بخشی از مقاله

چکیده

انگیزش پیشرفت، گرایشی است برای ارزیابی همه جانبه عملکرد خود با توجه به عالیترین معیارها، تلاش برای موفقیت و عملکرد و بهرهمندی از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است. انگیزه پیشرفت را سائقی برای پیشی گرفتن بر دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه به ملاکهای مشخص و تلاش برای کسب موفقیت میداند و معتقد است کسی که دارای انگیزش پیشرفت است، این تمایل را دارد که کارش را به خوبی انجام دهد و به صورت خود جوش عملکرد خود را ارزیابی کند . هوش به عنوان یکی از وجوه قابل توجه در سازش یافتگی افراد با محیط و از عوامل مهم تفاوتهای فردی به شمار میرود.

برخی صاحبنظران هوش را به عنوان ماهیتی واحد و برخی آن را واجد مؤلفهها و مقولههای بیشماری میدانند. از زمانی که مفهوم هوش از مطالعات آزمایشگاهی و آزمونهای معما شکل و کاغذ- مدادی به سطح جامعه و روابط بین فردی هوش بین »هوش اجتماعی« انتقال یافت، مفاهیمی چون اذهان پژوهشگران را به خود »هوش هیجانی« و »فردی« مشغول کرده است. هوش براساس تعریف سنتی خود مدتها به عنوان اصلیترین عامل موفقیت و پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته میشد، اما امروزه با تغییر در دیدگاه های نظری در خصوص عوامل تشکیل دهنده هوش، نمیتوان آن را پیشبینی کننده موفقی برای پیشرفت تحصیلی محسوب نمود.

مقدمه

مفهوم هوش، تاریخی طولانی دارد، به نظر میرسد که ما انسانها مدتهاست این عقیده را پذیرفتهایم که بعضی مردم در تصمیمگیری بهتر از بقیه هستند. این افراد احتمالاً همان اطلاعاتی را در اختیار دارند که دیگران ندارند، اما وقتی به ارزیابی و پردازش اطلاعات میپردازند به نتایجی میرسند که خیلی بهتر از نتایج دیگران است. با این که در کل پذیرفته شده بود که هوش به عنوان یک ویژگی فردی وجود دارد، تنها از اواخر قرن نوزدهم بود که برای اندازهگیری رسمی و علمی آن تلاشهای جدی آغاز شد. هوش به عنوان یکی از مباحث اصلی و مهم روانشناسی، کیفیتی قابل رؤیت و احساس شدنی نیست بلکه یک صفت فرضی و یک مفهوم انتزاعی و مجرد است و آنچه مورد مطالعه قرار می گیرد خود هوش نیست، بلکه مجموعه استعدادها، حافظه، دقت، یادگیری، ادراک و ... است که در آن اثر دارد و این صفت از فردی به فرد دیگر فرق می کند 

هوش: عبارت است از توانایی کلی و جامع در فرد که باعث تفکر منطقی، فعالیت هدفمند و سازگاری با محیط میشود. هیجان: نوعی حالت برانگیخته شده است که با برانگیختگی فیزیولوژیکی، تجربهی ذهنی هیجان و رفتار مربوط به ابراز هیجان همراه است.

هوش هیجانی: مجموعهای از تواناییها، قابلیت ها و مهارتهای غیرشناختی که بر توانایی شخص در کنار آمدن با مشکلات و فشارهای محیطی تأثیر میگذارد.

انگیزش پیشرفت: میل و اشتیاق یا تلاش و کوششی است که فرد برای دستیابی به یک هدف یا تسلط بر اشیا یا امور و یا افراد یا اندیشهها و رسیدن به یک معیار متعالی از خود ابراز میدارد.

روش تحقیق

به منظور اندازه گیری میزان هوش هیجانی دانشجویان از آزمون هوش هیجانی 90 سؤالی بار- آن استفاده شده است. پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن - EQ-i - اولین مقیاس هوش هیجانی بار- آن در سال 1980 با طرح این سؤال که چرا بعضی مردم نسبت به بعضی دیگر در زندگی موفقترند آغاز گردید. در این سال مؤلف مفهوم تعریف و اندازهای از هوش غیرشناختی - بار-آن - 1997b, 1997a, 1996c, 1996a, 1992, 1988 ارائه فرد و پس از 17 سال تحقیق اولین مقیاس هوش هیجانی ساخته شد. مقیاس هوش هیجانی او دارای پنج مقیاس یا جنبه - مهارتهای درون فردی، مقابله با فشار، سازگاری و خلق کار - و پانزده خرده مقیاس است.

به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق از روشهای آماری زیر استفاده شده است: روشهای آمار توصیفی مانند محاسبه فراوانی، درصد میانگین، واریانس و انحراف معیار. ضریب همبستگی پیرسون.

معادله ی رگرسیون.

جدول 1-1 ضریب همبستگی پیرسون        

با توجه به این که ضریب همبستگی محاسبه شده - r= 0.440 - و سطح معناداری آزمون برابر با - 0.001 - میباشد در سطح اطمینان 95 درصد - = 0.05 - فرضیه تحقیق تأیید میشود زیرا سطح معناداری آزمون کوچکتر از 0.05میباشد لذا: بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت دختران رابطه معنیداری وجود دارد.

جدول1-2 ضریب همبستگی پیرسون        

با توجه به این که ضریب همبستگی محاسبه شده - r= 0.406 - و سطح معناداری آزمون برابر با - 0.016 - میباشد در سطح اطمینان 95 درصد - = 0.05 - فرضیه تحقیق تأیید میشود زیرا سطح معناداری آزمون کوچکتر از 0.05میباشد لذا: بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت دانشجوجان دانشگاه پیام نور رینه رابطه معنیداری وجود دارد.

فرضیهی شماره :1
بین عامل هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور رینه رابطه معنیدار وجود دارد.
رابطه این دو متغیر با آزمون آماری پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با توجه به سطح معنیداری نشان می دهد بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت در بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور رینه رابطهی معنیداری مشاهده شده است بطوری که سطح معنیداری پایینتر از 0.05 میباشد بدین معنی که بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت دانشجویان دختر رابطه معنی داری مشاهده شده است.

فرضیه شماره :2
بین عامل هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور رینه رابطه معنیدار وجود دارد.

رابطه این دو متغیر با آزمون آماری پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با توجه به سطح معنیداری نشان می دهد بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت در بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور رینه رابطهی معنیداری مشاهده شده است بطوری که سطح معنیداری پایینتر از 0.05 میباشد بدین معنی که بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت دانشجویان دختر رابطه معنی داری مشاهده شده است.

فرضیهی سوم پژوهش:
 بین عامل هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه پیام نور رینه رابطه معنیداری وجود دارد.

یافته ها

- در فرضیه اول پژوهش نتیجه محاسبات آماری نشان داده است؛ بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت دانشجویان دانشگاه پیام نور رینه رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجه پژوهش حاضر با نتیجه پژوهش صبحی قراملکی - 1391 - همخوانی دارد.

- در فرضیه دوم پژوهش نتیجه محاسبات آماری نشان داده است:

- در فرضیه دوم پژوهش نتیجه محاسبات آماری نشان داده است: بین هوش هیجانی با انگیزهی پیشرفت دختران رابطه معنیداری وجود دارد.

- در فرضیه سوم پژوهش نتیجه محاسبات آماری نشان داده است:

- در فرضیه سوم پژوهش نتیجه محاسبات آماری نشان داده است: بین هوش هیجانی با انگیزه ی پیشرفت دختران رابطه معنیداری وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

در متغیر جنسیت: بیشترین فراوانی 56 نفر معادل 61.53 درصد از نمونهها دانشجویان دختر و کمتری فراوانی 35 نفر معادل 38.43 درصد از نمونهها دانشجویان پسر میباشند.

در فرضیه اول پژوهش نتیجه محاسبات آماری نشان داده است؛ با توجه به این که ضریب همبستگی محاسبه شده - r= 0/423 - و سطح معناداری آزمون برابر با - 0/000 - میباشد در سطح اطمینان95 درصد - =0/05 - فرضیه تحقیق تأیید میشود زیرا سطح معناداری آزمون کوچکتر از 0/05 میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید