بخشی از مقاله

چکیده :

خداوند براي هدایت بشر فرستادگان خود را جهت رواج ادیان الهی و نشان دادن راه حق فرو فرستاده تا انسان راه سعدات را برگزیند، با آمدن دین اسلام به عنوان دین کامل و نبوي اصول اخلاقی و اجتماعی زندگی بسیار تحت الشعاع فرامین الهی قرار گرفت و در واقع زندگی متاثر از ويژگی هاي اسلام گردیدکه در آن آرامش و سلامت روانی تضمین شده است، دین اسلم به عنوان دین خاتم که همه ساز و کارهاي زندگی بشري را با خود بهمراه دارد، در بردارنده مفاهیم پیشگیري از گناه و جرم است مذهب که ریشه در فطرت انسان دارد با توجه به تمام شرایط محیطی و اجتماعی جرم ، رهنمودهایی ارائه داده است :

که اولاً جنبه پیشگیري دارد ثاتیاً اگر کسی به هر دلیل، از جرم جلوگیري نکرد باید به روش هاي درمانی دین پناه ببرد.مثلا در بعد پیشگیري چون خانواده نقش فوق العاده اي در شکل گیري شخصیت بزهکار و مجرم ایفا می کند.

از این رو در مقاله فوق، بررسی تاثیراتی که اسلام بر زندگی انسان قرار داده و میزان آثر گذاري آن را در کاهش و پیشگیري جرم و گناه پرداخته ایم و نتیجه حاصله گسترش این دین الهی و پرداختن آن در تمام امور دنیوي به بهترین شکل می باشد. پ ژوهش فوق بر مبناي تحقیقات میدانی ؛ کتاب خانه اي ، و روش مطعالات تحلیلی می باشد.

 مقدمه

بدون شک در این دنیا نیز انسان نیاز به دین دارد و عقل و تجربه آدمی اگر چه بسیار مفید و لازمند اما کافی براي نیاز هاي بشري نیستند . دین هم در حوزه نیاز هاي فردي و روانشناختی انسانم کاربرد دارد و هم در عرص اجتماع و مناسبات انسانی و همه در رابطه با طبیعت. افزون بر آن با توجه به یکپارچگی نظام هستی و پیوند دنیا و آخرت انسان باید دنیاي خود را ناظر به زندگی جاوید تنظیم کند و در این زمینه چیزي جز دین حق الهی نمی تواند راهنماي انسان باشد. در این زمینه برخی از کاکردهاي اجتماعی دین تقدیم می گردد.

دین با ارائه برنامه ها و دستور العمل ها ، انسان را به تجربه عرفانی و علم حضوري و شهودي سوق می دهد آن را از کجی ها و راه هاي منحرف باز می دارد.

دین و دینداري

»بیشتر عالمان ، دین را مجموعه اي از آموزه ها و دستورات تغریف کرده اند که خداوند از راه پیامبران براي هدایت بشر فرستاده است. این آموزه ها شامل سه بخش - باور ها - ، - اخلاقیات - و - احکام - است.

دین داري نیز عبارت است از پایبندي فرد به دین پذیرفته خویش، این پاي بندي در مجموعه اي از باورها ، احساس ها ، کارهاي فرد ي و گروهی که گرد خداوند - امر قدسی - و ارتباط ایمانی با اوست ، سامان می پذیرد.«

برخی از اندیشمندان غربی مانند ،گلاك و استراك با بررسی پژوهش هاي دینی ، دینداري را در بردارنده جنبه هاي زیر دانسته اند:

1.    جنبه اعتقادي یا باور دینی.

2.    کارهاي دینی که شامل شعایر و مناسک و پرستش و دعاست.

3.    بعد تجربی دین که در موقعیت هاي برتر ایجاد شده، خود را با شعور برتر رو به رو می بیند.

4.    دانش دینی - آگاهی فرد مومن از دین پذیرنته او - .

5.    پی آمد ها - این بعد از دین بر رفتار روزمره و غیر دینی افراد اشاره می کند - .

از دیدگاه این دو دانشمند در همه دین ها با وجود تفاوت هایی که در امور جزئی وجود دارد، عرصه هاي مشترکی به چشم می خورد که دین داري در آن آشکار می شود. این عرصه ها شامل جنبه هاي اعتقادي ، کارهاي دینی ، فکري، عاطفی و پی آمدهاي است.

جرم

جرم یا بزه، در علم حقوق به معنی نقص قوانین است. پیامبر اکرم - ص - می فرمایند: "از مستی گناه بپرهیز ، زیرا گناه همچون شراب و بلکه بیشتر از آن مستی میستی می آورد".خداي متعال می فرماید: " کر و لال و کورند، پس آنان از کیفر به دین باز نمی گردند.

جرمشناسی رشته معطوف به انسان است و جرم نیز از سوي او شکل می گیرد. از سوس شناخت انسان نیازمند شناخت ذات اوست که در دین به فطرا تعبیر شده است و این فطرت نشات گرفته از ذات اقدس الهی است و از اینرو ریشه در دین و باورهاي مذهبی دارد.

در جرم شناسی براي تبین جرم از دیگاههاي متفاوتی استفاده می شود. از دید روانشناسی به رابطه فرد و دین پرداخته می شود و جامعه شناسی به جایگاه دین در زندگی اجتماعی ؛ تحولات آن و ارتباطش با دین توجه می کند و سوالاتی نظیر نقش دین در کاهش یا افزایش جرم در آن مطرح می شود.

دیدگاه اسلام بر دین و جرم

دیدگاههاي اسلامی که در بردارنده هر دو نگرش فرد کرایانه و جامعه گرایانه نسبت به امور گوناگون است که در مباحث مربوط به جرم نیز وجود دارد و این دیدگاهها در رابطه با جرم و حساسیت نیست به آن در جوامع اسلامی نسبت به سایر جوامع نیز دیده می شود. در این میان نگرش شدید تر و توام با سخت گیري نسبت به جرم در دین اسلام وجود دارد که ریشه در نظریات این دین مبین در رابطه با جرم و پی آمد هاي سوئ آن دارد.

آثار و فواید دین

معنا بخشی به زندگی: شاید این فایده از مهم ترین فواید دین باشد. زیرا زمانی زندگی براي انسان معنا دارد که بداند معنا و هدف آن چیست و براي چه آفریده شده. در واقع ؛ اگر معناي زندگی را در جهت تامین جاودانگی انسان تبین کنیم ، به یکی از عظیم ترین و اصلی ترین فواید دین دست یافته ایم، از این رو گفته اند سر حاجت انسان به دین ، جاودانه بودن و زندگی اخروي اوست و اگر جاودانگی مطرح نباسد. زندگی لغو خاهد شد.

راهنمایی به زندگی با آرامش: دین اطلاعاتی را در اختیار انسان قرار می نهد تا در زندگی براي او در مجموعه هستی میسر و مطبوع شود و به تعبیري بین آدمی و جهان و زندگی و خویشتن او آشتی برقرار گرددو همه چیز را به دید مثبت بنگرد، و آرامش روانی ، گمشده انسان است و او با تمام وجود در پی دستیابی به آن می باشد.

ار دیدگاه دین ، یکانه چیزي که می تواند این نیاز را برآورده کند، یاد خداست. قران کریم با تاکید تمام، اعلام می کند که آرامش روان، فقط با توجه به خداوند امکان پذیر است » الابذکراالله تطمن القلوب«

اصلاح فرد و اجتماع: جامعه اي که به دین پایبند نباشد، واقع بینی و روشن فکري را از دست می دهد و عمر گرانمایه خود را در گمراهی و ظاهربینی و غفلت می گذراند، عقل عقل را زیر پا گذاشته ، و چون حیوانات ، کوتاه نظر و بی خرد زندگی می کند. دچار زشتی اخلاق و پستی کردار می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید