بخشی از مقاله

چکیده

همخانگی1در ایران با عبارت ازدواج سفید2 مرسوم گشته، که به زوج هاي ازدواج نکرده اي اشاره دارد که بدون ثبت رسمی پیوندشان، با یکدیگر زندگی میکنند. این مقاله برگرفته از تحقیقی میدانی وحاصل مصاحبه عمیق با20 نفراز زنان و مردانی است که این رابطه را تجربه کرده اند. یافته ها نشان میدهد، میان ادراك زنان و مردان از همخانگی تفاوت وجود دارد.

همچنان که عشق در این روابط بسیار مهم است، زنان زودتردلبسته شریکشان شده و آغاز رابطه را عاطفی دانسته و روابطشان را مقدمه اي براي ازدواج با شریکشان میدانستند. مردان دیرتراز زنان وارد رابطه عاطفی با شریکشان شده وآغاز رابطه را منطقی توصیف کرده و رابطه شان را مقدمه اي بر ازدواج ندانسته و انتخاب همان شخص براي ازدواجشان قطعی نبوده است. نتایج پژوهش، دیدگاه گیلیگان درباره تفاوتهاي جنسیتی را تائید میکند؛ زنان عمدتا به روابط شخصی و احساسات ومردان به ابعاد منطقی وانتزاعی آن توجه دارند.

مقدمه
در یک سده اخیر، الگوي روابط زنان و مردان دربیشتر کشورهاي دنیا تغییرات گسترده اي کرده و هم چنان به صورت روزافزونی در حال تغییرات مداوم است. با گسترش جهانی شدن شاهد این تغییرات در ایران نیز بوده ایم. تغییرات ارزشی در سال هاي اخیر نیز بر مناسبات اجتماعی در ایران تأثیرگذار بوده است؛ تغییراتی که تبعات متعددي براي جامعه به همراه داشته است؛ همچون گرایش هاي فکري روشن فکرانه، آزادي خواهی، اهمیت استقلال فردي، کمرنگ شدن ارزش هاي دینی اشخاص، افزایش ارتباطات میان افراد توسط ابزارهاي ارتباط جمعی و دانشگاه، استفاده از رسانه هاي جمعی که از مفاهیم مهم و تکرار شونده اي است، که سبک هاي زندگی متفاوتی را در ایران آفریده و ارزش هاي گوناگونی را شکل داده است. هرچند، روابط پیش از ازدواج در ایران با انگیزه هاي گوناگون و در قالب الگوهاي متفاوتی صورت می پذیرد

طی دهه اخیر در ایران با رشد - - تاخیر سن ازدواج - - روبه رو بوده ایم. بنابر جدیدترین آمار تحصیلکردگان ازدواج نکرده و در سن ازدواج، در حال حاضر سه میلیون و990 هزار و 741 جوان ازدواج نکرده و در سن ازدواج در ایران وجود دارد که به گفته مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبتاحوال ایران، از این تعداد یک میلیون و 973 هزار و 672 نفر آنها پسر و دو میلیون و 17هزار و 69 نفر آنها دختر هستند. براي نخستین بار، در سال 1391مرتضی طلایی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوراي شهر تهران، از شکلگیري خانههایی در شمال شهر تهران خبر دادکه دختران و پسران بدون ثبت پیوند ازدواج رسمی در آن زندگی میکنند.

بنابراین کشور ایران به طور رسمی با پدیده اي به نام همخانگی مواجه شد. به رغم نامگذاري و تعریف این پدیده به - - ازدواج سفید - - درایران، هیچ گاه این عبارت براي نامگذاري این پدیده از سوي دولت ایران مطرح نشد. از اوایل دهه ي1970، زندگی خانوادگی به انحاي مختلف دستخوش تغییر شده است.تعداد خانواده هاي تک سرپرستی با فرزندان تحت تکفل از 6/5 به 10/7 مورد طی سالهاي 1976 تا 2001 رشد داشته است که از جمله مهمترین مسائل نگران کننده طی این مدت محسوب شده است

بنابر آمار منتشرشده از سوي بخش سلامتی و انسان آمریکا، درصد تولد کودکانی که در میان سال هاي 1980و2007 از مادران مجرد به دنیا آمده اند، در بیشتر کشورها رشد قابل توجهی داشته است؛ براي مثال در سال 1980در بریتانیا، تولد کودکان از مادران مجرد12درصد و در سال 2007 به 44درصد رسیده است، همچنین نروژ با 15 درصد در سال 1980 و 54درصد در سال2007، فرانسه 11درصد در سال1980و 50درصد در سال2007، هلند با 4درصد در سال 1980و 28درصد در سال2007 از جمله کشورهایی هستند که با رشد فراوان تولد کودکان از مادران مجرد روبرو بوده اند که همچنین نشان دهنده رشد بالاي همخانگی در این کشورهاست.

بنا بر تعریف دیکشنري آکسفورد، همباشی یا همخانگی به طور معمول به زوج هایی اشاره دارد که بدون ثبت پیوند ازدواج با یکدیگر زندگی میکنند و رابطه جنسی میانشان برقرار است و دریک مفهوم وسیع به - - همزیستی - - اشاره دارد، در دیکشنري زبان فرانسه، همباشی به وضعیت دو یا چند نفر که زیر یک سقف سکونت دارند نیز گفته میشود. درسال هاي اولیه ظهور روانشناسی، بسیاري از روان شناسان به تحقیق درباره جنسیت توجه زیادي نکردند ، اما در سده اخیر متغیر جنسیت به جزء جدایی ناپذیر تحقیقات اضافه شده است. در مساله عشق همواره شاهد تفاوت هاي بسیاري در شروع، میزان و نوع عشق ورزي در مردان و زنان بوده ایم. با این حال، دراین پژوهش تلاش براین است تا به این سوالات پاسخ دهیم:

آیا در همخانگی نیز تفاوت هاي جنسیتی میان ادراکات زنان و مردان وجود دارد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید