بخشی از مقاله

چکیده

هدف کلی این پژوهش که با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است تحلیل تاثیر مولفه هاي تفکر انتقادي بر تمایل کارافرینانه دانشجویان دانشکده کشاورزي بود. جامعه آماري تحقیق را دانشجویان پسر - - N=288 دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي تشکیل دادند که تعداد 165 نفر از آنها با استفاده از جدول بارتلت به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گیري تصادفی طبقه اي، انتخاب شدند. ابزار گردآوري دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن به روش محتوایی بانظر متخصصان گروه ترویج و آموزش کشاورزي مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با محاسبه آلفاي کرونباخ تائید شد.

ضریب آلفاي کرونباج براي پرسشنامه تفکر انتقادي برابر 0/78 بدست آمدو در بخش تمایل کارافرینانه ضریب آلفا معادل 0/81 بدست آمد.این پرسشنامه تلفیق دو پرسشنامه استاندار شده تفکر انتقادي کالیفرنیا - فرم ب - و تمایل کارافرینانه لینن - - 2009 بود. براي تجزیه تحلیل دادها از نرم افزار spss و Amos استفاده شد. نتایج گویاي آن است که میانگین کلی تفکر انتقادي دانشجویان مورد مطاللعه 12/75از 20 می باشد. رابطه مثبت و معنی داري بین مولفه هاي سازند تقکر انتقادي و تمایل به کارافرینی در بین دانشجویان مورد مطالعه وجود داشت. در بین جامعه مورد مطالعه 22 در صد تمایل در حد زیاد به کارافرینی دارند.

واژگان کلیدي: تمایل کارافرینانه، تفکر انتقادي، استدلال استقرایی، استدلال قیاسی، کشاورزي،آموزش 

مقدمه

امروزه چالش هاي اشتغال یا موضوع کار و بیکاري نه فقط یکی از مهمترین مسائل اجتماعی روز در کشور به شمار می آید بلکه با توجه به به میزان رشد جمعیت در دو دهه گذشته می توان آن را مهمترین چالش اجتماعی چند دهه ي آینده به حساب آورد - تاج آبادي و همکاران، . - 1387 حل این مشکل، سیاستگذاران کشورها را با چالش هاي بزرگی روبرو ساخته است - صالحی و برادران، . - 1385 شرایط بازار کار براي دانش آموختگان دانشگاهی روز به روز دشوارتر می شود، کارفرمایان انتظار دارند با استخدام فردي با تحصیلات دانشگاهی به خلاقیت و نوآوري هاي لازم براي حل مسائل و مشکلات کاري دست یابند، آنها به دنبال فردي هستند که قدرت جمع آوري اطلاعات، تجزیه و تحلیل، سازمان دهی، نتیجه گیري و ارائه بازخورد لازم را داشته باشد.

کلیه مهارت هاي ذکر شده، اجزاي اصلی تفکر انتقادي به شمار می روند.عامل انسانی مهمترین جنبه ي کارآفرینی بوده و آموزش عامل انسانی در روند پیشرفت کارآفرینی تأثیر بسزایی داشته و خواهد داشت تمایل به کارآفرینی را می توان به عنوان پیش درآمد و عامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه و یا تصمیم براي کارآفرین بودن و خلق یک کار جدید قلمداد کرد - صالحی و برادران، . - 1385 بر اساس نظریه ي ویلیام بایگرو - 1994 - ،عوامل شخصی، روانی و محیطی در کارآفرینی مهم هستند. تصمیم گیري یا فقدان تصمیم گیري براي ورود به کسب وکار و تعقیب ایده ي کارآفرینی به عواملی هم چون زمینه هاي شغلی ، شرایط کودکی، خانواده، دوستان، وضعیت اقتصادي، تجارب قبلی بستگی دارد - احمدپورداریانی، 1378 - ، به طور کلی در ادبیات روانشناسی، تمایل کارآفرینانه به عنوان یکی از عوامل زیربنایی رفتار برنامه ریزي شده یاد می شود.

به عبارت دیگر، نیت یکی از بهترین عوامل پیشگوکننده رفتار به شمار می رود - لینان و همکاران، . - 2005 ژان ژاك روسومعتقد است که انباشتن مغزها با اطلاعات و حقایق محض، اتلاف هزینه ها، ضایع نمودن استعدادها وتلف کردن وقت نسل جوان یک جامعه است. وي می گوید که به جاي انتقال اطلاعات باید به گسترش و تقویت قواي ذهنی افراد پرداخته شود - . - Quinn,2000 تفکر انتقادي یک فرآیند شناختی است که فرد در طی آن با بررسی دلایل و تجزیه و تحلیل اطلاعات در دسترس و نتیجه گیري از آن ها به قضاوت وتصمیم گیري می پردازد - - Bruner at al,1986به عبارت دیگر تفکر انتقادي یک فرآیند قضاوت خود تنظیم و هدف دار است که سبب حل مشکلات و تصمیم گیري مناسب در فرد می شود - Facion,1993؛ Facion,1994؛ Marshal,1994؛ - Facion,1996از نظر نلسو ن1 تفکر انتقادي به مجموعه تلا ش هاي سازمان یافته، هدفمند و جدي براي فهم دنیاي پیرامون اطلاق می شود که با ارزیابی دقیق ما ازتفکرات خود وتفکرات دیگران به منظور روشن سازي و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید