بخشی از مقاله

چکیده:

در پژوهش حاضر به تعیین عوامل موثر بر میزان موفقیت شغلی و آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرند پرداخته شد که روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی- توصیفی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور می باشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد و برابر با 80 نفر بود که با استفاده از پرسشنامه داده های تحقیق جمع آوری گردید و روایی و پایایی پرسشنامه برابر با 0.79 بود که قابل قبول می باشد . نتایج تحقیق نشان داد که کلیه فرضیه های پژوهش تایید شدند.

مقدمه

از دیدگاه برنامه ریزان اقتصادی اوضاع و احوال آموزش از جهات کاملا متفاوتی مورد انتقاد است به این معنی که توسعه آموزش و کیفیت کار آن با نیازهای اقتصادی و تقاضاهای اجتماعی از درناهماهنگی درآمده و گسترش کمی آموزش که بیشتر بر ملاحظات سیاسی متکی بود کمتر رابطه ای با نیازها و امکانات اقتصادی داشته و جامعه را در محدوده مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدید قرار داده است.

پیدایش این تضاد در بطن جامعه از شیوه عدم تجانس استراتژی های اقتصادی و اجتماعی از یکسو و آموزش از سوی دیگر است. این تضاد مشخصه های متعددی دارد که از میان آن ها بیکاری جوانان، به خصوص بیکاری فزاینده فارغ التحصیلان دانشگاهی به نحو خاصی جلب نظر میکند. این امر قبل از هر چیز نمایانگر این واقعیت است که دانشگاه ها وظایف خود را در زمینه آماده ساختن فرد برای احراز شغل به خوبی انجام نمی دهند. به نحوی که هم اکنون می بینیم فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکلات جدی در زمینه پیدا کردن شغل روبرو هستند.

در تشریح مکانیسم این وضع پیچیده کارشناسان امور اقتصادی و مسایل آموزشی از اصطلاح رکود تورمی آموزش کمک می گیرند. رکود اشتغال و تورم آموزشی را باید در ورشکستگی تکنیک های برنامه ریزی انسانی، نابسامانی نظام آموزشی و رکود اقتصادی که در آن تقاضای شغل بیش از عرضه آن است جستجو کرد که نتیجه این عدم تعادل به صورت بیماری پنهان و آشکار ظاهر می شود

اگر دیدگاه انتقادی اقتصاد را از اوضاع آموزشی عمیق تر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم به این نتیجه دست می یابیم که نسبی بودن کیفیت آموزش از یکسو و بالا بودن سطح هزینه های آموزشی دانشگاه نتایج رضایت بخشی در زمینه توسعه اقتصادی به دست نداده اند. بیش از نیمی از افرادی که وارد دانشگاه می شوند نمی توانند تخصصی را که مبتنی بر نیازهای نوین جامعه باشد فراگیرند، در نتیجه پس از فراغت از تحصیل نمی توانند شغلی مناسب و فراخور خویش پیدا کنند، و جز کسب مدارک عالیه انگیزه دیگری ندارند

در این پژوهش بر آن هستیم تا عوامل موثر بر موفقیت شغلی و آینده شغلی را در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مرند بررسی کنیم.

بیان مسأله

کار و تلاش بخش مهمی از شخصیت انسان هاست. اهمیت اشتغال و بحث و بررسی در این مینه را می توان از اصول قانون اساسی به سهولت استنباط نمود. به موجب اصل 28 و بند دوم اصل 43 قانون اساسی ایجاد اشتغال کامل یکی از هدف ها و جهت گیری های توسعه بیان شده است و تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران کشور را ملزوم ساخته که به شناسایی عوامل موثر در عرضه و تقاضای نیروی کار ب منظور ایجاد توازن کمی و کیفی مسأله اشتغال بپردازد. ایجاد اشتغال کامل خود یکی از عوامل زمینه ساز تحقق هدف های دیگر نظیر رفع فقر، تامین بهداشت، آموزش و مسکن می باشد. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه، امکان اشتغال به کار و شرایط مادی را برای احراز شغل برای تمامی فارغ التحصیلان فراهم نماید.

اشتغال دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی آنها و به دلیل اینکه قشر تحصیل کرده و کارآمد جامعه محسوب می شوند در ساخت فرهنگی هر جامعه ای رسالت حساسی بر عهده دارد.

اشتغال و بیکاری یکی از مسائل مهم و اساسی جامعه در حال توسعه ایران است. آمارها نشان می دهد در دهه 65-75 نظام آموزش عالی ایران دو برابر پنجاه سال گذشته تربیت کرده، طی همین دهه تعداد دانشجویان در بخش دولتی کشور معادل 245 درصد و دانشجویان دانشگاه آزاد سالانه برابر 43 درصد افزایش داشته است. از اینرو کشور همه ساله با دانش آموخته عالی بیکار بسیاری روبروست، به نحوی که در سال 1378 نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها رقم 85/7 درصد را نشان می دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید