بخشی از مقاله

چکیده

شرکتها پیوسته در حال تصمیم گیري و برنامهریزي هستند از این رو لازم است جهت هرگونه تصمیم گیري و برنامه ریزي راهبردي در سازمان نسبت به شناخت وضع موجود از طریق بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی اقدام شود. این وظیفه بر عهدة تحلیلگران محیطی است با شناسایی فرصتها و تهدیدات بدقت اثر متغیرهاي محیطی برتمام بخشها و ارکان سازمان اعم از نهادهها و ستادهها را بررسی کنند و بر آن اساس و با توجه به شناسایی اي که قبل از آن از نقاط قوت و ضعف درونی سازمان باید بدست آمده باشد هدفها را تعیین کرده و رویهها و سیاستهاي سازمانی را مشخص میکند.

از این رو مفاهیم و تئوري هاي مدیریت استراتژیک شکل گرفته و عنصر شناخت وضع موجود جهت مقابله با بحرانهاي پیش رو و همچنین فرموله کردن مسیر حرکت در قالب آگاهی از فرصتها و تهدیدات مطرح گردید.همکاري در طرح پژوهشی توسعه کمی و کیفی سواحل مکران در تدوین سند راهبردي حوزه عمرانی و زیر بنایی، زمینه تدوین استراتژي شرکت فوق الذکر گردید.

روش تحقیق از نوع اسنادي کتابخانه اي است و پس از جمع آوري اطلاعات مراحل تحلیل، تطبیق و نتیجه گیري را طی می کند. این مقاله با هدف ذکر شده ابتدا به تعریف و تدقیق جایگاه چشم انداز و چشم انداز سازي در اسناد راهبردي می پردازد. مدل تحقیق با استفاده از ماتریس SWOT درتولید اسناد راهبردي و تدوین چشم انداز مورد بررسی قرار گرفته و تدوین اسناد راهبردي با مراحل: شناخت، طرح سؤال،انطباق، مشارکت، ارزیابی، بیان و توضیح، تعمیق و تدقیق - ارزیابی - ، گسترش و پایش پیشنهاد و تشریح می شود.

.1 مقدمه :

هر جامعه اي سه رکن اساسی دارد؛ فرهنگ، سیاست و اقتصاد. این سه رکن متقوم هم هستند و از بین آنها، فرهنگ نقش مهمتري دارد

مسئله اقتصاد بعد از اعتقاد جزء مهمترین عناصر استقلال سیاسی یک مملکت است

مفهوم جهاد اقتصادي و خصوصاً کلمه ي جهاد یک تعبیر استعارهگونه و داراي معانی و دلالتهاي خاصی است. کلمهي جهاد معمولاً به نوعی تلاش مقدس اطلاق میشود و یکی از کلماتی است که در گفتمان دینی ما معنا پیدا میکند و همیشه صبغه ي تقدس را در درون خودش دارد. نکتهي اول اینجاست که ابعاد دنیوي با ابعاد مقدس اسلامی درهم آمیخته شده و براي همین هم کار کردن براي مسائل اقتصادي، پیشرفت و آبادانی و عمران کشور را با مسئله ي مقدسی به اسم جهاد تلفیق میشود که می تواند سبب استقلال اقتصادي و خلق حماسه سیاسی شود.

کشور ما هم اکنون توانسته است بسیاري از چالش هاي اساسی را پشت سر بگذارد و توطئه ها را خنثی کند. در چنین وضعیتی بی شک ایران با توجه به ظرفیت هاي فراوان می تواند با یک مدیریت صحیح تنها در عرض چند سال بسیاري از چالش ها و موانع مهم اقتصادي و علمی و محرومیت ها را پشت سر بگذارد. اهداف برنامه پنجم توسعه و همچنین سند چشم انداز به خوبی جایگاه اقتصادي، علمی و فنی ایران را در آینده ترسیم کرده است سازمانها پیوسته در حال تصمیم گیري و برنامه ریزي هستند

از این رو لازم است جهت هرگونه تصمیم گیري و برنامه ریزي راهبردي در سازمان نسبت به شناخت وضع موجود از طریق بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی اقدام شود این امر بخصوص از اوایل دهه 80 و به دنبال فشارهاي رقابتی براي بیشترسازمانها محرز گردید که براي بقا و تداوم حیاتشان میبایست بخشی از توان و انرژي خود را صرف شناخت محیط تجاري خود بنماید. از این رو مفاهیم و تئوري هاي مدیریت استراتژیک شکل گرفته و عنصر شناخت وضع موجود جهت مقابله با بحرانهاي پیش رو و همچنین فرموله کردن مسیر حرکت در قالب آگاهی از فرصتها و تهدیدات مطرح گردید.

-2 روش تحقیق :

این پژوهش بر اساس روشی تحلیلی-توصیفی با استفاده از منابع مکتوب و غیر مکتوب و نیز مدل راهبردي SWOT به تدوین استراتژي اساسی جهت تدوین استراتژي راهبردي شرکت توسعه ساختمانی خوارزمی - - 2395 در راستاي خلق تحول عمرانی در سواحل مکران پرداخته است. بدین منظور بر اساس شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها اقدام گردید. در ادامه پس از شناسایی نقاط به وزن دهی و رتبه بندي آنها اقدام و در نهایت به تدوین استراتژي ها در قالب برنامه هاي بلند، میان و کوتاه مدت انجام پذیرفت و راهکارهایی ارائه گردید.

-3 آشنایی با استان سیستان و بلوچستان :

استان سیستان و بلوچستان از پهناورترین استانهاي کشور است و با وسعت 181785 کیلومتر مربع معادل11/5درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 25 درجه و 3 دقیقه تا 31 درجه و 29دقیقه عرض شمالی و 58درجه و 49 دقیقه تا 63 درجه و 20دقیقه طول شرقی واقع شده است، که از شمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب به دریاي عمان، از شرق به کشورهاي پاکستان و افغانستان و از غرب به استانهاي هرمزگان و کرمان محدود شده است. براساس آخرین تقسیمات کشوري این استان داراي 19 شهرستان، 37 مرکز شهري،48 بخش، 112 دهستان و 9285آبادي کددار است.

موقعیت ویژه و استثنایی استان به جهت استقرار در کنار آبهاي آزاد بین المللی و خارج از تنگه هرمز با 300 کیلومتر مرز آبی و دارا بودن 1100 کیلومتر مرز خاکی با دو کشور پاکستان و افغانستان، امکانات قابل توجه معدنی، اقلیم مناسب براي کشت محصولات سودآور صادراتی نظیر خرما، مرکبات، موز، انبه و همچنین شرایط مناسب براي توسعه فعالیتهاي گردشگري در سواحل دریاي عمان و دامنه هاي تفتان از جمله فرصتهاي قابل ملاحظه ي اقتصادي این استان به شمار میروند. خصوصا سواحل عمان که از جمله سواحل مهمی است که به علت دستیابی سریع به اقیانوسها و آبهاي آزاد دنیا از نظر سوق الجیشی و ایجاد بندرگاهها بسیار قابل ملاحظه است خصوصا که از فضاي پر آشوب کشورهاي عربی و همچنین هیاهوي شهرهاي صنعتی بدور است.

از جمله شهرستانهاي استان، شهرستان چابهار با مساحتی حدود 24729کیلومتر مربع در منتها الیه جنوب شرقی ایران در کنار آبهاي گرم عمان، در60 درجه و 37دقیقه طول شرقی و 25 درجه و 17دقیقه عرض شمالی واقع شده است. از شمال به شهرستان هاى ایرانشهر و نیکشهر از جنوب به دریاى عمان از شرق به پاکستان و از غرب به استان هاى کرمان و هرمزگان محدود می شود.

مساحت شهرستان چابهار حدود 9739کیلومتر مربع ، ارتفاع این شهرستان از سطح دریا 7 متر و داراى 130 کیلومتر مرز خاکی و حدود 115 کیلومتر مرز آبی در دریاى عمان می باشد. جمعیت شهرستان چابهار 291910 نفر و داراي 2شهر چابهار وشهر نگور و 3 بخش شامل بخشهاي دشتیاري، پلان، بخش مرکزي، و هشت دهستان می باشد. فاصله هوائی شهرستان چابهار تا تهران 1456 کیلومتر و فاصله زمینی از طریق جاده ایرانشهر- کرمان1961 کیلومتر است. فاصله بندر چابهار تا مرکز استان 721 کیلومتر می باشد. این بندر از لحاظ عرض جغرافیایی هم عرض بندر میامی آمریکا است و متوسط دما در شهرستان چابهار 23درجه و میانگین آن 34درجه است.

شکل :1 نقشه استان سیستان و بلوچستان

-3 شرکت توسعه ساختمانی خوارزمی

-1-3 چشم انداز فعالیتهاي شرکت :

شرکت توسعه ساختمانی خوارزمی - - 2395 به عنوان شرکت تخصصی و فعال در صنعت ساختمان، چشم انداز فعالیتهاي خود را در افق هفت ساله، تبدیل شدن به یکی از هفت شرکت برتر کشور در صنعت ساختمان به خصوص در حوزه ساخت پروژههاي خاص با کاربري تجاري و اداري - نیچ مارکتها - قرار داده و خط مشی مدیریت سرمایه گذاريهاي خود را در راستاي تحقق این هدف برنامهریزي نموده است. شرکت توسعه ساختمان خوارزمی با هدف ارزشآفرینی براي سهامداران، مشتریان و خریداران، مهمترین برنامههاي راهبردي ذیل را جهت نیل به اهداف خود طراحی نموده است :

- 1 ایجاد برند خوشنام در راستاي بالا بردن سود سهامداران و حفظ آرامش فکري و منافع مشتریان و خریداران با طراحی، ساخت و اجراي پروژههاي ویژه با کاربريهاي خاص از جمله پروژههایی با کاربريهاي تجاري، اداري و خدماتی براي گروههاي خاص مانند پروژه هماکیدز و...

- 2 تقویت برند شرکت و تبدیل شدن به نام تجاري معتبر در صنعت ساختمان - برندسازي - ، جذب مشارکت داخلی و خارجی در زمینههاي سرمایه گذاري و فنی-مهندسی.

- 3جذب بیشتر نیروهاي متخصص بههمراه ارتقاء و اشاعه دانش سازمانی از طریق آموزشهاي هدفمند.

- 4 تنوع جغرافیایی در ساخت با حفظ تمرکز بر مزیتهاي رقابتی موجود.

- 5 ایجاد درآمد و کسب سود پاك با سرمایه گذاري مناسب به منظور تقویت بنیه مالی و حفظ حقوق صاحبان سهام.

- 6 ایجاد بستر مناسب براي مشارکت بیشتر نیروهاي متخصص و متعهد در صحنه توسعه اقتصادي کشور.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید