بخشی از مقاله

چکیده فارسی:

امروزه در سازمانها با توجه به فضای رقابتی و کمیابی منابع، بیشتر از پیش به تصمیم گیری مدیران اهمیت میدهند. برای دستیابی به تصمیم گیری، مدلها و راهکارهای متنوعی وجود دارد.پژوهش حاضر به بررسی تأثیر شایعه بر تصمیم گیری مدیران دولتی، پرداخته است که این بررسی در سازمان امور مالیاتی تهران صورت گرفته است .در گردآوری داده ها از پرسشنامه رضاییان استفاده شد 550. نفراز مدیران این سازمان جزو آزمودنیها بودهاند و برای انتخاب مدیران ازجدول مورگان ، 225 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند.

روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.و براساس یک فرضیه اصلی وچهار فرضیه فرعی تدوین شده است. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی ظاهری و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است.از آمار توصفی برای جمعیتشناختی و آمار استنباطی تی تک نمونهای ، برای آزمون فرضیهها استفاده شده است.درپایان مشخص گردید شایعه برفرآیند تصمیم گیری - شناسایی وضعیت،ایجادبدیل،ارزیابی وانتخاب،پیگیری واجرا - دارای تاثیراست.

مقدمه

به طور کلی تصمیم گیری یک فرآیند ذهنی است که تمام افراد بشر در سراسر زندگی خود با آن سرو کار دارند. فرآیند تصمیم گیری در پرتو فرهنگ، ادراکات، اعتقاد و ارزش ها نگرش ها، شخصیت، دانش و بینش فرد صورت می گیرد و این عوامل بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند. در مدیریت معاصر تصمیم گیری به عنوان فرآیند حل یک مسأله تعریف شده است و اغلب به تصمیم گیری، حل مسأله نیز گفته می شود. می توان گفت تمام فعالیت ها و اقداماتی که در همه زمینه ها توسط افراد بشر انجام می شود، حاصل فرآیند تصمیم گیری است.

از دیگر سو شایعه معمولا از هیچ شروع نمی شود، بلکه از یک زمینه و بنیان واقعی یا نزدیک به واقعیت نشات می گیرد تا بتواند کارکرد خود را ایفا کند، یعنی هیچ کس نمی تواند بگوید که رودخانه طغیان کرده و به طرف بالا در حرکت است، زیرا هیچ عقل سلیم و حتی شکاکی نمی پذیرد که رودخانه ای به طرف بالا خیز بردارد و طغیان کند. به همین علت کسانی که خبری غیر واقعی را گسترش می دهند باید گزینه هایی را انتخاب کنند که با ذهن افراد هماهنگی داشته باشد، لاجرم خبری را که به ارزش حتی پر کاهی نیست به اصطلاح مانند کوه عمده می کنند و به تشویش اذهان مردم می پردازند.

پس می توان گفت شایعه چون پدیده ای اجتماعی است و اساسا هم از خاستگاهی انسانی بر می خیزد، باید ساز و کاری را برگزیند که بتواند براحتی و با سرعت زیاد در همه جا اشاعه پیدا کند. - همان منبع - این فصل اختصاص به کلیات تحقیق دارد. در این فصل به بررسی کلیات تحقیق همچون بیان مساله، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق سوالات تحقیق، اهداف تحقیق، مدل مفهومی تحقیق، فرضیات تحقیق، و تعریف واژهها اصطلاحات فنی و تخصصی و قلمرو تحقیق، می پردازیم.

مبانی تحقیق

-2-1 مقدمه

شایعات پدیدههایی اجتماعی و مرموزند. گفته یا نوشتههایی هستند بی پایه و اساس، بی دلیل و مدرک و ترکیبی از چیزهایی که هم حقیقت دارند و هم ندارند، این روایات به سرعت و به صورت سینه به سینه بین مردم - یا یک جامعهی معین - پخش میشوند. شایعه کلمهای است ساده اما با کارکردی بسیار قوی. این پدیدهی اجتماعی زندگی خیلی از انسانها را دستخوش دگرگونیهای بسیاری ساخته است. شایعه که یکی از این مکانیزم های ایجاد تشنج در سازمان است چون هوایی آلوده همه افراد سازمانی را در نهایت در بر می گیرد و بیمار می سازد. یعنی شاید امروز این موج بعضی ها را مصون بگذارد. اما در چنین فضایی هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا همین افراد دچار این شایعه ها نشوند. در این فصل به بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق پرداخته می شود.

-2-2 شایعه

پدیده شایعه، فرآیندی است که از طریق آن، اخباری انتشار می یابد، بی آن که از کانال های رایج، عبور کرده باشد. شایعه می تواند از یک اطلاع نادرست منشأ گیرد و یا آن که منبع آن، اطلاعی درست ولی اغراق آمیز و اشتباه باشد. شایعه به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی شناخته می شود که روان شناسان اجتماعی، مطالعات گسترده ای پیرامون بررسی شایعه و ابعاد آن انجام داده اند و درصدد شناخت راه هایی برای از بین بردن آن هستند

شایعه پدیده ای است اجتماعی در عین حال که کلمه ای ساده است اما دارای کاربردهای قوی است این پدیده اجتماعی حیات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی انسانها را دستخوش تحول و دگرگونی زیادی ساخته است. شایعات پدیده هایی هستند مرموز که به صورت گفته یا نوشته هایی بی پایه و اساس ، بی دلیل و مدرک بصورت ترکیبی از چیزهایی که هم حقیقت دارند هم ندارند به سرعت در قالب سینه به سینه بین مردم و جامعه ی معین پخش می شود .

کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند که داستانهای دروغین و شایعات در حقیقت نسخه های تحریف شده ای از روایات و داستانهای حقیقی هستند که بعضی از آنها از روی قصد و غرض ساخته و پرداخته و نوشته و منتشر می شوند، بعضی از شایعات به مرور زمان شکل گرفته و از چیز کوچکی شروع و در اثر واکنشها و دست به دست شدن ها و سینه به سینه رفتن به موضوعات خاص تبدیل میگردند که نهایتاٌ سر از روزنامه ها ، اینترنت ، محافل ، کنفرانسها و رادیو و تلویزیون در می آورند . با توجه به اینکه خیلی از ناقلین شایعه دلشان نمی خواهد که شایعه پراکنی کنند اما ناخودآگاه در اثر بحرانها و تحولات جامعه دست به این کار می زنند . معمولاٌ طرح شایعات از دو حال خارج نیست ، یا بر مبنای تخیل ، دروغ و تهمت شکل می گیرد یادر پی وقوع یک اتفاق و رویداد منتشر می شود ، که پذیرش آن بستگی به وضعیت افکار عمومی جامعه مخاطب و زمان انتشارآن دارد .

برخی شایعه پردازی را تلاش فردی و جمعی برای حضور در دایره توجهات افکار عمومی می دانند. غیر از وضعیت مخاطبین و زمان انتشار شایعات جوامع و فرهنگ مردم نیز در پذیرش و پرورش شایعات موثر هستند و همچنین کنجکاوی مردم و نیاز آنان به خبر و اطلاعات را نیزاز عوامل گسترش شایعات می توان عنوان کرد - حقیقت کاشانی، . - 1385 پدیده شایعه را نمی توان انکار کرد اما گسترش آن در سطوح مختلف بستگی به اتفاقات و رویدادهای مختلفی داشته، تا شکل گرفته و به سرعت در جامعه منتشر شود.

گاهی شایعه تنها بر اساس برخی حدس و گمانهای مبتنی بر حقایق آشکار می آیند که به دلیل انتظار و نگرانی عده ای در موضوعی خاص است و این نیز طبیعی است که انسانها در وضعیتهای اضطراب و نگرانی دست به حدس و گمانهایی می زنند و بدین ترتیب بسیاری از شایعات در جامعه جریان پیدا می کند شایعات در زمان بحران و جنگ در ایام صلح در وضعیت عادی و در موقعیت خوشی شکوفا می شوند ، اما آنچه اکنون از شایعات بهره برداری می شود به متخصصان عملیات روانی در جوامع مختلف ربط دارد در جریانهای سیاسی و اختلافات بیشتر دو کشور و بیشتر نظام سلطه از این شیوه که می توان آنرا یکی از موثرترین شیوه های جنگ روانی خواند برای تامین اهداف و پشتیبانی از اهداف عملیاتی خود مورد استفاده قرار می دهند

شایعه پدیده ای اجتماعی است و در روند همکاری گروه شکل می گیرد و مستقل می شود. در جمع تایید و تقویت می شود و به اوج خود می رسد و همین جمع با مسکوت گذاشتن آن ، آن را خاموش می کنند و شایعه به پایان عمرش می رسد . شایعه خبر است

شایعه خبری غیر دقیق ، ناموفق و ناقص است. شایعه از دیدگاه مذهبی ، مجموعه ای از غیبت ، بهتان و حتی استهزاء یا دشنام است که بر اساس احکام دینی ما باید با آنها برخورد کرد و بی تفاوتی نسبت به آنها نوعی مشارکت در گسترش این گناهان است

شایعه ، خبر یا اطلاعی غیر موثق است که مبتنی بر مشهورات یا قول اجتماع است یعنی اعتبار خود را از تواتر و شیوع خود می گیرد. شایعه خبر بی اساسی است که گوینده آن را برای ترور شخصیت انسان برجسته و آبرومند و یا هر موضوع دلخواه - فردی یا اجتماعی B در جامعه نشر می دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید