بخشی از مقاله

چکیده

پانورامای دفاع مقدس از دستاورد های بسیار قدرتمند مهندسین ایرانی می باشد که تک آور بودن آن در ساختار هندسی کروی آن ملموس می باشد. این ساختار هندسی کاملا متقارن رفتار پیچیده ی آکوستیکی در خود بوجود آورده است که در این مقاله به تحلیل آن می پردازیم.

در مقاله پیش رو ابتدا به تحلیل نظری فضای گنبد سینما پانوراما پرداخته می شود که در آن نظریات مختلف مربوط به زمان بازآوایش بررسی شده اند ، همچنین نظریات مربوط به اثرات اکو ، whi speri ng ×gal l ery و ویژگی های پخشاگرهای مختلف بررسی شده اند.

در گام بعدی به منظور پیش بینی شرایط مختلف آکوستیکی مدل اولیه ای با استفاده از برنامه COMSOL شبیه سازی شده است. در این شبیه سازی با مدل کردن انفجاری همه جهته مطابق با استاندارد 12519 تغییرات فشار آکوستکی در تمامی نقاط سازه بدست آمده است.

درگام های بعدی با استفاده از دستگاهB&K2250SLM و نرم افزارهای تحلیل آکوستیکی به اندازه گیری ویژگی های صوتی سازه با منبع انفجاری مطابق با استاندارد پرداخته شده است. نتایج بدست آمده با تئوری های بررسی شده در گام مطالعاتی مقایسه شده و در نهایت با جمع بندی پارامترهای آکوستیکی سازه امکان طراحی کف مهیا شده است، همچنین کف طراحی شده در آزمایشگاه آکوستیک دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد و از نظر تجربی نیز مورد تحلیل و بهینه سازی قرار گرفت

1 مقدمه

نیاز بشر به سازه های جدید با هندسه خاص و بزرگتر شدن فضاهای بسته عمومی ، اهمیت علم آکوستیک را برای کاهش اثرات آزار دهنده ناشی از پژواک و نوفه بالا برده است.

امروزه برای افزایش ارگونومی سازه ها و ساختمان ها استفاده از جاذب ها ، پخشاگر ها ، پنل های آکوستیکی و .... که با بهینه سازی های عملی و شبیه سازی های عددی به تکامل خوبی رسیده اند اجتناب ناپذیر است. از این رو معمارانی که سازه های مدرن را طراحی می کنند ، همیشه به مسائل آکوستیکی آن توجه ویژه ای دارند.

پروژه ی باغ موزه ی دفاع مقدس از جمله پروژه هایی می باشد که پیچیدگی های مهندسی بسیار زیادی دارد که یکی از پیچیدگی های آن آکوستیک سازه می باشد. این سازه در کنار هندسه ی متقارن و زیبایی که دارد، از نظر آکوستیکی بسیار مشکل زا می باشد. مدلی که در این جا با آن سر و کار داریم یک گنبد به شعاع 17 متر و از جنس بتون می باشد.

راه کار هایی برای رفع این مشکل بیان شده است که همگی برای کاهش زمان بازآوایش، اکو و رفع دیگر مشکلات آکوستیکی می باشند. یکی از این راه کار ها مربوط به کف سازه می باشد. کف سازه ی مورد نظر محیطی مناسب و البته کوچک برای از بین بردن این مشکلات است.

گروه آکوستیک دانشگاه شریف با حمایت سازمان توسعه فضای فرهنگی با استفاده از علم روز ، امکانات سخت افزاری مطابق با استاندارد و توسعه دادن برنامه ها و کدهای شبیه سازی به روز، تصمیم بر بهینه سازی پارامترهای آکوستیکی سینما پانارامای حماسه خرمشهر واقع در باغ موزه دفاع مقدس دارد.

1,1  زمان باز آوایش

مطابق منبع 2 زمان باز آوایش - RT60 - مدت زمانی می باشد که شدت صوت 60 دسی بل در محیط کاهش می یابد مطابق منبع 1 برای مقدار شدت باز آوایش رابطه زیر را داریم: که رابطه زمان باز آوایش می شودکه با تقریب می توان زمان باز آوایش را مطابق رابطه زیر نوشت:

شکل 1 -نمودار کاهش انرژی صوتی در زمان همان طور که می دانیم سرعت صوت 343 متر بر ثانیه می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید