بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی می باشد که در این پژوهش از ابزارهایی مانند مصاحبه، مطالعات تحقیقاتی و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است.این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شیوه ی فرزند پروری والدین در رشد اجتماعی کودک در مدرسه است.به طوری که جامعه آماری، معلمان ناحیه 1،2،3،4 ابتدایی پایه اول می باشند که به روش تصادف انتخاب شده اند.ابزار سنجش مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد.یافته ها بیانگر این است که شیوه ی فرزند پروری سبب رشد اجتماعی یا برعکس کندی آن می شوند.هم چنین نتایج به دست آمده با نظر دیگر پژوهشگران مطابقت دارد.

کلمات کلیدی: سبک فرزند پروری- رشد اجتماعی- کودک

مقدمه

منظور از رشد اجتماعی تکامل فرد در روابط اجتماعی است به طوری که بتواند هماهنگ و سازگار باشد.رشد اجتماعی تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله: خانواده، مدرسه، گروه دوستان، تلویزیون، جنسیت و نژاد و... قرار دارد که نوع و چگونگی وضعیت آنها ممکن است سبب تسریع رشد اجتماعی یا برعکس کندی آن شود.در نظریه ی برون فن برنر، زمینه های اجتماعی که کودکان در ان زندگی می کنند بر رشد آنها تاثی مهمی دارند که شامل سه زمینه است - خانواده، همسالان، مدرسه - انسان چون موجودی اجتماعی است و در ارتباط با محیط های اجتماعی مختلف می باشد، از هر محیطی چیزی می آموزد تا در مجموع از فرد بدون هویت، تبدیل به شخص اجتماعی و دارای هویت اجتماعی گردد.

منظور از شیوه های فرزند پروری روش هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می گیرند و بیانگر نگرش هایی است که آنها نسبت به فرزندان خویش وضع می کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری والدین با رشد اجتماعی کودکان در مدرسه است ماکوبی و مارتین در پژوهشی نشان دادند که والدین پذیرا رفتار کودکان را کنترل می کنند. والدین غیر پذیرا به کودکان اجازه می دهند تا آنچه را که می خواهند انجام دهند.

فولیگنی واکس دریافت که نوجوانانی که سخت گیری زیادی از والدین دریافت می کنند کمتر فرصت تصمیم گیری دارند، اشتیاق بیشتری برای زیر پا گذاشتن دستورات نشان می دهند تا به این قیمت بتوانند رابطه را با دوستانشان حفط کنند. الدور در پژوهش خود به این نتیجه رسید که فراوانی اعتماد به خود ار نزد دختران و پسران در خانواده های دموکراتیک بیشتر است، اما این فراوانی نزد خانواده های مجاز، آزاد گذارنده، به ویژه مستبد کم است.

از سوی دیگر کودکانی با رفتار اجتماعی ضعیف وارد مدرسه می شوند با مشکلاتی مثل طرد همتاها، مشکلات رفتاری و سطح پایین موفقیت تحصیلی روبه رو می شوندمطالعات نشان داده که حدود 50 درصد کودکانی که وارد دبستان می شوند حداقل مهارت لازم برای سازگاری با محیط جدید را ندارند.

ثنایی به نقل از فریمون می گوید

اثر خانواده هم بر اشخاص از تمام نیروهایی که تا به حال شناخته شده بیشتر است. یعنی اثر خانواده فراتر از فرهنگ جامعه، دنیای کار، دوستان ، نزدیکان و امثال آنهاست. اعزازی به نقل ماکس هور کهایمر معتقد است که از میان تمام نهادهای اجتماعی که فرد را برای قبول اقتدار - دیکتاتوری در سطح جامعه - آماده می سازد خانواده در مقام اول قرار دارد.شخصیت انسان به طور شگفت انگیزی پیچیده است یا به باور لا یا ساد ناتمام است.

روش جامعه و نمونه

این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی می باشد که در این پژوهش از ابزارهایی مانند: مصاحبه، مطالعه تحقیقاتی، مطالعه کتابخانه ای استفاده شده است که جامعه معلمان پایه اول ابتدایی ناحیه 1،2،3،4 کرج می باشند و نمونه 18 نفر می باشند که به صورت هدفمند انتخاب شوند، حجم نمونه پس از انجام 18 مصاحبه به نقطه اشباع رسید و مصاحبه تا 21 نفر ادامه داده شد که از طریق تجزیه و تحلیل نتایج زیر به دست آمد.

اهمیت و ضرورت موضوع

رشد اجتماعی کودک در دوره دبستان بسیار سریع است و معلمان و هم بازی ها در آن نقش مهمی دارند. کودک در مدرسه علاوه بر تقویت آموخته های خانوده، مطالب جدید و روش زندگی را می آموزند. مدرسه اجتماعی شدن کودک را تسریع می کند. روابط او را با دیگران گسترش می دهد. روش حل مساله و انجام دادن صحیح امور به کودک می آموزد و مهارت های ذهنی او را تقویت می کند. معلم می خواهد که کودکان پاکیزه باشند، دروغ نگویند و دزدی نکنند. اگر این گونه رفتارها در خانواده به کودک آموخته شود، کودک انتظار معلم را به سادگی برآورده می کند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید