بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه تغییرات و تحولات دنیای علم و فناوری و رویکردهای یادگیری جهانی شدن، راه را به سوی جامعهای دانش مدار میگشاید که در آن دانش و اطلاعات، محور رشد و توسعه هر جامعهای خواهد بود. بدیهی است رویارویی با چالشهای جوامع دانش مدار، نیازمند بازنگری و طراحی مجدد نظامهای آموزشی و فرآیند آموزش است. دست اندرکاران نظامهای آموزشی بر این نکته تأکید میورزند که میتوان با به کارگیری ابزارهای اطلاعاتی روزآمد، قابلیتها و شایستگیهای متناسب با نوآوریها را در معلمان به وجود آورد. روش تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلیBاسنادی تحلیل ثانویه میباشد. که هدف اصلی این تحقیق بررسی توسعه حرفه ای با رویکرد های معلم محور بوده است .

جامعه آماری این تحقیق کلیه متون موجود در این رابطه بوده است. ابزار مورد نظر به صورت فیش برداری بوده و نتایج به صورت کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. که با بررسی مبانی و مطالعات صورت گرفته تاکید رویکرد معلم محور روی مولفه های زیر می باشد: خلاقیت معلمان در ارائه تدریس، به کارگیری دروس پژوهشی، توانمندسازی و خودکارآمدی معلمان، نقش سازندهگرای معلمان و صلاحیتهای حرفهای آنها در برنامههای درسی را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج نشان میدهد فعالیت خود معلمان یادگیری حرفهای معلم را افزایش و تحقیق و توسعه باعث آشنا شدن با این عوامل و فراهم کردن منبعی برای خوش بینی دربارهی تاثیرات آنها میشود.

مقدمه:

مدارس بهتر از معلمانی که در آنها تدریس میکنند نیستند و توسعه حرفهی کلید اصلی پیشرفت معلمان و رشد حرفهای آنها است توسعهی حرفهای معلمان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و در متون چاپی مرتبط به شیوههای بسیار متفاوتی ارائه شده است. اما همیشه در مرکز و هستهی چنین تلاشهایی درک توسعهی حرفهای دربارهی یادگیری معلمان، یادگیری اینکه چگونه یاد بگیرند و انتقال دادن دانش به عمل برای سود رسانی به رشد دانش آموزان قرار دارد. لازمه موفقیت تلاشهای انجام شده در زمینه بهسازی آموزش و پرورش توسعه حرفهای و افزایش دانش و مهارت معلمان، است.

از این رو در دهه گذشته، کانون بحث و گفتگوی پیرامون کیفیت مدارس اثر بخش، هر چه بیشتر متوجه توسعه حرفهای معلمان، بوده است - ریشتر1 و همکاران، . - 2011 معلمان، نه تنها یکی از متغیرهای نیازمند تغییر به منظور بهبود سیستمهای آموزشی هستند بلکه مهمترین عامل ایجاد کننده تغییر نیز محسوب میشوند. این وضعیت دوگانه معلمان در اصلاحات آموزشی، به عنوان یکی از عناصر اصلی و مجری تغییرات، توسعه حرفهای معلمان را به حوزهای در حال رشد و چالش برانگیز تبدیل نموده است - ویلگاز2 و رایمرز3، - 2003 ؛ اما آنچه در کانون این تلاشها، به منظور شناخت توسعه حرفهای مشترک است یادگیری معلمان، یادگیری چگونه یادگرفتن و انتقال دانش به عمل برای کمک به پیشرفت دانش آموزان است - آوالوس4، . - 2010 همچنین ابزاری که برای راه اندازی توسعه استفاده می-شود به هدفها و نیازهای معلمان و همچنین دانش آموزان آنها بستگی دارد.

از این رو ساختارهای رسمی مانند دورهها و کارگاهها ممکن است به برخی از اهداف خدمت کنند، در حالی که اشتغال در تولید محتوای برنامهی درسی، بحث از ارزشیابی داده ها یا به اشتراک گذاشتن استراتژیها ممکن است به برخی هدفهای دیگر خدمت کنند. هر شکلی از توسعهی حرفهای، حتی آنهایی که دارای شواهد بسیار زیادی از تاثیرات مثبت هستند برای همهی معلمان مناسب نیستند . از این رو یک نیاز ثابت برای مطالعه، آزمایش، بحث و انعکاسی در ارتباط با توسعه ی حرفه ای معلم در پیوندهای تعاملی و تاثیرات تاریخ و سنتهای گروه معلمان، نیازهای آموزشی جمعیت دانش آموزان، انتظارات آنها از سیستم آموزشی، شرایط کاری معلمان و فرصتهایی برای یادگیری وجود دارند که به روی آنها باز هستند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید