بخشی از مقاله

چکیده:

بیماری قلبی و عروقی یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در میزان مرگ ومیر کشورهای صنعتی باشد ودر نتیجه عامل صرف هزینه قابل ملاحظه می شود. هدف از مطالعه حاضر تاثیر دوشیوه تمرینی هوازی و مقاومتی بر لیپوپروتئین های پلاسما در زنان چاق غیر فعال می باشد که این لیپوپروتئین ها عبارتند از کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین کم چگال و پر چگال و تری گلیسرید .. به منظور تعیین جامعه اماری از مجموع 100نفر 36 نفر به طور تصادفی در سه گروه کنترل و تمرین هوازی و مقاومتی جاگرفتند و گروه تجربی به مدت 24هفته و هرهفته 3 جلسه تمرین ایروبیک با شدت 60 تا 75 درصد پرداختند و گروه تجربی مقاومتی نیز به مدت 24 هفته تمرین مقاومتی با شدت ده تکرار بیشنه انجام دادندو گروه کنترل از تمرین باز ماندند و متغیرهای اندازه گیری شده شامل اندازه های انترو پومتریک و میزان لیپوپروتئیینهای ذکر شده در بالا بود.برای برسی اماری از نرم افزار SPSS18و تست ANOVA استفاده شد که برنامه تمرین هوازی و مقاومتی موجب بهبود مقادیر لیپوپروتئین پرچگال شد و تریگلیسرید و کلستروال و لیپوپروتئین کم چگال کاهش یافت .باتوجه به نتایج بدست امده برنامه تمرین هوازی با شدت 60تا75 درصد تاثیر معنادارتری در مقایسه با تمرین مقاومتی بر نیمرخ لیپیدی و عوامل خطر زاای قلبی و عروقی داشته است.

کلمات کلیدی: عوامل خطرزای قلبی و عروقی,لیپوپروتئین ,تریگلیسرید,کلسترول تام

-1مقدمه:

پرفشاریخون، استعمال سیگار و بالا بودن سطوح کلسترول کم چگال و یاکاهشسطوحکلسترول با چگالی بالا از عوامل خطرزای بیماریهای قلبیعروقی میباشند. درمیان عوامل خطرزای بیماریهای قلبیعروقی، بیتحرکی با سایر عواملخطرزا از جمله؛ بالارفتن کلسترول و فشارخون ارتباط دارد. بیمارهایقلبی-عروقی یکی از بیماریهای استکه در چند دهه اخیر افزایش یافته است. امروزه بیماری قلبی-عروقی را به عنوان یکیاز اصلیترینعاملمرگومیر دردنیا میشناسند. - بریس - . - 2006,گفتهمیشود تمرین و فعالیتبدنی میتواند اینعوامل خطرزا ر اتعدیل نماید فعالیتبدنی باکاهشفشارخون و بهبود عوامل التهابی نقش حفاظتی برای بیماری های قلبی دارد. افزایشفعالیت لیپوپروتئین لیپازباعث برداشت بیشترTG خون میشود کهبهنوبه خود خطرات بیماریهای قلبیعروقی راکاهش میدهد لیپوپروتئینها باچگالی بالا که کمترین مقدار کلسترولرا دارند وکلسترول را برای تبدیل نمکهای صفراوی ازدیوارهرگها بهکبد حمل میکنند این نمکهای صفراوی تشکیل شده در بدن به درون روده ریخته میشوند و از طریق مدفوع دفعم یشوند - لیپو پروتین های کم چگال گرایش زیادی برای چسبیدن به دیواره سرخرگ ها دارند.

غلظتHDL،LDL وهمچنین نسبت آنها در پلاسما عوامل اعلام خطر درابتلا به بیماریهایقلبیهستند و همچنین بهوسیله آنهامیتوان بیماریهایقلبی عروقیرا در آینده پیشبینیکرد - دلکوس,. - 2004چاقیو رژیم غذایی پرچرب بررویلیپوپروتئینها خوناثر منفی میگذارد ،طبق تحقیقات انجامشده بهترینروش برای درمانچاقی وکاهش لیپوپروتئینهای خوناستفاده ازرژیم غذاییمناسبتوام با ورزشمیباشد - سلنتز,. - 2007افزایشHDLباعثمیشود تا از رسوب کلسترول درداخل عروق جلوگیر یشود،از طرفدیگرانجامفعالیتهایورزشی بهویژهتمرینات هوازیموجبمتابولیسم بیشترچربیشده، درنتیجه ازچربیهای بیشتری رایتامین انرژی استفادهمیگردد.. هدف این پژوهش بررسی مقایسه دو شیوه تمرینی مقاومتی و هوازی بر میزان لیپوپروتین های پلاسما در زنان چاق 35 تا 40 سال است.

-2مواد و روشها:

پس از اعلام فراخوان پژوهشی بالغ بر 100 نفر رضایت خود رابرای شرکت در پژوهش اعلام کردند نهایتا 36 نفر را در سه گروه تمرین کرده هوازی 12 نفر و کنترل 12 نفر و تمرین کرده مقاومنی 12 نفر قرار گرفتند تمرینات در هر دو گروه به مدت 24 هفته با تواتر سه بار در هفته انجام شد خونگیری 24 ساعت قبل و 24 ساعت پس از تمرین اندازه گیری شد میانگین سنی گروه کنترل 36و گروه تمرین هوازی 35و گروه تمرین مقاومتی 37 بود و برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار آماری SPSSاستفاده شد وآزمون ANOVA برای بررسی استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید