بخشی از مقاله

چکیده:

فناوري اطلاعات به عنوان یک پیوند دهنده، تمامی علوم روز را به کار می گیرد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز متخصصین، صنایع، سازمانها و بالاخره همه مردم در قسمتهاي مختلف جامعه را در کمترین زمان و بهترین وجه ممکن تأمین نماید.بهره برداري از فناوري اطلاعات راهکاري است که به احتمال قوي موجب توانمندسازي کارکنان می شود.

پژوهش حاضر در پی شناسایی تأثیر فن آوري اطلاعات بر توانمندسازي کارکنان فرمانداري ورامین می باشد. و سعی دارد. که بررسی نماید که بهره برداري از سیستم فناوري اطلاعات در امور اداري فرمانداري ورامین موجب بهبود توانمند سازي خواهد شد و در صورت تأثیر مثبت، در چه زمینه هایی توانمندسازي را ارتقاء داده است. این پژوهش یک تحقیق کاربردي است.

بررسی: پژوهش حاضر بر اساس تحقیق توصیفی و پیمایشی می باشد. و از نظر هدف ،کاربردي و بصورت مقطعی صورت گرفته است .

جامعه آماري پژوهش شامل کلیه پرسنل فرمانداري، که تعداد آنها در هنگام تکمیل پرسشنامه 100 نفر بوده و هنگام انجام تحقیق سابقه بیش از 2 سال را در فرمانداري را دارا می باشند. . که براساس جدول مورگان تعداد 60 نفر انتخاب و به شیوه نمونه گیري تصادفی ساده حجم نمونه در بخش هاي مختلف فرمانداري انتخاب گردید . جمع آوري اطلاعات برمبناي پرسشنامه با مدل بلانچارد طراحی گردیده است .

این پرسشنامه که با مقیاس لیکرت از 1 تا 5 درجه بندي شده است و مشتمل بر 24 سوال می باشد. روش تحلیل داده ها از آزمون هاي آمار توصیفی و استنباطی و ضریب همبستگی رگرسیون استفاده شده است پایایی پرسشنامه پژوهشگر ساخته با استفاده ازضریب آلفاي کرونباخ در دامنه اي از %78 تا % 86 و پایایی پرسشنامه سلامت روان - GHQ - با استفاده از ضریب آلفاي کرونباخ بین 0/74 تا - 0/85 ویلیامز کلدبرگ و ماري - - 1988 گزارش شده است. تحلیل داده ها توجه به ماهیت مقیاس اندازهگیري ازآزمون هاي رگرسیون وضریب همبستگی استفاده شده است .

یافته ها : فرضیه اصلی : در این فرضیه تاثیر فناوري اطلاعات بر توانمد سازي کارکنان نتایج معادله رگرسیون نشان داده شده که این تأثیر مثبت و با سطح اطمینان % 95 معنادار است

- درفرضیه فرعی اول : تاثیر فناوري اطلاعات بر دسترسی کارکنان به اطلاعات موجود در فرمانداري ورامین نتایج معادله رگرسیون نشان داده است که این تأثیر مثبت و با سطح اطمینان % 95 معنادار است

- درفرضیه فرعی دوم : تاثیر فناوري اطلاعات بر تقویت خود نظارتی کارکنان نتایج معادله رگرسیون نشان داده است که این تأثیر مثبت و با سطح اطمینان % 95 معنادار است

- در فرضیه فرعی سوم : تاثیر فناوري اطلاعات بر افزایش استقلال کاري کارکنان نتایج معادله رگرسیون نشان داده است که این تأثیر مثبت و با سطح اطمینان % 95 معنادار است

در نهایت نتایج روش هاي رگرسیون خطی نشان می دهد که تأثیر فناوري اطلاعات بر متغیر هاي وابسته دسترسی کارکنان به اطلاعات موجود، تقویت خود نظارتی و استقلال کاري مثبت و معنا دار است ولی میزان تأثیر یکسان نبوده و بر استقلال کاري کارکنان بیشترین تأثیر را داشته است و تأثیر فناوري اطلاعات بر دسترسی کارکنان به اطلاعات موجود و تقویت خود نظارتی تقریباً به یک میزان بوده و کمتر از تأثیر بر استقلال کاري کارکنان است.

-1 مقدمه

. به جرأت می توان مدعی شد که در طول تاریخ ظهور فناوريهاي مختلف هیچ نوع فناوري نتوانسته همانند فناوري اطلاعات، در بین رشتههاي مختلف علوم ارتباط ایجاد نماید. فناوري اطلاعات به عنوان یک پیوند دهنده، تمامی علوم روز را به کار می گیرد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز متخصصین، صنایع، سازمانها و بالاخره همه مردم در قسمتهاي مختلف جامعه را در کمترین زمان و بهترین وجه ممکن تأمین نماید. به طوري که امروزه فناوري اطلاعات مرزهاي کشورهاي ج هان را در می نوردد و ملت ها را در یک جامعه جهانی گرد هم می آورد.

شاید بتوان گفت بکارگیري صحیح فناوري اطلاعات نه تنها آینده زندگی بشر را بهبود خواهد بخشید، بلکه سعی دارد تا خرابیهاي به بار آمده ناشی از فناور هاي گذشته را نیز اصلاح نماید. به عنوان مثال بکارگیري فناوري اطلاعات مشکلات ترافیک، کمبود مکان فیزیکی جهت انجام کار و تحصیل، کمبود زمان، رقابت و حسادتهاي بی مورد و پنهان کاري در تحصیل علوم، اشتغال و تبادل فرهنگی را مرتفع خواهد نمود.

طبعاً در این عرصه جدید، هر فرد و جامعهاي که با شناخت و اشراف بیشتر، اهداف و آرمان روشنتر پا به میدان بگذارد می تواند از این فناوري بهره بیشتري ببرد و در حوزه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جهان نقش بیشتري داشته باشد. در کل فناوري اطلاعات با فاکتورهاي خود تحولات عظیمی در شرکتها و سازمانهاي بازرگانی ایجاد کرده است به گونهاي که عملکرد کلی این قبیل شرکت ها کاملاً تحت تأثیر میزان کاربرد فناوريهاي مورد بحث می باشد.

در این میان مدیریت منابع انسانی به دلیل نقش گسترده اي که در سازمان دارد به نوبه خود متأثر از این تحولات است. به عبارت دیگر در سازمانهاي حاضر بیش از هر چیزي عملکردهاي مدیریت منابع انسانی تحت الشعاع فناوري اطلاعات قرار خواهد گرفت. باید با بررسی و شناخت نقش فناوري اطلاعات در عملکردهاي مدیریت منابع انسانی و همچنین با طراحی و ایجاد یک سیستم پویا، زمینه ساز شناسایی، انتخاب، استخدام، آموزش و بکارگیري موثر منابع انسانی در سازمان باشیم.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژي و افزایش بکارگیري اینترنت، رایانه و نرم افزارهاي سازمانی، واحد مدیریت منابع انسانی هم باید همگام با سایر علوم پیش رود و فناوريهاي نوین را جایگزین روشهاي سنتی کند و در حقیقت مدیریت این واحد باید توسعه منابع انسانی را بر محور فناوري اطلاعات به سمت پیشرفت سوق دهد.

-2 بیان مسئله

به طور کلی واژه فناوري اطلاعات و ارتباطات تمام نوآوريهاي تکنولوژیکی و همگرایی در اطلاعات و ارتباطات را در بر میگیرد که دنیاي ما را به آن چه که جامعه اطلاعاتی و جامعه دانش محور مینامند تبدیل میکند. دبیرخانه شوراي عالی انفورماتیک ایران در سال 1378 تعریف زیر را براي فناوري اطلاعات ارائه داده است. فناوري اطلاعات به مجموعه به هم پیوستهاي از روشها، سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات ارتباطی اطلاق میشود که اطلاعات را در اشکال گوناگون - صدا، تصویر و متن - گردآوري، ذخیره سازي، بازیابی، پردازش، انتقال و یا عرضه میکنند.

فناوري اطلاعات مانند محور مرکز مجموعهاي از فعالیتهاي هدایت شده است که کنترل مدیریت، بهرهوري، تولید، آموزش و ارتقاي یک سیستم با یک مرکزیت را به عهده دارد. - شاه منصوري . - 1384 فناوري اطلاعات به عنوان یک تکنولوژي جدید و پیشرفته، ضرورت توسعه قرار گرفته است و یکی از شاخصهاي ارزیابی کشورهاي در حال توسعه میباشد و گسترش آن موجب توسعه یافتگی بیشتر خواهد شد و از سوي دیگر توانمندسازي نیروي انسانی به ویژه در سازمانهاي دولتی حائز اهمیت بوده و سازمانها در تلاش هستند با بهبود توانمندسازي بر ارائه خدمات خود بیفزایند و در این راستا از هر فرصت و یا ابزاري براي تحقق این امر بهره برداري میکنند.

بنابراین بهره برداري از فناوري اطلاعات راهکاري است که به احتمال قوي موجب توانمندسازي کارکنان می شود. پژوهش حاضر در پی شناسایی تأثیر فن آوري اطلاعات بر توانمندسازي کارکنان فرمانداري ورامین می باشد. و سعی دارد. که بررسی نماید که بهره برداري از سیستم فناوري اطلاعات در امور اداري فرمانداري ورامین موجب بهبود توانمند سازي خواهد شد و در صورت تأثیر مثبت، در چه زمینه هایی توانمندسازي را ارتقاء داده است. این پژوهش یک تحقیق کاربردي است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید