بخشی از مقاله

چکیده

تاثیر جایگزینی سطوح مختلف کنجاله کلزا بجای کنجاله سویا در جیره ، بر میزان دان مصرفی ،افزایش وزن ، ضریب تبدیل غذایی، نسبت قلب به وزن بدن و نسبت دستگاه گوارش به وزن بدن مورد مطالعه قرار گرفت.  بدین منظور 200 قطعه جوجه یک روزه گوشتی سویه راس بطور تصادفی به5 گروه مساوی 40 قطعه ای و هر گروه نیز به چهار تکرار 10 تایی تقسیم شدند .

تیمار های آزمایشی شامل جیره های حاوی 0،15،20،25 و 100درصد کنجاله کلزا بجای کنجاله سویا بود و همه جیره ها دارای انرژی و پروتئین یکسان بودند. نتایج این مطالعه نشان داد نسبت قلب به وزن بدن و نسبت دستگاه گوارش به وزن بدن تحت تاثیرمیزان کنجاله کلزا در جیره است و بالاترین نسبت در جوجه های دریافت کننده جیره با 100 درصد جایگزینی کنجاله کلزا بجای سویا مشاهده شد.

از بین جیره های حاوی کلزا،جیره های دارای 20و100درصد جایگزین کلزا به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر مثبت را برروی بهبود عملکرد جوجه های گوشتی را دارند.

مقدمه

طی دهه گذشته تولید دانه روغنی کلزا درکشورمان با با بهره گیری از ارقام سویه دو صفر رشد چشمگیری داشته است . - 5 - دانه وکنجاله کلزا به عنوان یکی از اجزاءجایگزین کنجاله سویا برای جیره جوجه های گوشتی و تخمگذار مطرح شده است

برخی گزارشات یک کاهش خطی در افزایش وزن بدن،دان مصرفی وبازدهی خوراک را با افزایش سطح کنجاله کلزا واریته دو صفردر جیره جوجه های گوشتی گزارش کردند.همچنین با افزایش سطح کنجاله کلزا در جیره،شاهد افزایش میزان مرگ و میر و افزایش وزن قلب در نرها بودند که این امر را به نارسایی مزمن قلب نسبت دادند

در یک مطالعه از دانه کانولا باچربی کامل در سطوح  0،15،20 و 25 درصد در جیره جوجه های گوشتی دارای اثر منفی در میزان افزایش وزن و دان مصرفی جوجه ها در مقایسه با جوجه های گروه شاهد می باشد - . - 4 با توجه به گزارشات مختلف در مورد عملکرد کلزا و اهمیت استفاده از آن،این بررسی در نظر دارد تا تاثیر مثبت میزان جایگزینی کنجاله کلزا بجای کنجاله سویا به عنوان منبع پروتیین گیاهی در جیره را بر عملکرد جوجه های گوشتی مورد بررسی قرار دهد.

مواد و روشها

200 قطعه جوجه یک روزه گوشتی سویه راس بر اساس طرحی کاملا تصادفی در5 تیمار مساوی و هر تیمار دارای چهار تکرار ده قطعه ای بود تقسیم شدند. پنج جیره آزمایشی با میزان انرژی و پروتئین یکسان که حاوی سطوح 0،15،20،25 و100 درصد کنجاله کلزا بجای کنجاله سویا بود تهیه شد.

جوجه ها با جیره دوره آغازی - 1تا21روزگی - و جیره دوره رشد - 22تا42روزگی - تغذیه شدند.در پایان هر دوره میزان دان مصرفی،افزایش وزن وضریب تبدیل غذایی ثبت شد.همچنین در پایان 42 روزگی تعداد 5 جوجه از هر تیمار کالبدگشایی شد و نسبت قلب به وزن زنده بدن و نسبت دستگاه گوارش به وزن زنده بدن ثبت شد.برای مقایسه میانگین فاکتورهای ثبت شده بین تیمار ها ،از نرم افزار SPSS و آزمون LSD استفاده گردید.

نتایج

طبق جدول شماره 1 میانگین و انحراف معیار میانگین دان مصرفی و افزایش وزن در محدوده زمانی سه دوره پرورش تحت تاثیر سطوح مختلف کنجاله کلزا قرار گرفته و بیشترین و کمترین میزان دان مصرفی و افزایش وزن به ترتیب مربوط به تیمارهای A و E بود که تفاوت معنی داری رادارند - . - P< 0/05براساس جدول 1 میانگین ضریب تبدیل غذایی تحت تاثیر میزان جایگزینی کنجاله کلزا قرار گرفته است و بیشترین و کمترین ضریب تبدیل به ترتیب مربوط به تیمارهای EوA بود که تفاوت معنی داری را نشان می داد 

جدول-1 اثر سطوح مختلف کنجاله کلزا بر میانگین دان مصرفی، افزایش وزن بدن و ضریب تبدیل غذایی جوجه های گوشتی

نتیجه گیری

می توان نتیجه گرفت مصرف کنجاله کلزا در سطوح0،15،20،25 و100درصد بجای کنجاله سویا برروی میزان دان مصرفیِ،افزایش وزن وضریب تبدیل غذایی موثراست. با استفاده از جیره محتوی20 درصد جایگزین کنجاله کلزا می توان به راندمان تولید اقتصادی تری دست یافت.همچنین جایگزینی کامل کنجاله کلزا به جای کنجاله سویادر جیره بعلت کاهش میزان نسبت لاشه به احشا و کاهش ضریب تبدیل توصیه نمی شود. ..درمجموع می توان گفت که رابطه چند گانه ای بین سویه کنجاله کلزا،تنوع آب وهوایی ،نحوه فراوری کنجاله و جنس جوجه ها وجود دارد که لزوم تحقیقات بیشتری را در مورد مصرف این کنجاله ضروری می سازد.

جدول شماره2 میانگین نسبت قلب به وزن پرنده و نسبت دستگاه گوارش به وزن پرنده را نشان می دهد که هردو این نسبت ها فقط در تیمار حاوی سطح 100درصد جایگزینی کنجاله کلزا بجای کنجاله سویا افزایش یافت و تفاوت معنی داری را با سایر تیمارها نشان می دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید