بخشی از مقاله

چکیده آن چه امروزه توسعه و بهره وری خدمات شهری را تضمین می کند ، مشارکت کلیه ی شهروندان در فعالیت های شهری است که می تواند مشروعیت ، مقبولیت و رضایت مندی شهروندان را برای مدیریت شهری به ارمغان آورد . تفکر نهادینه سازی مشارکت و حضور مردم در فرآیند اداره و مدیریت شهرها از برنامه ها و راهکار های موثر در رسیدن به مدیریت شهری کارآمد است که در جوامع مختلف به اشکال گوناگون و روش های مختلف قابل مشاهده می باشد . به منظور تحقق این مهم شناخت موانع ، مشکلات و راهکارهای تقویت مشارکت مردم در امور محلی و شهری ، در برنامه ریزی و مدیریت مشارکتی ، یکی از ضروریات مدیریت مطلوب شهرهاست.

مقاله حاضر با هدف تحلیل سنجش عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و براساس یافته ها و نتایج بررسی میدانی از منطقه 11 شهر تهران تهیه شده است .روش جمع آوری اطلاعات بر مبنای کتابخانه ای ، اسنادی و نیز میدانی - پرسشنامه ای - و نوع تحقیق توصیفی با هدف کاربردی و روش مطالعه اسنادی B تحلیلی و پیمایشی بوده است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و Excel استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان می دهد بین احساس مالکیت - نوع مسکن و مدت زمان سکونت - شهروندان در یک محله یا شهر ،رضایت شهروندان ، پایگاه اقتصادی و اجتماعی شهروندان و سطح تحصیلات شهروندان با میزان مشارکت آنها در مدیریت شهری رابطه وجود دارد.

-1مقدمه

2-1 طرح مسأله

شهرنشینی در واقع عبارت است از هنر زیستن انسان ها در کنار یکدیگر و شهرها محل تبلور این هنرند .امروزه توسعه شهرها با رشد سریع جمعیت ، برخلاف مدنیت صورت می گیرد - صالحی فرد و علیزاده،. - 5: 1389 شهرنشینی شتابن چهار دهه گذشته در کشورهای رو به توسعه چندین پیامد منفی داشته است که عبارتند از : افزایش فقر در شهرها ، ارائه ناکافی مسکن و خدمات شهری اصلی مانند خدمات بهداشتی ، آب ، پیدایش زاغه ها و مسکن های غیر قانونی و ویرانی زیست- محیطی - زاهدی ، . - 7: 1382چنانکه شهر به مثابه یک سازمان قلمداد گردد ، لازم است که در راس آن و به منظور اداره امور شهر از فنی استفاده گردد که همان مدیریت شهری است - شیعه ، . - 39: 1382مدیریت شهری گروه ها را در شبکه های مختلفی که منافع آنها حاکم می کند ، قرار می دهد و توجه به منافع آنها در جهت دهی ساختار شهری موثر می افتد.

بنابراین مدیریت شهری به بررسی مسائل فضایی می پردازد که شهروندان با آن درگیر هستند   . - Thooenig,1970:387 - مهم ترین هدف مدیریت شهری را می توان در ارتقای شرایط کار و زندگی جمعیت ساکنان ، در قالب اقشار و گروه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و حفاظت از حقوق شهروندان ، تشویق به توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار و حفاظت از محیط کالبدی دانست - سعیدنیا ، . - 46: 1379 نظام مدیریت شهری مانند دیگر نهادها در تبادل و تعامل با جامعه و شهروندان معنا پیدا می کند .

یک بعد مسأله تصمیمات، قوانین و سیاست های شهرداری و بعد دیگر انتظارات و خواسته ها و نهایتاً حمایت و مشارکت فعالانه شهروندان است . از دهه 1980 میلادی به بعد، کارشناسان مدیریت شهری متوجه این موضوع شدند که طرح ها و برنامه های شهری تنها زمانی موفقیت آمیز خواهند بود که متناسب با نیازها و خواسته های اقشار، طبقات و خرده فرهنگ های گوناگون و متنوع جامعه تدوین و تبیین گردند . . نتایج تحقیقات وسیع و گسترده جامعه شناختی دال بر این امر است که برنامه ریزی های شهری تمرکزگرا دیگر قادر به حل مسائل پیچیده تر و گسترده تر کلان شهرها نیستند .

بر این مبنا شاهد گرایش هرچه بیشتر مدیریت شهری و اندیشمندان جامعه شناسی شهری به برنامه ریزی محلی، مشارکتی و از پایین به بالا در قیاس با نوع سنتی برنامه ریزی دستوری و از بالا به پایین هستیم . تمرکززدایی و محله گرایی در واقع واگذاری امور محله ای به مردم همان محله است. ایجاد واحدهای محله ای موجب ارتقا و کارآمدی نظام مدیریت شهری و تسهیل در اداره امور شهر و صرفه جویی های وسیع اقتصادی در درازمدت خواهد شد .

اگر باب مشارکت فعال بسته باشد و شهروند به شهرنشین تنزل پیدا کند، نه تنها شاهد رشد و تعالی شخصیت مردم، بسط و استخراج توانایی های افراد، تقویت هویت شهری و احساس تعلق به شهر، تقویت حس اعتماد و همکاری میان اهالی شهر و شهرداری ها نیستیم، بلکه دارای کمترین میزان کارکرد و بهره وری در نظام مدیریت شهری نیز خواهیم بود . مشارکت شهروندان در جامعه شهری حامل نتا یج بس گرانبها و متقابلی برای حکومت محلی و شهروندان خواهد بود .

رویارویی با مسائل و مشکلاتی که ابرشهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند مانند انفجار جمعیت، حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، نابسامانی وضعیت ترافیک، آلودگی محیط زیست، سیل مهاجران روستایی به شهر و مس ائل بسیار دیگر که با تسریع فرآیند شهرنشینی، رشد سریع ارتباطات، اطلاعات و فن آوری، جهانی شدن اقتصاد و بازارهای کار و سرمایه و ،...دائماً در حال گسترش و پیچیدگی بیشتر هستند، تنها با بهره گیری درست و بهینه از توان ها، استعدادها و ظرفیت های بالقوه و وسیع موجود در شهروندان و منابع شهری در حوزه های گوناگون و در قالب طرح ها و برنامه های مشارکتی قابل حل هستند .

تجارب دهه های اخیر بسیاری از کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه در ساماندهی مدیریت شهری، حاکی از آن است که با پرداختن به توسعه پایدار شهر در    سطوح خرد و کلان و از منظر جامعه شناختی، الگوی مناسب برای برون رفت از این چالش ها همانا الگوی مدیریت درونزای محله ای است    . در این الگو درباره کوچک ترین و همگون ترین واحد شهر، یعنی محله، بررسی، سیاستگذاری، مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود . در این دیدگاه کوچک ترین و همگن ترین واحد شهر یعنی محله، مبنا قرار می گیرد . امتداد منطقی این نگاه منجر به شکل گیری مدیریت از پایین به بالا و توأمان با مشارکت فعال شهروندان، توسعه منابع انسانی، تمرکززدایی، ایجاد ظرفیت های نهادی، تعاملات اصولی، تقویت اجتماعات محلی و نهایتاً ار تقای میزان مشارکت، شعور و آگاهی جمعی شهروندان خواهد شد .

مشارکت شهروندان در جامعه شهری حامل پیامدهای مثبت و دوطرفه برای شهروندان و دولت های محلی و شهری است؛ از جمله بسط توانایی های افراد، حلمشکلات شهری از طریق مشارکت، تقویت احساس اطمینان و اعتماد بین شهروندان و شهرداری ها و نهایتاً شکل گیری و تقویت هویت شهری و احساس تعلق به شهر . در تهران قدیم، محله های شهر نقش عمده ای در سامان بخشی و سازماندهی امور شهری ایفا می کردند. هر محله ویژگی های خاص خودش را داشت و به آن ویژگی ها شاخص بودهر. محله تهران تقریباً دارای کارکردهای خاص خود بود و به گونه ای به ارائه خدمات و تولید کالاهای مختص به خود می پرداخت .

به این ترتیب بود که اهالی محله در نوعی احساس تعلق و هویت محله ای، مشترک بودند؛ به نحوی که هر شهروند بیشتر به نام محله ای که در آن ساکن بود شناخته می شد . البته با ورود به دوران گذار و تحولات سریع آن، این حالت نیز به مرور از دست رفت و مناسبات مزبور به هم ریخت. تحقیق حاضر می کوشد عوامل موثر بر مشارکت در مدیریت شهری منطقه 11 شهر تهران را بررسی کند.هدف آن ، این است که با بررسی این مورد بتواند نکات و عوامل مهمی را که می توانند بر مشارکت بین شهروندان و مدیران تاثیر مثبتی داشته باشند ، شناسایی نماید .بنابراین ، یافته های پژوهش حاضر می تواند مدیران شهری را در بالا بردن مشارکت شهروندان و افزایش مشارکت مردم یاری رساند.

2-1 اهداف تحقیق

پژوهش حاضر اهداف زیر را دنبال می کند :

1-2-1 اهدف کلی که عبارت است از سنجش عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری 2-2-1 اهداف جزئی شامل زمینه سازی برای ارتقاء و بهبود مدیریت شهر از طریق تسهیل ارتباط میان مردم و مسئولان شهری و ساختن بستری مناسب جهت مشارکت فعال مردم در اداره امور شهر.

3-1 متغیرهای پژوهش

به لحاظ نظری ، با توجه به مطالعات صورت گرفته جهت تبیین عوامل موثر بر مشارکت شهروندا ن در مدیریت شهری ، متغیرها به صورت زیر خلاصه می شود تا روابط بین متغیرها به صورت تجربی آزمون گردند.

1-3-1 متغیرهای مستقل : رضایت شهروندان از خدمات شهری ، احساس مالکیت شهروندان در منطقه ، وضعیت اجتماعی و اقتصادی ، سطح تحصیلات شهروندان 2-3-1 متغیر وابسته : مشارکت شهروندان در مدیریت شهری

4-1 فرضیه های پژوهش

فرضیه های پژوهش حاضر عبارتند از :

-1بین احساس مالکیت - نوع مسکن و مدت زمان سکونت - شهروندان در یک محله یا شهر با میزان مشارکت آنها در مدیریت شهری رابطه معنا داری وجود دارد.

-2به نظر می رسد هر چه میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری افزایش می یابد ، به دنبال آن رضایت شهروندان نیز ارتقا می یابد.

-3میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری با پایگاه اقتصادی و اجتماعی مرتبط است.

-4میزان مشارکت در مدیریت شهری با سطح تحصیلات شهروندان مرتبط است.

5-1 روش پژوهش

روش پژوهش از حیث موضوع توصیفی و هدف کاربردی می باشد که به صورت مقطعی انجام گرفته است . اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و در برخی از موارد نیز برای جمع آوری اطلاعات تکمیلی و جزئی تر از روش های مصاحبه و مشاهده استفاده گردیده است. . جامعه ی آماری تحقیق حاضر کلیه ی ساکنین منطقه بالای 15 سال که در زمان تحقیق در منطقه 11 تهران حضور داشته اند می باشد..حجم نمونه 300 نفر است و شیوه ی نمونه گیری ، نمونه گیری تصادفی ساده می باشد .

برای بررسی میزان مشارکت مردم ، پرسشنامه ای حاوی گویه هایی در ا رتباط با متغیرهای مستقل استخراج و طراحی شد .اعتبار سوالات پرسشنامه از طریق اعتبار صوری به اثبات رسیده است .در طراحی پرسشنامه با تعدادی از اساتید و صاحب نظران در این زمینه هماهنگی و مشورت ، و از نظرات کارشناسانه و علمی آنان استفاده شد.همچنین با توجه به راهنمایی های این اساتید پرسشنامه های مذکور قبل از نهایی سازی توسط تعدادی از افراد جمعیت نمونه ، پیش آزمون شد و ایرادات و نواقص موجود در آن رفع گردید. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای، اسنادی و میدانی می باشد. . برای تحلیل داده های کیفی تأکید تحقیق بر روی تحلیل گفتمانهای حاکم در هردوره و بازتاب های آن می باشد. داده های استخراج شده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار آماری spss پردازش و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تحلیل اطلاعات به صورت آمار توصیفی انجام شده است.

6-1 پیشینه پژوهش

مشارکت شهروندی و جامعه ی مدنی سابقه غنی و طولانی دارد و از دوران یونان باستان تا به امروز به اشکال گوناگون و در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان ها بروز کرده است و خاستگاه آن دولت شهر آتن در یونان باستان بوده است - ملکواین ،. - 169: 1377 اما مفهوم مشارکت و توسعه مشارکتی به منزله مفهومی مهم در برنامه ریزی توسعه ی اقتصادی و به دنبال شکست برنامه های اقتصادی مطرح گردید - موسی نژاد ، . - 48: 1387وازنشتاین در زمره اولین افرادی بود که مشارکت شهروندی را در سال 1969 با تغییر قدرت شهروندی به کار گرفت - شریفیان ثانی ، . - 2: 1380 در ایران تا قبل از پیروزی مشروطیت شکل حکومت به صورت سلطنت استبدادی بود و تمام قدرت در دست شاه بود .با صدور فرمان مشروظه ، نخستین گام در جهت مشارکت شهروندان در اداره امور شهر برداشته شد و حکومت مشارکت همه ی افراد در اداره امور خود را حق آنان دانست .

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، زمینه مشارکت در اداره امور شهر به شکل گسترده ای فراهم آمد که مهم ترین آن تشکیل شوراها بوده است - حکمت نیا و موسوی،. - 3: 1387اما در سال های اخیر با وجود تلاش هایی که برای مشارکت مردمی شده است ، به ندرت شاهد مشارکت فعال و واقعی مردم در اداره امور شهرها بوده ایم - غفاری و جمشید زاده،. - 56: 1390 شاید مهم ترین تجربه ی نظری که در ایران در زمینه بررسی الگوهای مشارکت مردمی و ساختار آن انجام گرفته مربوط به علوی تبار و همکارانش باشد که در سال 1379 پژوهشی با عنوان "مشارکت در اداره امور شهرها : بررسی الگوی مشارکت شهروندان در اداره امور شهر تهران" را به انجام رسانیده اند.

این پژوهش مشتمل بر سه بخش است .در بخش اول تعریف مشارکت از نگاه نظری و مفهومی فراهم می آید .در بخش دوم ضمن تعریف مشارکت سنتی و جدید ، الگوهای کلی آن در ایران بررسی می شود افزون بر آن چگونگی ایجاد شوراهای اسلامی شهرها ، اهداف و وظایف این شورا  ها ذکر می گردد ولی به شورایاری ها توجهی نمی گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید