بخشی از مقاله

چکیده

سیستم تب لت از جدیدترین سیستمهاي روز دنیا و مدل بروز بعد از لپ تاپ است که صفحه مانیتور آن لمسی بوده و لذا با استفاده از قلمی عادي-پلاستیکی - بجاي دست - روي آن می توان نوشت. چون تب لت همچون لپ تاپ یک رایانه کامل است می توان از آن جهت تدریس در کلاس استفاده نمود و با نصب برنامه مربوطه روي آن تدریس را بطور کامل ضبط نمود و براي همیشه در اختیار دانشجو قرار داد. در این مقاله این روش جدید تدریس بطور بسیط تبیین شده و علاوه بر ذکر مضرات تدریس سنتی گچ- تخته و ماژیک- وایت برد، منافع بسیار زیاد این روش نوین بیان می شود.

مقدمه

از اهداف اصلی دانشگاهها ارتقاء سطح علمی- فرهنگی دانشجویان و به تبع آینده سازان و افرادي که جاي جاي آینده مدیریتی، صنعتی، کشاورزي و ... کشور را پر می کنند و در نتیجه آینده کشور می باشد. این ارتقاء مقدمات زیا دي لازم داشته که فراهم آوردن آن نیز در دست مسئولین و اساتید امروز دانشگاهها و بخصوص کشور می باشد.

یکی از دانشگاههاي مهم و تاثیر گذار کشور که می توان گفت بیشترین درصد دانشجویان کشور و بنابراین مردم کشورمان با آن مرتبط هستند دانشگاه پیام نور است که روش تدریس و تبین و انتقال علوم به دانشجو در آن به صورت نیمه حضوري، غیرحضوري، آموزش از راه دور و آموزش مجازي می باشد. تا کنون روشها و پروسه هاي متعددي در جهت بهینه کردن این سبکهاي آموزشی صورت گرفته است که البته تا حدي موفق بوده است از جمله استفاده از تلویزیونهاي با ابعاد بزرگ در بیشتر کلاسها و ویدئو فیلمهاي از قبل آماده شده مربوط به دروس مختلف که البته این روشکاملا متوقف شده و عملاً استفاده از این تلویزیونها کاملاً متوقف شده است.

سبک پیشرفته تري که بعد از استفاده از تلویزیون و ویدئو فیلم بکار رفته است، استفاده از نرم افزار پاورپوینت و آماده سازي عناوین و خلاصه اي از مطالب پیش از کلاس درس بوده است. اگرچه این روش در تسریع تفهیم مطالب به دانشجو مفید بوده و با توجه به جلسات و زمان محدود تعیین شده براي هر درس - حداکثر 10 الی12 جلسه ضرب در واحد درسی - مفید واقع شده است ولی به لحاظ اینکه آماده سازي فایل پاورپوینت درس مربوطه پیش از کلاس توسط تمامی اساتید و حتی اغلب ایشان عملا غیر ممکن است - چرا که مبلغی در قبال زمان طولانی گرفته شده براي تهیه آن پرداخت نشده و نیز استاد درس اذعان بر این موضوع دارد که به جاي صرف زمان طولانی براي تهیه فایل پاورپوینت مربوطه، همان مطالب تیتروار و توضیحات لازم را در طول کلاس بر روي تابلو براي دانشجو خواهد نوشت - البته ذکر این نکته نیز مهم است که در صورت استفاده از پاورپوینت، ضرورت استفاده از تابلو در طول تدریس کاهش نخواهد یافت. -

بنابراین استفاده از پاورپوینت نیز روش مناسبی براي تدریس نخواهد بود و با توجه به نقایص بسیار زیاد آن در تدریس می توان گفت این روش مناسب تدریس در دانشگاه پیام نور نبوده و روش کاملتري را می طلبد. در این مقاله ما بهترین، به روزترین و کاملترین روش تدریس که دقیقاً مناسب سیستمهاي آموزشی دانشگاه پیام نور بوده و رشد سطح علمی دانشجو و به تبع آن دانشگاه را به دنبال دارد تبیین می کنیم. البته این روش تدریس که نام آن را "تدریس الکترونیکی" می گذاریم به تمامی دانشگاههاي کشور و مراکز آموزشی اعم از دولتی و غیر دولتی نیز توصیه می شود، چرا که براي تمامی ایشان تعالی سطح علمی آن دانشگاه و مرکز را به دنبال دارد.

تبیین روش تدریس الکترونیکی قبل از هر توضیحی ابتدا گذري بر روش تدریس سنتی داشته و معایب آن را مطرح می کنیم. سبک سنتی تدریس گچ- تخته یا ماژیک- وایت برد است که مضرات آن به شرح ذیل می آید:
هزینه هاي بالاي تهیه و تعبیه آن در کلاس ها و هزینه هاي جاري و بالاي خرید گچ و ماژیک.

غیر بهداشتی بودن هر دو مورد - گچ و ماژیک - که طبق نظر پزشکان گچ باعث بیماري سل و جوهر ماژیک و بو و گرد مخفی آن در حین پاك کردن سرطان زا است.

قسمت عمده زمان کلاس - که تعداد و ساعات آن در همه دانشگاهها بخصوص در دانشگاه پیام نور نیز محدود می باشد - توسط دانشجو صرف نوشتن و جزوه برداري میشود.

با توجه به اینکه تفهیم مطالب درسی نیاز به تمرکز بالاي دانشجو دارد، جزوه برداري دانشجو در طول کلاس تمرکز ایشان را به نصف و حتی کمتر می رساند.

بعضی مطالب مهم توسط استاد به صورت شفاهی تبیین شده و قطعاً از ذهن و قلم دانشجو در حین جزوه برداري می افتد.

بعد از کلاس و تا پایان ترم به جز مطالب یادداشت شده به صورت جروه - آنهم با دقت و یادگیري پایین و لذا با اشتباهات زیاد - و نیز کتابی که هنوز نیاز به استاد دارد تا مطالب آن را تبیین نماید چیز دیگري در اختیار دانشجو نیست.

دقت کنید که تمامی موارد و نواقص فوق مختص دانشگاه پیام نور نبوده و در تمامی دانشگاهها و مراکز آموزشی وجود دارد. در اینجا روشی نوین در آموزش و تدریس را ارائه می کنیم که تمامی نواقص و عیوب فوق الذکر و غیرهم را برطرف کرده و لذا تسریع در فراگیري علوم و به دنبال آن ارتقاء سطح علمی دانشجو، استاد و دانشگاه را به دنبال خواهد داشت.

این روش عبارت است از سیستم تب لت-پروژکتور . تب لت مدل پیشرفته تر لپ تاپ می باشد که صفحه مانیتور آن پس از باز شدن چرخیده و بر روي خود برمیگردد. با توجه به اینکه صفحه مانیتور تب لت لمسی بوده، با استفاده از قلم - عادي - آن تدریس بر روي صفحه مانیتور - بجاي نوشتن بر روي تخته یا وایت برد - انجام می گیرد.

با توجه به امکان نصب نرمافزار صفحه هوشمند برروي سیستم تبلت و تواناییهاي این نرمافزار، همزمان با صفحاتی که جهت تدریس باز می شود، دگمه ضبط آن را نیز فعال نموده و با استفاده از میکروفن بیسیم که به لباس مدرس متصل است تمامی لحظات تدریس بصورت فیلمی ضبط میشود. علاوه بر فیلم تدریس متن تدریس نیز ایجاد میشود، بنابراین دانشجو میتواند هم فیلم و هم جزوه تدریس را همزمان داشته باشد - تمامی مراحل در سیدي پیوست بصورت تصویري تبیین شده است - .

از محاسن این روش می توان موارد زیر را بیان کرد:

با توجه به امکان دسترسی به اینترنت بصورت بیسیم همزمان با تدریس مدرس می تواند از اینترنت پرسرعت دانشگاه براي دسترسی بروز به مطالب درسی استفاده کند. در صورتی که مدرس مطالبی را بصورت طرح درس در قالب اسلاید، پاورپوینت، تصاویر، فیلم بازدیدها، متنهاي اسکن شده، مطالب جستجو شده در اینترنت و ... از قبل آماده کرده است می تواند در حین تدریس از فایلهاي جانبی استفاده کرده و براي دانشجو نمایش داده و تدریس نماید که همزمان این مطالب اضافه شده نیز ضبط شده و دانشجو میتواندردهر زمان که لازم شود آنها را مجدداً - همانند تدریس سر کلاس - رویت نماید. این امر باعث شده که در یک ساعت تدریس بتوان بیش از یک ساعت مطلب را به دانشجو تفهیم نمود.

همانطور که گفتیم جزوه برداري دانشجو یادگیري او را کند میکند. در این روش تدریس نیازي به جزوه برداري نبوده و دانشجویان می توانند متن مطالب تدریس شده به همراه فیلم تدریس و بهره برداري از تمامی مطالب شفاهی، کتبی و اضافه شده در کلاس را در هر زمان استفاده نماید. بنابراین اگر در حین تدریس تمرکز دانشجو کامل نباشد، دوباره یا چند باره می تواند از تدریس مدرس در منزل یا دانشگاه استفاده نماید.

در این قسمت ممکن است دغدغه دانشجویانی که امکانات کامپیوتري در منزل ندارند وجود داشته باشد که در این مورد دانشگاه می تواند با تجهیز سالن مطالعه کتابخانه به تعداد مناسبی سیستم رایانه ثابت و هدفون امکان بهرهبرداري مجدد از تدریس ضبط شده را براي دانشجو فراهم نماید، ضمن اینکه امکان پرینت متن تدریس نیز براي دانشجو وجود دارد و در صورتی که چندین بار به تدریس التفات کرده و فقط براي مرور بر مطالب به متن تدریس نیاز داشته باشد می تواند از آن پرینت گرفته و مطالعه نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید