بخشی از مقاله

چکیده
فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی و نیاز بنگاههای تولیدی به قطعات ، لوازم یدکی ، ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی و عدم حمایت از بنگاههای فوق و اتکا به درآمدهای نفتی و به عبارتی ساختار شکننده اقتصاد کشور باعث شده که دشمنان از اهرمی به نام تحریم های نفتی و اقتصادی جهت تهدید کشورمان استفاده نمایند و از عامل فوق جهت سوق دادن کشور به سمت شرایط بحرانی و رکود اقتصادی استفاده نموده که تنها راه برون رفت از حالت فوق تبیین واجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی میباشد.

با استفاده از تبیین سیاست فوق توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران و بررسی مولفه های کلیدی عنوان شده توسط ایشان میتوان ساختار اقتصاد کشور را در برابر هجوم بیگانگان - تحریم های انجام شده - مقاوم ساخت ، گسترش فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی و اصلاح ساختارهای اقتصادی با پرداخت وامهای کم بهره جهت بازسازی و گسترش خطوط تولید ، کوچک سازی فعالیتهای اقتصادی دولت بااجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی جهت مقاوم سازی و رونق اقتصاد بالاخص حمایت از شرکتهای فوق در زمان پس از واگذاری ، کوشش در اجرای صحیح و کامل برنامه های پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران جهت افزایش بهره وری , اشتغال و تغییر ساختارهای اقتصادی ، جذب سرمایه های سرگردان در بخش تولید از طریق اصلاح میزان سود سپرده های بانکی و بازار سرمایه - بورس اوراق بهادار - ، همچنین جذب سرمایه گذاریهای خارجی با تضمین بازگشت و بهره وری سرمایه گذاریهای انجام شده از طریق برگزاری همایش های مربوطه و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای مصرفی میتواند بسترهای لازم جهت مقاوم سازی اقتصاد کشور را فراهم نماید.

مقدمه
بی تردید توسعه اقتصادی از آرمانهای تمامی جوامع اقتصادی میباشد . در حقیقت تلاش اصلی تمامی کشورها رسیدن به این آرمان و گام برداشتن در مسیری میباشد که رفاه آحاد جامعه را در بر داشته باشد.

کشورهای جهان از لحاظ توسعه اقتصادی در سطوح مختلفی قرار دارند که این تفاوتها هر کدام نشات گرفته از نظام اقتصادی و عوامل تاثیر گذار بر آن میباشد .

به دلیل فشارها و تحریمهای اقتصادی و همچنین به دلیل نقصان و ضعف اقتصاد در داخل ، وابستگی به واردات کالا و به عبارتی رواج مصرف گرایی باعث آسیبهایی در اقتصاد کشور میشود که برای برون رفت از آن ، اقتصاد مقاومتی و یا جهاد اقتصادی در صورت استفاده بهینه از پتانسیلهای داخلی میتواند کمک شایانی به التیام جراحتهایی باشد که به مرور زمان در اقتصاد کشور پدیدار گردیده است .

در این مقاله تبیین سیاست اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبری و عوامل کلیدی و تاثیر گذار بر اجرای درست سیاست اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی عنوان گردیده است .

امید است با به کارگیری و اجرای صحیح سیاست اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی بتوانیم گامهایی در جهت رسیدن به آرمانهای کشور عزیزمان برداریم .

تبیین سیاست اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبری

مقام معظم رهبری در تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی به ده نکته اشاره نمودند که نقش بسزایی در تبیین سیاست فوق داشته که فهرست وار به آن اشاره میگردد:

یکی مسئلهی ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخصهای کلان است؛ از قبیل رشد اقتصادی ،×تولید ملی ، اشتغال ، کاهش تورم ، افزایش بهرهوری ، رفاه عمومی؟

دوم، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا است که در این سیاستها دیده شده و مورد ملاحظه قرار گرفته.

سوم، تکیه بر ظرفیتهای داخلی است که در این سیاستها دیده شده ظرفیتهای علمی، چه انسانی ، چه طبیعی ، چه مالی ، چه جغرافیایی و اقلیمی. ما ظرفیتهای مهمی داریم؛ یعنی در این سیاستهای اقتصاد مقاومتی تکیهی اصلی برروی ظرفیتهای داخلی است ، که بسیار هم گسترده است.

چهارم، رویکرد جهادی است که در این سیاستها مورد ملاحظه قرار گرفته؛ همت جهادی، مدیریت جهادی.

پنجم، مردممحوری است که در این سیاستها ملاحظه شده. تجربه هم به ما نشان میدهد، بیانات و معارف اسلامی هم تأکید میکند که هرجا مردم میآیند دست خدایَدُهمهستااللهِ مَعَ. الجَماعَه؛ هرجا مردم هستند، عنایت الهی و کمک الهی و پشتیبانی الهی هم هست؛ نشانه و نمونهی آن، دفاع هشت ساله، نمونهی آن خود انقلاب، و نمونهی آن گذر از گردنههای دشوار این 35 سال ]است[ چون مردم در میدان بودند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید