بخشی از مقاله

چکیده

مسئله اصلی این تحقیق، دستیابی به مطلوبترین راهبردهای ترویج زبان و ادب فارسی برای معاونت برونمرزی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا میباشد.این راهبردها به سیمای برونمرزی جمهوری اسلامی ایران این امکان را میدهد که با توجه به نظریه ترویج، به گسترش فرهنگ، زبان و ادب فارسی در جهان به ویژه برای کودکان کمک نماید.

این تحقیق با استفاده از روش مصاحبه عمیق و با بهره گیری از الگوی برنامهریزی استراتژیک دیوید انجام شد. به همین منظور برای دستیابی به اهداف تحقیق از نظرات خبرگان در این حوزه کمک گرفته شد. بر اساس این ابتدا مأموریت معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و چشمانداز آن در این موضوع مشخص شد.

در ادامه با ارزیابی عوامل درونی و بیرونی این معاونت، اهداف بلندمدت تعیین و در نهایت راهبردهای مطلوب شناسایی و اولویتبندی شدند. نتیجه این تحقیق نشان داد نقاط قوت معاونت برون مرزی از نقاط ضعف در این موضوع بیشتر است و تهدیدها نیز از فرصتهای این معاونت بیشتر میباشد بنابراین راهبردهای رقابتی مناسبترین راهبردها برای معاونت برون مرزی جهت گسترش فرهنگ، زبان و ادب فارسی در جهان تشخیص داده شدند. در انتها راهبردهای رقابتی تدوین شده برای معاونت برون مرزی اولویتبندی شدند.

مقدمه

اگر دیروز پدر و مادر و محیط خانواده اصلی ترین نقش را در تربیت و ساختن نسل آینده ایفا میکردند، امروز این وظیفه را خانواده و آموزش و پرورش و رسانههای جمعی به اشتراک انجام میدهند که سهم خانواده با گذشت زمان کمتر و کمتر می شود . با کمی اغراق - که به وضوح مطلب کمک میکند- میتوانیم بگوییم کودک دیروز زیردست پدر و مادر بزرگ میشد و کودک امروز پای تلویزیون و خیره به تلویزیون بزرگ میشود. به عبارت دیگر تلویزیون یکی از ارکان فرآیند، »اجتماعی شدن1« گشته است.

تحقیقات نشان میدهند، برنامههای تلویزیونی خاص میتوانند به کودکان تنها کمک کنند که هر چه زودتر دوستان خوبی بیابند . از این رو کودکانی که در کنار آمدن با سایر کودکان دچار مشکل هستند،احتمالاً تشویق به اقدام میشوند، بخصوص هنگامی که به تماشای سناریوهای افسانه ای مینشینند که در آنها مثالهایی از نحوه برقراری ارتباط با دیگران در وضعیتهای اجتماعی گوناگون به تصویر کشیده میشود.

از طرف دیگر، تحقیق روی کودکان نشان داده که تفاوتهای ساختاری نحوه ارائه اطلاعات در رسانهها میتواند تعیین کند که کدام محتوا برای انتقال از تلویزیون، رادیو یا رسانههای کتبی مناسب ترند

تحقیقات جدیدتر نیز تأیید نموده اند که نه تنها ساختهای نمادی رسانهها وسطح رشد مهارتهای شناختی مناسب با رسانه خاص، بلکه همچنین میزان تلاش ذهنی مخاطب نقش بسیار مؤثر در آموختن از رسانه دارد .کودکانی که به تماشای داستانی در تلویزیون مینشینند بعدها بیشتر اعمال و کنشها را بیاد میآورند و محتوای بصری را پایه ادراک خود قرار میدهند، کودکانی که همان داستان را در کتابهای مصور خوانده اند - یا برایشان خوانده شده - بیشتر واژگان و فرهنگ لغات داستان را به یاد میآورند و بیشتر استنباطهای خود را بر مبنای محتوای متن و دانش پیشین خود به عمل میآورند .به عبارت دیگر، تفاوتهای ساختاری بین رسانهها بر اینکه چه محتوایی با اثر بخشی بیشتر انتقال مییابد تأثیر میگذارند.

بنابراین توجه به محتوای غنی فرهنگ و ادب فارسی در برنامه سازی برای کودکان می تواند گامی در جهت یکی از مهم ترین اهداف سازمان صدا و سیما باشد. لازم به ذکر است که برنامه سازی کودک متناسب با ویژگی های روانی مخاطبان کودک انجام می شود درک شناخت مخاطب یکی از مهم ترین مولفه ها در مبانی تولید تلویزیونی است. متناسب با این نکته در این پژوهش به ترویج و گسترش زبان و ادب فارسی برای کودکان جهان میپردازیم.

طرح مسئله

همچنان که تمام ارکان و عرصههای جمهوری اسلامی ایران به نسبت گذشته دستخوش توسعه لازم شده، اما هنوز در تولید و برنامه سازی برای مخاطبان کودک در جهان توسعه لازم ایجاد نشده است. با توجه به اینکه در تولیدات فرهنگی و رسانه ای به زبان فارسی میتوان فرهنگ و ادب و زبان فارسی برای مخاطبان کودک جهان ترویج و گسترش داد. نیاز به افزایش تولید آثار فرهنگی و برنامه سازی برای مخاطبان کودک جهان متناسب با معیارهای ارزشی ایرانی-اسلامی ضروری به نظر میرسد.

با توجه به اهمیت سازمان معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که یکی از متولیان اصلی عرصه فرهنگی-هنری و رسانهای کشور برای تاثیرگذاری بر جهانیان و گسترش فرهنگ و زبان و ادب فارسی محسوب میشود، برنامهریزی راهبردی در جهت نیل به این مقصود بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد. از سوی دیگر کودکان جهان از مهم ترین مخاطبان رسانه ملی محسوب میشوند. کودکان امروز آینده سازان جهان هستند. بنابراین با ترویج فرهنگ، ادب و زبان فارسی، برای کودکان جهان، زبان و ادب فارسی در جهان گسترش خواهد یافت.

بنابراین تحقیق حاضر با ارائه راهبردهای مطلوب برای مدیران معاونت برون مرزی سازمان صدا وسیما، به ترویج فرهنگ، زبان و ادب فارسی برای مخاطبان کودک جهان پرداخته و به گسترش فرهنگ و ادب فارسی در جهان کمک مینماید.

اهداف تحقیق هدف اصلی تحقیق: ارائه راهبردهای مطلوب برای ترویج زبان و ادب فارسی برای کودکان برای معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا

اهداف فرعی تحقیق:

- 1 تعیین مهمترین نقاط قوت و ضعف معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ج.ا. ا برای ترویج زبان و ادب فارسی برای کودکان

- 2 تعیین مهمترین فرصتها و تهدیدهای معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا برای ترویج زبان و ادب فارسی برای کودکان

سوالهای تحقیق

سوال اصلی تحقیق:

راهبردهای مطلوب برای ترویج زبان و ادب فارسی برای کودکان برای معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا کدامند؟

سوالهای فرعی تحقیق:

مهمترین نقاط قوت و ضعف برای ترویج زبان و ادب فارسی برای کودکان برای معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا کدامند؟

مهمترین فرصتها و تهدیدهای برای ترویج زبان و ادب فارسی برای کودکان برای معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا کدامند؟

تعریف مفاهیم و اصطلاحات راهبرد

راهبردها، راهکارهای بلندمدت میباشند. راهبردها ابزاری هستند که سازمان میتواند بدان وسیله به هدفهای بلند مدت خود دست یابد.

تدوین راهبرد

تدوین راهبرد برای یک سازمان به این مفهوم است که، ما برای سازمان راهبردهای - راهکارهای بلندمدت - کارا و موثری جهت نیل به انجام بیانیه ماموریت سازمان ارائه میدهیم که این راهبردها به روش زیر تدوین میگردند، گام اول: مرحله ورودی نامیده میشود، در این مرحله عوامل خارجی و داخلی سازمان مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار میگیرند و اطلاعات اصلی مورد نیاز برای تدوین راهبردهای سازمان مشخص میگردند.

در گام دوم: مرحله مقایسه نامیده میشود، در این مرحله به انواع راهبردهای امکانپذیر توجه میشود و به همین منظور بین عوامل خارجی و داخلی سازمان نوعی توازن و تعادل برقرار میگردد.

و در نهایت در گام سوم: که آن را مرحله تصمیمگیری مینامند، از ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی استفاده میشود. در ماتریس مزبور از اطلاعات ارائه شده در مرحله اول استفاده میشود تا بتوان انواع راهبردهای قابل اجرا را که در مرحله دوم شناسایی شده اند، به شیوه ای عینی و بدون اعمال نظر شخصی مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد و راهبردهای متناسب با هدفهای بلند مدت سازمان تعیین میگردند

ابعاد ایجاد راهبرد

یکی از راه های کاهش پیچیدگی در حوزه نظریات راهبرد، طبقهبندی یا سازماندهی نظریات راهبردی طرحهایی را ارائه داده اند. در اینجا از طبقهبندیهای جانسون1987 - 4م. - و چافی1985 - 5م. - اقتباس میکنیم، در این روش مدلهای راهبردی را در سه مکتب اصلی قرار میدهد که بصورت پیوسته از رویکردهای عقلانی در یک سو، به طرف رویکردهای تفسیری در سمت دیگر حرکت می-کند. این طبقهبندی راهی برای کاهش پیچیدگی موجود در این حوزه و تطبیق مفاهیم متفاوت، ناسازگار و کلیدی ایجاد میکند.

سازماندهی نظریه استراتژیک، که شامل سه مرحله زیر است:

- 1 عقلانی: به پاسخ به سوالات، کدام تغییرات و چرا میپردازد همانند: تحلیل، انتخاب، اجرا.

- 2 انطباقی: به پاسخ به سوالات، چگونه تغییرات پدید میآیند و چرا میپردازد همانند: فرایندها، ساختار، سیستمها، افراد.

- 3 تفسیری: ابعاد رده بالاتر و تاثیر آنها بر تغییر را شامل میشود همانند: فرهنگ، شناخت رهبری

پویانمایی

انیمیشن یا همان پویانمایی از نظر ریشه یابی به Anim یا Anima برمی گردد. Anim در لغت به معنای روح است. از آن جمله در روانشناسی میتوان به دو واژه کلیدی تحت عنوان آنیما و آنیموس برخورد کرد که به ترتیب به معنای روح مردانه و روح زنانه است. همچنین کلمه Animal به معنای جاندار یا حیوان نیز از همین ریشه است. Animator کسی است که به چیزی جان یا روح میبخشد و در نتیجه بدان انرژی متحرک میدهد.

انیمیشن روشی است برای جاندار نمودن چیزها، مغهوم این عبارت، ایجاد تصور حرکت در تصاویر یا اجسام بی جان است. با این پیش فرض میتوان انیمیشن را نوعی نقاشی متحرک دانست. منتها متحرکی که املاًک طبیعی جلوه کند و بیننده از آن احساس حرکت داشته باشد. با این روش، هنر گرافیک به حوزه سینما گسترش مییابد و قدرت تخیل انیماتور با هنر پویای فیلم ارتباط مستقیم پیدا میکند. بدین سان عروسکها یا کاراکترهای کارتون میتوانند حرکت بیابند و تحرک خود را به صورت طبیعی به حس بینایی ما انتقال دهند.

پویانمایی تلویزیونی

باتلر در کتاب تلویزیون کاربرد و شیوههای نقد - 1388 - ، ویژگیهای انیمیشن تلویزیونی را در چهار ویژگی ساختار برنامه، ساختار روایتی، انیمیشن محدود و تاکید بر گفتگو تقسیم میکند

با توجه به گستره وسیع تلویزیون، انیمیشنهای تلویزیونی نسبت به انیمیشن تجربی و سینمایی، در نزد مخاطب کاربردیتر و شناخته شدهتر است .مخاطب تولیدات انیمیشن تلویزیونی به دو گروه عمده قابل تقسیم است :

الف: خردسالان، کودکان و نوجوانان و ب :مخاطب عام و بزرگسال. در ایران تقریبا تمامی تولیدات برای مخاطبین گروه اول ساخته میشوند و تاکنون کمتر مجموعه یا سریالی برای مخاطب عام و بزرگسال تولید شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید