بخشی از مقاله

چکیده

بررسی عاملهاي مؤثر بر موفقیت و شکست تعاونیها یکی از موضوعاتی است که به کرات در پایان نامه ها و طرح هاي پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است. اما تأثیر این بررسیهاي بر روند کاري تعاونیها و برنامه ریزي مرتبط با تعاونی، از جمله مباحثی است که مورد غفلت واقع شده است. شاید این غفلت از این براي باشد که تصور می شود بازبینی بررسیهاي گوناگون در حوزه ي موضوعی مشترك با نتایج ناهمساز و پراکنده، نوعی سوء پیشینه براي محققان محسوب می شود.

اما در حقیقت ارزیابی و داوري پروژه هاي متعدد انجام شده در ارتباط با تعاونیها - فراتحلیل عملکرد تعاونیها - می تواند از ابزار مهم در توسعه ، تکوین و مسیردهی به به پژوهشها و برنامه ریزي هاي آتی باشد . بعبارت دیگر، جمع آوري یافتههاي پژوهشی از بررسیهاي منفرد، پراکنده در ارتباط با تعاونیها، به منظور یکپارچه سازي یافتهها و جمع بندي نهایی مبتنی بر تشخیص موفق بودن یا نبودن تعاونیها، براي بهرهبرداري هاي علمی و کاربردي ازیک سو و جلوگیري از دوباره کاري ها و انجام تحقیقات مشابه در این زمینه ازسوي دیگر، از جمله ضرورت هایی بود که ما را به انجام این بررسی واداشت.

در این پژوهش تمامی پایان نامه هاي دانشجویی وطرح هاي پژوهشی اداره کل تعاون استان کرمانشاه، با بهرهبرداري از کلیدواژه هاي حساس و استاندارد مانند: پرسش ها، فرضیه ها، جامعه آماري، روش آماري و ... مرور شد - . - N=80 سپس 10مورد که داراي معیار ورود به پژوهش بودند، با بهرهبرداري از روش نمونه گیري هدفمند - Cohen,2000 - گزینش شدند. به علت درآمیخته بودن روش هاي تحقیق در اسناد و مدارك موجود در این زمینه، از شیوه ي کمی براي تعیین عاملهاي مؤثر بر موفقیت - محاسبه ي اندازه اثرگذاري - و از شیوه ي کیفی - تحلیل محتوا - براي تعیین عاملهاي مؤثر بر ناکارآمدي تعاونیها بهرهبرداري شد.

نتایج بهدست آمده ازپژوهش نشان داد که بهره مندي اعضا و مدیران تعاونی از دوره هاي آموزشی، شناخت و اعتقاد اعضا به اصول و فرهنگ تعاونی، سازماندهی مناسب اعضا - اندازه اثرگذاري بالاي - 0/5 از جمله عاملهاي مؤثر بر موفقیت تعاونیها در بررسیهاي کمی ونارساییها مربوط به اعتبارات بانکی، نبود پشتیبانی دولت، کمبود نقدینگی مهمترین عاملهاي مؤثربر ناکارآمدي تعاونیها در بررسیهاي کیفی می باشد.

مقدمه

با توجه به اهمیت تعاونیهاي کشاورزي، پژوههاى گستردهاي در این زمینه توسط مراکز پژوهشی و دانشگاهی در قالب پروژههاى تحقیقاتی و پایان نامه اى صورت گرفته است. در این میان دغدغهي اصلی بعضی از این پژوهشها یافتن عاملهاي مؤثر بر موفقیت و نبود موفقیت شرکتهاي تعاونی کشاورزي بوده است. در واقع هریک از این محققان کوشش نمودهاند تا عاملهایی که بیشترین نقش را در این زمینه ایفا میکنند، شناسایی و برنامهریزىهاي آینده را براى افزایش موفقیت تعاونی بر مبناى این عاملها قرار دهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید