بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تاثیر ویژگی های تن سنجی در عملکرد بدنی و اجرایی در بازیکنان ووشوکار زن بود، از بین ووشوکاران تیم استان فارس 10 نفر در بخش تالو و 10 نفر در بخش ساندا در این مطالعه شرکت کردند. 18 پارامتر آنتروپومتریکی و 8 ویژگی عملکردی در ورزشکاران اندازه گیری شد. برای تعیین وضعیت نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرینف، از میانگین و انحراف استاندارد برای وصف اطلاعات، از ضریب همبستگی و آزمون رگرسیون برای آزمون فرضیات استفاده شد.

نتایج نشان دادند که در گروه تالو، قد نشسته، نسبت محیط کمر به لگن و درصد چربی بیشتر بود، همچنین مقدار وزن، طول ساعد، طول ساق پا، عرض مچ دست و شاخص توده بدنی در گروه ساندا بزرگ تر بوددر بین شاخص های عملکرد، انعطاف پذیری، استقامت عضلات پا، توان بی هوازی و تعادل ایستا در گروه تالو بیشتر بود.

با توجه به نتایج حاضر می توان گفت بین شاخص های اصلی آنتروپومتریکی و عملکردی وشوکاران در دو بخش تالو و ساندا اختلاف معناداری وجود دارد. شاخص های تعادل، استقامت و قدرت پا از مهمترین شاخص های عملکردی در تالو محسوب می شود و در بین ویژگی های آنتروپومتریکی ، وزن، طول اندام و شاخص توده بدنی در ساندا چشم گیرتر است.

-1مقدمه

ووشو، عبارت جمعی برای هنرهای رزمی است و این رشته یکی از برجسته ترین ورزش های سنتی در چین است که بسیاری دیگر از هنرهای رزمی آسیایی - مانند جودو، کاراته - از آن سرچشمه گرفته اند. ووشو به عنوان یک ورزش رقابتی تحت قوانین بین المللی ووشو و قوانین 1IOC از سال 1990 در دو بخش تالو - اجرای فرم - و ساندا - مبارزه - معرفی شد. محققان تأکید دارند که ترکیبی از فاکتورهای بی شمار - ژنتیکی و محیطی - در دستیابی ورزشکاران به بالاترین سطح عملکرد اجرای مهارت های ورزشی به حد نخبگی رسیدن مؤثر است.

برطبق جدیدترین یافته های تربیت بدنی و علوم ورزشی، انتخاب و گزینش مناسب منابع انسانی مهمترین عامل برای بهبود کیفی و کمی مهارت های ورزشی است. بنابراین به نظر می رسد که این امر برای شناخت دقیق تر و بهتر استعدادها به منظور ارتقاء سطوح کیفی رشته های ورزشی و ورزشکاران لازم است

برای اینکه سازوکارهایی که به شکوفایی در ورزش منجر می شوند شناسایی شوند، باید روی گروهی از ورزشکاران مستعد پژوهش شود که در سطح بالاتری از عملکرد نسبت به همسالان خود باشند. ویژگی های تن سنجی از شاخص های تعیین کننده ویژگی های جسمانی است و در آنالیز افراد به منظور توصیف رشد و ساختار بدنی اهمیت ویژه دارد

مطالعات نشان داده اند، هر ورزشی به ورزشکارانی با قابلیت های جسمانی از قبیل ویژگی های تن سنجی و فیزیولوژیکی مشخصی نیاز دارد

موفقیت در بسیاری از رشته های ورزشی به طور مستقیم یا غیرمستقیم علاوه بر ابعاد و ترکیب بدنی به سطح آمادگی جسمانی بدنی نیز مربوط است. آمادگی و یا قابلیت جسمانی خود به دو بخش عمد ه آمادگی مرتبط با سلامت شامل استقامت قلبی عروقی، قدرت و استقامت عضلانی، انعطاف پذیری و ترکیب بدنی و همچنین آمادگی مرتبط با مهارت و عملکرد، متشکل از چابکی، تعادل، هماهنگی، سرعت، توان و زمان واکنش تقسیم می شود 1[و]3 و به همراه ویژگی های تن سنجی نقش مهمی در ورزش ووشو دارد.

مطالعات نشان می دهد، چنانچه انتخاب ورزشکار براساس سن، سابقه اخلاقی، روحیات اجتماعی و قابلیت های جسمانی و فنی صورت گیرد، نه فقط تداوم حضور در رقابت های ورزشی را بیشتر می کند، بلکه دسترسی به هدف های والا را افزایش خواهد داد

[اخیراً] مطالعات نشان دادند که قدرت عضلانی کونگ فوکاران نسبت به افراد کم تحرک و یا افراد با فعالیت های کنترل شده بیشتر است و قدرت عضلات و سرعت در افراد کونگ فوکار با تجربه بیشتر از افراد مبتدی است 5[و.]12 به نظر می رسد که ورزش رزمی به توانایی بی هوازی بسیار وابسته است .همچنین برای عملکرد رقابتی موفق به چربی بدن کم، انعطا ف پذیری بالا، توان بی هوازی پا، قدرت ایزومتریک و توان بی هوازی بازوینسبتاً بالا نیاز است

با توجه به کمبود اطلاعات در دسترس، کسب اطلاعات بیشتر می تواند موجب افزایش قابلیت مربیان و دست اندرکاران در انتخاب مناسب ورزشکاران برای این رشته ورزشی شود .در همین راستا، این مطالعه در نظر دارد تا تاثیر ویژگی های تن سنجی - قد، وزن، ترکیب بدن، درصد چربی، محیط اندام ها، طول/ ارتفاع اندام ها، پهنای اندامها - ووشوکاران را برمیزان عملکرد بدنی و اجرایی در ووشوکار زن را مورد بررسی قرار دهد.

-2مواد و روش ها

جامعهی آماری در تحقیق حاضر ووشوکاران دختر رده سنی نوجوانان 18-13 سال شهر شیراز است . بازیکن زن رده سنی نوجوانان 18-13 سال که در سطح مسابقات استانی فعالیت می کنند به صورت هدفمند در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این 20 نفر 10 نفر در بخش تالو - اجرای فرم - و 10 نفر در بخش ساندا - مبارزه - انتخاب شدند.

به منظور جمع آوری اطلاعات ، آزمودنی ها سه جلسه آزمون گیری به فاصله یک روز در میان شرکت داشتند. در روز اول، اطلاعات مربوط به اندازه گیری شاخص های آنتروپومتری وزن، قد نشسته، قد ایستاده طول اندام ها و پهنای اندام ها به عمل آمد. تمامی شاخصهای مذکور از سمت راست بدن آزمودنی ها اندازه گیری شد. در روز دوم، شاخص های ترکیب بدنی نمایه توده بدنی، درصد چربی بدن، توده چربی ارزیابی شد. جهت محاسبه درصد چربی بدن از فرمول چهار ناحیه ای - سه سر بازویی، فوق خاصره ای، شکم و ران - ویژه دختران - استفاده شد. در روز سوم تحقیق عملکرد بدنی و اجرایی انجام شد.

-1-2روشهای اندازهگیری متغیرهای تحقیق:

-شاخص توده بدنی - - BMI

شاخص توده بدنی - - BMI جهت تعیین وزن ایده آل با استفاده از فرمول: 2"قد /وزن =شاخص توده بدنی.

-شاخص درصد چربی بدن - PBF -

جهت برآورد درصد چربی یا چگالی بدن از روی ضخامت چربی زیرپوستی دو ناحیه سه سر بازویی و فوق خاصره بدن دختران از فرمول زیر استفاده شد:

-تعادل پویا: از آزمون اصلاح شده بس1 برای سنجش تعادل پویا استفاده شد - شکل . - 1

شکل :1 آزمون اصلاح شده بس برای سنجش تعادل پویا

- تعادل ایستا: از آزمون لک لک2  برای سنجش تعادل ایستا استفاده شد.

-انعطاف - آزمون نشستن و رسیدن - : شخص به حالت پای جفت، طوری که زانوها کاملاً صاف بود روی زمین نشست و کف پا را روی دیواره نیمکت یا سکویی که یک خطکش 50 سانتیمتری روی آن چسبانیده شده است، قرار داد. 15 سانتیمتر از خطکش خارج از سکو به طرف شخص و 35 سانتیمتر دیگر روی سکو قرار گرفت. شخص با خم کردن تنه به جلو، دستها را به سمت سکو کشید تا آنجا که میتوانست بدون خم شدن زانوها، روی خطکش به جلو برود. ارزشیابی بیشترین مقدرا حرکت دست روی خطکش، به عنوان امتیاز آزمون ثبت شد.

-استقامت عضلات پا - آزمون پرش جفت - : ابتدا فرد پشت خطی که روی زمین کشیده شده ، قرار گرفت وبا استفاده از حرکات پرتاب دست ها و باز کردن زانو و راست کردن قامت، به جلو پرید. پس از فرود، محل تماس پاها با زمین مشخص شده و فاصله آن تا خط شروع، به سانتی متر اندازه گیری شد. این آزمون سه مرتبه تکرار شد و بهترین رکورد برای فرد منظور شد بین هر تکرار، فاصله زمانی منطقی در نظر گرفته شد تا هر تکرار ، در شرایط ایده آل اجرا شود.

- چابکی - دوی 9×4متر - : یک ورزشکار روی یک خط ایستاد به طوری که دیدش به سمت خط روبرو که 9 متر دورتر قرار داشت باشد. دو توپ تنیس روی خط روبرو قرار داشت 2 - توپ برای هر ورزشکار - و یک جعبه نیز در کنار هر یک از ورزشکاران قرار گرفت. با فرمان »حاضر« و »رو« ورزشکاران به سمت خطی که 9 متر از آنها فاصله داشت، دویده و یکی از توپها را بر داشتند سپس به سمت خط شروع دویده و توپ را در جعبه قرار دادند. ورزشکاران توپ دوم را برداشته و با عبور از خط پایان، آزمون را به اتمام رساندند. رکورد ورزشکاران زمان شروع تا پایان آزمون است. این آزمون را 2 تا 3 بار تکرار کردند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید