بخشی از مقاله

چکیده

افزایش روزافزون جمعیت و نیاز بشر به مواد غذایی و محدودیت منابع آب و خاك به منظور تولید مواد غذایی، موجب نگرانی اغلب دولت مردان جهان به ویژه کشورهاي که درمناطق خشک و نیمه خشک جهان قراردارند شده است.

کشور ایران نیز به دلیل موقعیت جغرافیائی و اقلیمی خود با میانگین بارندگی معادل یک سوم میانگین جهانی در زمره این کشورها قراردارد. پس لازم است تا در زمینه سیاستهاي موجود در مورد مدیریت آب تغییراتی اساسی اتخاذ شود. لذا، این تحقیق با هدف بررسی نگرش کشاورزان شهرستان دیواندره نسبت به مدیریت آب کشاورزي انجام شده است. جامعه آماري تحقیق شامل کلیه صیفی کاران شهرستان دیواندره بود . - N=1154 - - با استفاده از فرمول نمونهگیري کوکران تعداد 110 نفر از آنها به عنوان نمونه براي مطالعه انتخاب شدند. روش نمونهگیري، تصادفی طبقهاي با انتساب متناسب بود.

ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهاي بود که روایی آن توسط پانل متخصصان و پایایی آن توسط ضریب آلفاي کرونباخ تایید شد . - α=0.73 - تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSSwin18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که اکثر کشاورزان شهرستان دیواندره از نگرش نامساعدي نسبت به مدیریت آب کشاورزي برخوردارند.

نتایج تحلیل همبستگی نیز نشان داد که رابطه مثبت و معنیداري بین نگرش صیفی کاران و سابقه کار زراعی، درآمد و میزان استفاده از رسانه هاي ارتباطی وجود دارد. علاوه بر این، نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد که بین میزان نگرش صیفی کاران بر اساس شرکت کلاسهاي آموزش ترویجی اختلاف معنیداري وجود دارد. از منظر صیفی کاران مورد مطالعه مهمترین مشکلات مدیریت آب کشاورزي »عدم حمایتهاي دولتی« و »عدم برگزاري کلاسهاي آموزشی در زمینه مدیریت منابع آب« میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید