بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عدم مسئولیت پذیری دانشجو معلمان بر آینده شغلی آن ها می باشد و علاوه بر این، هدف تحقیق حاضر این است که اهمیت کار دانشجو معلمان نیز نشان داده شود و نتایج تحقیق به مسئولین ذیربط، دانشجو معلمان و دیگر افراد ذینفع ارائه شود. تحقیق از نوع کیفی و به شیوه پژوهش روایی انجام شده، بنابراین نتایج آن قابلیت تعمیم پیشگویانه را دارد. روایت این پژوهش بر اساس مشاهدات حاصل از جلسات درس دانشگاه و چند مصاحبه از دانشجویان شکل گرفته است و اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای جمع آوری شده است. با توجه به مشکلات و مسائلی که در آینده می تواند به دلیل عدم مسئولیت پذیری دانشجو معلمان در تربیت نسل جدید به وجود آید روایتی واقعی از عدم مسئولیت پذیری دانشجو معلمی در نظر گرفته شده است تا این مشکل بهتر شناسایی شود و امید است برای حل آن برنامه ریزی شود. اهداف ویزه تحقیق عبارتند از: تأثیر مسئولیت پذیری فردی، اجتماعی و الهی دانشجو معلمان بر آینده شغلی آن ها. نتایج پژوهش نشان داده است که تأثیر این موارد بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و در نتیجه آینده شغلی معلمان قابل توجه می باشد.

مقدمه

ما - رضوان محمدی، ریحانه میرشکاری، راحله یزدانی - دانشجویان ترم 4 رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر کرمان هستیم. طی برگزاری کلاس هایمان در دانشگاه عدم انجام به موقع تکالیف از سوی بعضی از دانشجویان توجه ما را به خود جلب کرد، و نسبت به وظیفه ی خطیری - تربیت انسان ها - که این دانشجویان دارند، بر آن شدیم تا تاثیر مسئولیت پذیری دانشجو معلمان را بر آینده شغلی آنها بررسی کنیم. در میان موجودات، انسان ویژگی خاصی دارد که آن لیاقت تکلیف پذیری است، در صورتی که موجودات دیگر چنین لیاقتی ندارند. - امینی، 1373، ص - 48 سوال از مسئولیت در ابتدا چنان ساده به نظر می رسد که گویا بشر از بدو خلقت، مسئول بودن خود را پذیرفته و ضرورتی برای طرح آن وجود ندارد. اما هر انسانی با تعمق در وجود خود و دنیای پیرامون خویش به پیچیده بودن موضوع مسئولیت انسان و ضرورت طرح آن پی می برد. زیرا هر انسانی به عنوان موجود آزاد و مسئول در ارتباط با خود و انسان های دیگر قرار گرفته است و مسئولیت نقش اساسی در تعادل ارتباط میان این مجموعه دارد. - صفائی حائری، 1385، ص - 23 طالبی و خوشبین - 1391 - در مقاله ای با عنوان مئولیت پذیری اجتماعی جوانان به این نتیجه رسیدند که، مسئولیت پذیری جوانان شهر همدان در مجموع متوسط میباشد.
بیان مسئله

صبح سه شنبه 94/7/28 خوشحال و سرحال وارد دانشگاه شدیم. طبق روال سه شنبه ها ساعت 9 صبح کلاس پژوهش روایی برگزار می شد. وقتی که وارد کلاس شدیم عده ای از هم کلاسی هایمان را دیدیم با آن ها سلام و احوال پرسی کردیم و با هم مشغول صحبت شدیم کم کم دانشجویان دیگر نیز می آمدند و کلاس هر لحظه شلوغ تر می شد. در همین زمان استاد وارد کلاس شد بعد از سلام و احوال پرسی دانشجویان با شور و حرارت خاطرات کارورزی روز قبل خود را می گفتند و از استاد راهنمایی می خواستند استاد نیز با حوصله به سوالات آنان پاسخ می دادند تقریبا همه دانشجویان آمده بودند و کلاس درس آغاز شد. هفته قبل استاد گفته بودند که یک قصه یا خاطره از خود یا دیگران بنویسید و بازنویسی یک و دو را روی آن انجام دهید و جلسه بعد با خود بیاورید. استاد از دانشجویان پرسیدند همه روایتی را که می بایست می نوشتند با خود آورده اند هر کس نیاورده دستش را بلند کند یکی از دانشجویان گفت استاد من، استاد از او دلیل خواست و او گفت که دیروز وقتی که به خانه رفتم خیلی خسته بودم و سرم درد می کرد برای همین رفتم خوابیدم و نتوانستم گزارشم را بنویسم استاد گفت دانشجو باید مسئولیت پذیر باشد شما یک هفته برای نوشتن وقت داشتید. صدای یکی از بچه ها از آخر کلاس به گوش می رسید که می گفت ما هم دیروز خسته بودیم تازه من دیشب مهمانی هم دعوت بودم و وقتی که به خانه آمدم تا ساعت 12 گزارش می نوشتم. استاد بعد از کمی مکث گفتند که من خودم دوره دکتری باید برای کلاس هایم به تهران می رفتم یک روز به دلیل تاخیر قطار مجبور شدم وسط راه از قطار پیاده شوم و با ماشین که کرایه آن از پول بلیط قطار هم بیشتر بود خودم را به کلاس برسانم به خاطر ترافیک خیابان ها 20 دقیقه دیرتر به کلاس رسیدم و استاد در کمال ناباوری به من غیبت دادند و گفتند شما باید به موقع در کلاس باشید حالا اگر می خواهید می توانید از کلاس استفاده کنید ولی غیبت شما محسوب می شود. در حالیکه من با این سختی خود را به کلاس رسانده بودم حالا شما به خاطر خستگی یک گزارش نمی نویسید در آینده با این همه مشغله کاری می خواهید چه کاری انجام دهید. بعد از کلاس به این فکر می کردیم که آیا واقعا مسئولیت پذیر نبوده است؟ و مسئولیت پذیری و یا عدم مسئولیت پذیری او چقدر بر دیگر جنبه های زندگی اش تأثیر می گذارد.

وقتی با یکی از دانشجویان در این باره صحبت می کردیم او گفت که ترم قبل شاهد بوده است که یکی از دانشجویان در کلاس ها همیشه وقت کنفرانس و کارهای عملی خود را به پایان ترم موکول می کرده و در پایان ترم به دلیل مشغله زیاد و همچنین کبود وقت بعضی از کنفرانس های خود را نتوانسته ارائه دهد و استادان هم نمره کامل به او ندادند و او خیلی پشیمان بوده است اما با این وجود بقیه از جمله استاد و دانشجویان دیگر را مقصر قلمداد می کرد و نمی پذیرفته است که خود فرد باید برنامه ریزی داشته باشد. و همچنین وقتی با گروهی دیگر که مشغول انجام کارهای مقاله خود بودند صحبت کردیم یک نفر از آن ها ناراضی بود و می گفت ما 3 نفر هستیم که هر 3 متأهلیم اما دو نفر دیگر مدام کار های خانه و زندگی خود را بهانه می کنند و می گویند وقت نداریم تو انجام بده ما هم پیگیری می کنیم و او خیلی ناراحت بود که با این شرایط نمی توانند کار خوبی را ارائه دهند.مسئولیت پذیری از ویژگی های اصیل انسان است که رشد و تکامل فرد و جامعه ی انسانی و همچنین حفاظت از طبیعت در گرو آن است،بدین صورت که از طریق مسئولیت پذیری رابطه ی انسان با خود، خدا و همنوعان معادل می گردد و در نتیجه امنیت و آسودگی در جوامع بشری و همچنین در طبیعت برقرار می گردد. بنابراین شناخت چرایی مسئولیت پذیری انسان و چگونگی پرورش آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. - اخلاقی،1378،ص - 3 و حال ما با توجه به این مهم بر آن شدیم که با توجه به آینده شغلی دانشجو معلمان و وظیفه خطیری که بر عهده دارند اهمیت این موضوع را بررسی کنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید