بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر 6 هفته آموزش طناب زنی بر تعادل ایستا - سطح پایدار و ناپایدار - در افراد کم توان ذهنی آموزش پذیر دختر و پسر می باشد. بدین منظور 60 دانش آموز کم توان ذهنی آموزش پذیر 14 تا24 سال را به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت. قبل از شروع برنامه آموزشی طناب زنی از دو گروه تست - BESSسیستم امتیاز دهی خطاي تعادل - به عنوان پیش آزمون گرفته شد. سپس برنامه تهیه شده شامل 3 مدل طناب زنی از بین 15 مدل در 18 جلسه 45 دقیقه اي به گروه آزمایش آموزش داده شد.پس از پایان آموزش ها ، پس آزمون اجرا گردید.داده ها با استفاده از روش آماري t مستقل و t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. در سطح پایدار - t مستقل - دختران معنادار نشد و پسران در هر سه حالت معنادار شده است.در سطح ناپایداردر دختران تنها در حالت سوم - تاندوم - و پسران درحالت تاندومتکو پا معنادار شده است . در دختران - t وابسته - در سطح پایدار و ناپایدار هر سه حالت معنادار شد اما در پسران در سطح پایدار و ناپایداردر هیچ حالتی معنادار نشد.

واژه هاي کلیدي: کم توان ذهنی آموزش پذیر، تعادل ایستا

-1مقدمه

یکی از ورزش هایی که مورد توجه آموزش و پروش قرار گرفته و باعث شادي و نشاط و پیشرفت توانایی هاي جسمی و روانی در کودکان می شود، طناب بازي است. طناب بازي یک فعالیت بدنی کامل و مناسب است که روي قلب و عروق و دستگاه تنفس اثر مثبت گذاشته ، باعث ازدیاد هماهنگی بین عصب و عضله ، ﺳﺮﻋﺖ ، استقامت، چابکی و ریتم بدن می شود. حصول تعادل1 در انسان نتیجه مشارکت پویا و تنگاتنگ حواس مختلف بدن می باشد، و ارزیابی عملکرد و بررسی اختلالات سیستم تعادل مستلزم دانش خاص و تجربه کافی در این زمینه است . ﺗﻌﺎدل یکی از پارامترهاي مهم درزندگی کودکان کم توان ذهنی محسوب میشود که آن را به، قابلیت فرد در حفظ بدن در یک حالت ایستا2 ویا پویا3 نسبت میدهند. تعادل، یک توانایی جسمی براي انجام فعالیتهاي روزانه مانند ایستادن، راه رفتن، و انجام صحیح غالب حرکات در ورزﺷﻬﺎ است که با توانایی فرد در کنترل محل ﻗﺮارﮔﯿﺮي ﻣﺮﮐﺰ ثقل بدن 4 ارتباط ﺑﺴﯿﺎر دارد - گالاهو5 و اوزمان6،. - 2006

گلوبو ویک و همکاران7 در سال 2012 طی تحقیقی رابطه بین درجه معلولیت ذهنی و آمادگی جسمانی را نشان دادند.ﮐﻮدﮐﺎن معلول ذهنی داراي اختلالات متعددي در حوزه هاي مختلف عملکرد هستند چنانچه درکنار اختلال در شناخت، رفتار اجتماعی و تطبیقی طی گزارش اعلام شده که در تمام مراحل زندگی از آمادگی جسمانی ﭘﺎﺋﯿﻨﯽ نیز برخودارند. - پی تتی و بونه 8 سال1995 ، اسکورونسکی، هوروات، نوکرا، روسوال وکروکه9 در سال2009، ون دي ولیت و همکاران10 در. - 2006 تحرك مستقل و امن براي ﻣﺸﺎرﮐﺖ در فعالیت هاي اجتماعی و زندگی روزمره مهم است. تحرك ، جابه جایی از یک مکان به مکان دیگر است و این بستگی به عملکرد ، ساختار و ظرفیت بدن فرد دارد. تعادل و راه رفتن 2جنبه کلیدي هستند - سازمان بهداشت جهانی . - 200111 طبق گزارشات اعلام شده ﻣﺤﺪودﯾﺖ حرکتی در بین عقب ماندگان ذهنی بسیار شایع است. همچنین این افراد در راه رفتن و تعادل نیز دچار مشکل می باشند. - کلایور،هانتر و کنتز. - 200912

چاین چن و همکاران13 در سال 2011 عنوان کردند یک دوره طناب زنی می تواند آمادگی جسمانی ،انعطاف پذیري و ظرفیت هوازي افراد داراي اختلال دید رابهبود ببخشد. برنامه هاي ورزشی می تواند باعث بهبود کودکان کم توان ذهنی شود . برنامه هاي ورزشی می تواند روي وزن و شاخص توده بدنی و نوع نشستن این افراد تاثیر داشته باشد اما اجراي تست رفت و برگشت را بهبود نمی بخشد . بسیاري از مطالعات نشان می دهد که سلامتی و تندرستی افراد معلول ذهنی با فعالیت هاي بدنی منظم می تواند بهبودپیدا کند - لینگ وو و همکارانش14 در سال . - 2010بسیاري از محققان اعلام کردند آمادگی جسمانی کودکان کم توان ذهنی به طور معناداري از کودکانی که از نظر جنس وسن در حال پیشرفت هستند کمتر است - هارتمن و همکاران201015،ووﺳﺘﻦ دورپ و همکارانش. - 201116 همچنین در تحقیقی گال لوتا وهمکارانش 17 در 2010 نشان دادند که کودکان داراي کم توانی ذهنی مرزي در تعادل ،آویزان شدن با بازوي خم ،و استقامت قلبی عروقی بهبودي نشان دادند اما کودکان داراي کم توان ذهنی خفیف در آزمون پرش طول و استقامت عضلات شکم عملکرد بهتري داشتند.

کنترل پاسچر شامل کنترل موقت بدن در فضا براي دو هدف ثبات و جهت گیري قامت است . جهت گیري قامت عبارت است از توانایی براي حفظ یک ارتباط وضعیتی مناسب بین اﻋﻀﺎي بدن و همچنین بین بدن و محیط است - شام وي . - 200118 وضعیت هایی از بدن که براي حفظ تعادل نیاز به نیروهاي ﻋﻀﻼﻧﯽ دارند،تعادل فعال19 و وضعیت هایی که نیاز به عملکرد عضلانی ندارند، تعادل غیر فعال20 نامیده می شوند.در نوع دوم مرکز ثقل تمام اجزاء و مراکز تمام مفاصل در داخل خط جاذبه بدن می افتند که این خط نیز بایستی در داخل سطح اتکاء قرار گیرد .زمانی که نیروهاي جاذبه اعمال شونده روي قسمتهاي بدن در یک وضعیت متعادل باشد، کشش روي هر طرف حول مرکز ثقل برابر است. یعنی مرکز ثقل آن بالاي سطح اتکا است و بدن کاملا با ثبات می باشد.براي حفظ این پایداري، بدن به سیستم هاي حسی مختلفی نیاز دارد که به طور مداوم باید فعال باقی بماند - تاناکا . - 200021 سه سیستم که بیشترین نقش را در کنترل پاسچر دارند شامل: سیستم هاي بینایی ، دهلیزي و حسی-پیکري می باشد - پترکا 200222 - .هر کدام از این گیرنده ها در تعیین وپاسخ به نوع خاصی از محرك ها و آشفتگی هاي پاسچري عمل میکنند و هر ناحیه مسیرهاي مخصوصی براي ارسال بازتاب هاي پاسچري به مراکز بالاتر سیستم عصبی دارد.

-2 روش شناسی تحقیق

جامعه آماري پژوهش را دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر دو مدرسه اتقایی و طلوع تشکیل دادند. حجم جامعه مورد نظر60 نفر در دو گروه 30 نفره بود. نمونه پژوهش شامل 15 نفردختر گروه کنترل ، 15 نفردختر گروه آزمایش و 15 نفرپسر گروه کنترل ، 15 پسرنفر گروه آزمایش که به صورت تصادفی از بین 300 دانش آموز انتخاب شده بودند اختصاص یافت. براي جمع آوري اطلاعات از تست عملکردي سیستم امتیازدهی خطاي تعادل - BESS - استفاده شد. پس از آموزش طناب زنی به مدت 18 جلسه - شش هفته - و سه روز تمرین در هفته به مدت 45 دقیقه پس آزمون مشابه پیش آزمون از تمام دانش آموزان گرفته شد. در این پژهش براي تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانس استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید