیر، دسترسی آنلاین و رایگان افراد به این اطلاعات به شمار می آمد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید