بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق بررسی تاثیر زمان تمرین بی هوازي بر روي ایمونوگلوبین مردان فوتبالیست تاثیر گذار است. هدف از این تحقیق،بررسی تاثیر زمان تمرین بی هوازي بر ایمونوگلوبین M در مردان فوتبالیست بوده است. ایمنوگلوبولین ها، مهمترین آنتی بادي هاي موجود در بزاق انسان هستند که نقشی اساسی در ایمنی مخاطی و پیشگیري از عفونتهاي مجاري فوقانی تنفسی ایفا می کند. نقش هومورال سیستم ایمنی در ایجاد مصونیت برعلیه بیماریها مورد تاکید محققین می باشد.IGM نیز بعنوان اولین آنتی بادي که در پاسخ ایمنی به عفونت سنتز وترشح می گردد،اهمیت ویژه اي پیدا می کنند.شناسیدر این تحقیق دو گروه صبح و عصر شرکت کردند گروه تمرین صبح - - N=15، تمرین خود را در ساعت 8 صبح و گروه تمرین عصر - - N=15، نیز تمرین خود را در ساعت 8 عصر انجام دادند.تمرین هر دو گروه سه جلسه در هفته و مشابه بود و 8 هفته به طول انجامید .کل زمان برنامه تمرینی در حدود 90دقیقه طول می کشید.

پس از اتمام 8 هفته تمرین، آزمودنی ها جهت انجام پس آزمون در ساعت مشابه با پیش آزمون به سالن امام علی - ع - سیرجان مراجعه کردند.تکنیک مورد استفاده در اندازه گیري غلظت IGM بزاق، روش نفلومتري بود براي توصیف آماري داده ها از میانگین و انحراف معیار و تحلیل واریانس مختلط - 2 *2 - استفاده شد. کلیه عملیات آماري با استفاده از نرم افزار آماري/Spss انجام شد. براي غلظت IGM بین نوبت صبح و عصر در هیچ کدام از مراحل اندازه گیري تفاوت معنی داري وجود نداشت .میانگین IgM گروه نوبت عصر در تمام مراحل نسبت به گروه نوبت صبح بالاتر بود و گروه نوبت صبح در طی مراحل افزایش یافته است. همچنین، در گروه نوبت عصر، میانگین بعد از هفته اول بالاتر از قبل از تمرین بود اما بعد از هفته هشتم پایینتر از بعد از هفته اول بود . .باتوجه به نتایج این تحقیق،بهتراست براي افزایش سطح ایمنی بدن به جاي تمرین در صبح از تمرین در عصر استفاده گردد.

واژه هاي کلیدي: ایمنوگلوبولین بزاق،ایمونوگلوبولینM،تمرین بی هوازي ،ریتم شبانه روزي، فوتبالیست

مقدمه

جهانی که در آن بسر میبریم داراي هزاران ریتم و آهنگ میباشد. اگرچه ممکن است وجود این پدیده ها زیاد به چشم نیاید و معمولی به نظر برسد ولی سالهاي سال بررسی و مطالعه این پدیدهها از نظر دانشمندان دور نمانده است. از جمله ریتمهاي موجود در محیط پیرامون ما، چرخش زمین به دور خود و خورشید که شب و روز و سال را به وجود میآورد، پیدایش فصول، پوستاندازي حیوانات و... میباشند. بدن انسان نیز داراي ریتم و آهنگ خاصی است که ریتم شبانهروزي نام دارد. این ریتم داراي یک چرخش 24 ساعته میباشد و اکثر دستگاههاي بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور کلی ریتم، روزانه با دورة فعالیت حیوان، شرطی و تقویت میشود به گونه اي که وقتی انسان از یک افق کره زمین به افق ناهمزمان دیگر جابهجا میشود براي انطباق پیدا کردن آهنگ روزانه با زمان محل جدید. مدت زمان مناسبی لازم است و در طول این دوره مسافر دچار رخوت، خوابآلودگی و از همپاشی هوش و حواس میشود. باید توجه داشت که محرکهاي شرطی کننده به تنظیم زمانی آهنگ روزانه کمک می کنند اما آن را به وجود نمیآورند - صالح پور،. - 1384 مهمترین عامل تنظیم کننده ریتم شبانهروزي بدن نور میباشد. این علائم از طریق چشمها به مغز فرستاده میشود. به نظر میرسد مسوولیت تنظیم ریتم شبانهروزي در مغز بر عهده هستههایی در داخل هیپوتالاموس میباشد که هسته فوق کیاسماتیک نامیده میشود - صالح پور،. - 1384 این فرایند را دانشمندان زیستشناس ریتم سرکادین مینامند که از دو کلمه لاتین »سرکا« به معنی پیرامون و حدود و »دیان« به معنی روز تشکیل یافته است.

نواخت شبانه روزي دوره خواب و بیداري را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و از این طریق بر میزان فشاري که در طول روز بر بدن وارد میشود اثر می گذارد. این موضوع عملکرد سیستم ایمنی را به ویژه تحت تاثیر خود قرار می دهد، به طوري که بعضی از سلولهاي ایمنی نیز از نواخت شبانهروزي پیروي میکنند و در بین ساعات 7 بعدازظهر تا یک صبح بیشترین فعالیت را دارند. سلولهاي ایمنی گیرندههایی براي ملاتونین دارند و ملاتونین به عنوان یک تنظیم کننده سیستم ایمنی عمل مینمای د و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود میبخشد. سطوح ملاتونین در شب افزایش می یابد و به تدریج هنگام فرا رسیدن روشنایی روز در صبح کاهش مییابد. از سوي دیگر هورمون کورتیزول که یکی از هورمونهاي تاثیرگذار بر سیستم ایمنی است، تحت تأثیر نواخت شبانهروزي قرار دارد، به ط وري که میزان ترشح این هورمون هنگام صبح افزایش و به تدریج تا فرارسیدن شب کاهش مییابد - پیغمبر زاده، . - 1380

ایمنی شناسی علم مطالعه ي سیستم ایمنی و پاسخهاي آن در مقابل عوامل بیماري زاي مهاجم میباشد. اهمیت سیستم ایمنی در مورد سلامتی با مشاهدات مکرري که روي افرادي با پاسخهاي ایمنی ناقص که مستعد عفونتهاي خطرناك و گاهی بسیار شدیدو تهدید کنند ه هستند ، به صورت بسیار جالبی مشخص شده است. برعکس تحریک پاسخهاي ایمنی در مقابل میکروبها بوسیله واکسیناسیون موثرتین ورش براي حفاظت افراد در مقابل عفونتها است و تنها و سیله اي است که منجر به ریشه کنی آبله در سراسر جهان شده است . ظهور ناگهانی سندرم نقص ایمنی اکتسابی در دهه ي 80 به گونه ي غیر قابل تصوري بر اهمیت سیستم ایمنی براي دفاع افراد در مقابل عفونتها ، تاکید کرد اما تاثیر علم ایمونولوژي فراتر از بیماریهاي عفونی است .

پاسخ ایمنی سد اصلی براي پیوند موفقیت آمیز عضو میباشد . - سالک مقدم وهمکاران، . - 1385 در اکثر پستانداران برتر، 5 رده مشخص از مولکولهاي ایمونوگلوبولینی به نام IgG ، IgA ، IgM، IgDو IgE وجود دارد . این پنج رده از نظر اندازه ، بار الکتریکی ، ترکیب آمینوتاسیدي و محتواي کربو هیدراتی با هم متفاوتند. علاوه بر اختلاف بین رده ها، ایمونوگلوبولین ها در الکترو فولس، طیف وسیعی از هتروژنیته را ، که از بخش گاما تا آلفا سرم نورمال گسترش می یابد نشان می دهند. ایمونوگلوبولین ها مولکولهایی دو عملکردي هستند همه مولکولهاي ایمونوگلوبولینی ، دو عملکردي هستند. یک ناحیه از مولکول در اتصال به آنتی ژن دخالت می کند در حالی که ناحیه دیگر آن وظایف به اصطلاح اجرایی را انجام می دهد.

این وظایف یا عملکردهاي اجرایی عبارت است از : اتصال ایمونوگلوبولین به - - 1 بافتهاي میزبان، - 2 - به انواع سلولهاي سیستم ایمنی، - 3 - به بعضی سلولهاي فاگوسیتیک و - 4 - به جزء اول مسیر کلاسیک کمپلمان . - جوکاروهمکاران،IgM: . - 1382تقریبا 10 درصد کل ایمونوگلوبولینها را تشکیل میدهد . مولکولIGMدر واقع ، پنتامري از ساختار 4 زنجیره اي پایه است . وزن مولکولی هر زنجیره ي سنگین آن 65000 دالتون و وزن مولکولی کل مولکول 970000 دالتون است . - ایزدیاروهمکاران،IgM . - 1383آنتی بادي اصلی در پاسخ هاي ایمنی اولیه است . این پروتئین تا حد زیادي به فضاي داخل عروقی محدود بوده ، اغلب با پاسخ ایمنی علیه ارگانیسم هاي عفونی خون - و از لحاظ آنتی ژنی پیچیده - مرتبط است. IgM وقتی به هدفش متصل میشود ، یک فعال کننده قوي مسیر کلاسیک کمپلمان است. - جوکارهمکاران،. - 1382

روش شناسی تحقیق

در این تحقیق دو گروه شامل گروه تمرین صبح و گروه تمرین عصر شرکت کردند.شرکت کنندگان این تحقیق داراي تمرین منظم بودند،در حین اجراي تحقیق از تمرینات ورزشی،درخارج از برنامه تمرینی مورد نظر منع شدند. محقق با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون پروتکل تحقیق را اجرا و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوري کرد. قبل از شروع کار، آزمودنی هاي تحقیق که به طور داوطلب در این تحقیق شرکت کرد نداز کلیه مراحل اجراي تحقیق و خطرات و عواقب احتمالی موجود در تحقیق آگاه شدند و رضایت نامه از آنان گرفته شد. دو روز پیش از اجراي پیش آزمون، زمانبندي خواب و غذاي آزمودنی ها در روز اجراي پیش آزمون براي آنها توضیح داده شد. جهت اندازه گیري پیش آزمون تمام آزمودنی هاي شرکت کننده در  تحقیق در سالن امام علی - ع - سیرجان حضور یافتند. در ابتدااندازه گیري قد و وزن به عمل آمد.

قبل از اجراي پیش آزمون نحوه انجام تست دو رفت وبرگشت و همچنین تست دریبل زدن جهت اندازه گیري توان بی هوازي به طور دقیق براي آزمودنی ها تشریح گردید. سپس آزمودنیها تست موردنظر را انجام دادند. پس از اجراي پیش آزمون، افراد تحت مطالعه بر اساس توان بی هوازي همسان شده تا قبل از شروع تحقیق تفاوت معنی داري بین گروه ها وجود نداشته باشد. پس از یکسان سازي گروه ها از لحاظ استقامت بی هوازي، با آرایش تصادفی به گروه هاي کنترل،گروه تمرین صبح و گروه تمرین عصر تقسیم شدند.
گروه تمرین صبح - - N=15 ، تمرین خود را در ساعت 8 صبح و گروه تمرین عصر - - N=15 نیز تمرین خود را در ساعت 8 عصر انجام دادند.تمرین هر دو گروه سه جلسه در هفته و مشابه بود و 8 هفته به طول انجامید.

تمرینات گروه صبح و عصر شامل گرم کردن عمومی و اختصاصی بدن بودکه به طور تقریبی 20 دقیقه طول می کشید و تمرینات اصلی نیز شامل: الف - دوي امدادي روي خط کناري زمین 15دقیقه ب - تمرینات دریبلینگ 15دقیقه ج - چرخش با توپ 15دقیقه د - شوت کردن گردشی15دقیقه - اسماعیل زاده، - 1386 و بعد از آن یک دوره 10 دقیقه اي سرد کردن بدن نیز توسط آزمودنیها انجام می شد. کل زمان برنامه تمرینی در حدود 90دقیقه طول می کشید. در طی کار از آزمودنی ها خواسته شده بود که زمانبندي خواب و غذا خوردن خود را حداقل 2 ساعت قبل از شروع برنامه تمرینی تنظیم کنند تا روي عملکرد آنها در هر جلسه تمرین تاثیر نگذارد. پس از اتمام 8 هفته تمرین، آزمودنی ها جهت انجام پس آزمون در ساعت مشابه با پیش آزمون به سالن امام علی - ع - سیرجان مراجعه کردند. پس آزمون، 48 ساعت پس از اتمام طرح تمرینی انجام شد تا عوامل مداخله گر مرتبط با خستگی ناشی از تمرین بر روند اجراي آزمون تاثیر نداشته باشد.

از هر دو گروه خواسته شد که در 48 ساعت قبل از اجراي آزمون از فعالیت هاي سنگین خودداري کنند و برنامه زمانی خواب و غذا خوردن خود را مطابق با نظر محقق رعایت نمایند. طرح اجرائی پژوهش حاضر در جدول 1-1 آورده شده است. در ابتداحدود نیم ساعت قبل از آزمون آزمودنیها دهان خودرا شستندوپس از یک دقیقه فروبردن آب دهان خود اولین نمونه بزاق از آنها - گروه صبح وعصر - گرفته شد.بلافاصله پس از اتمام آزمون از آنها نمونه بزاق گرفته شد.این نمونه گیري در ابتدا وانتهاي جلسه اول و ابتدا وانتهاي جلسه آخر - پایان هفته هشتم - تمرین گرفته شد.پس از نمونه برداري بزاق افراد در لوله هاي آزمایشی %16 قرار گرفت وبلافاصله درب آنها با موم هاي مخصوص پوشانده شد ودر دماي 20درجه سانتیگراد زیر صفر منجمدگردیدند و جهت بررسی هاي آزمایشگاهی به آزمایشگاه دکتر تاج آبادي سیرجان منتقل گردیدند.تکنیک مورد استفاده در اندازه گیري غلظت IGM روش نفلومتري بود که روش دقیق در اندازه گیري غلظت ایمنوگلوبینهاي بزاق می باشد.کیت مورد استفاده جهت اندازه گیري IGM کیت پارس آزمون می باشد. براي توصیف آماري داده ها از میانگین و انحراف معیار و براي آزمون فرضیه هاي تحقیق ،که مقایسه گروه آزمایش وگواه با کنترل پیش آزمون است از تحلیل واریانس مختلط - 2*2 - ستفاده شد. کلیه عملیات آماري با استفاده از نرم افزار آماري/Spss انجام شد. سطح معنی داري - X=0/05 - در نظر گرفته شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید