بخشی از مقاله

چکیده

تربیت جنسی کودک قبل از تولد کودک شروع می شود ، ناآگاهی پدران و مادران از هنجارها و نا هنجار های مسایل جنسی ، عواقب بسیار اسفناکی برای خانواده ، جامعه و آینده کودکان به دنبال دارد . لذا با توجه به فرا زمانی و مکانی بودن قران کریم آیات فوق الذکر به اصل سبک زندگی و مسولیت پدر و مادر در پرورش و تعلیم کودک پرداخته است،که نمونه آن اذن گرفتن کودک در مواقع سه گانه مطرح گردیده است .

با بررسی تفاسیر گوناگون مطلب خاصی به غیر از همان استیذان به دست نمی اید و در این موضوع تفاسیر همنوا می باشند ، ولی می توان اذعان نمود که دقت در اوقات خلوت والدین از نکات قابل تامل درسبک زندگی، رشد و تعالی فرزندان می باشد ، لذا با توجه به تربیت جنسی کودک و عوامل دخیل در آن از جمله ، کنش و حساسیت بصری رنگ در طراحی اجزاء گوناگون منزل و بعد روان شناختی آن از دیدگاه اسلام و دیگر روان شناسان می تواند بسیاری از مشکلات تربیت جنسی ، اعم از ، بلوغ زود رس ، مشکلات شخصیتی ، روحی روانی و عواقب آن را جلوگیری کند.

مقدمه

از آیه 58و 59 سوره مبارکه نور و با در نظر گرفتن تفاسیر مختلف در این زمینه به دست می آید که: قرار گرفتن آیات در درون سوره ها توفیقی است و به دستور پیامبر اکرم - ص - بوده است ، پس تناسب آیات استیذان با آیات دیگر سوره نور با توجه به فرا زمانی و فرا مکانی بودن قران و عدم پاکی اکثر افراد تازه مسلمان با اعمالی مثل زنا و غیره ، موجب شده خداوند با عتاب بدان اشاره کند و به دنبال آن به امر تربیتی استیذان در درون خانه بپردازدکه نکته بسیار مهمی در تربیت جنسی کودک می باشد خطاب آیه حکم تعبدی نیست تا شرط آن ایمان باشد . خطاب آیه58و 59سوره نور، به مومنان دال بر اصل مسؤلیت پذیری است خطاب نوعی لطافت دارد که اوامر و نواهی باید با محبت کامل انجام شود.قید - ثلاث مرات - از باب نمونه است ، هدف اوقات خلوت والدین است و نگاه تعبدی به این احکام آنرا از فطری بودن خارج و مضحکه عوام می کند.

لذا با توجه به مطالب فوق ، نگارنده با عنایت به تربیت جنسی کودک در منزل ، به کنش و حساسیت بصری رنگ درآیات و روایات و تاثیر آن در تربیت جنسی کودک پرداخته است.

فصل اول : مفهوم جنسیت

دو جنس زن و مرد در سطح مسائل زیستی، فیزیولوژیک و روان شناختی دارای تفاوتهای بارزی هستند که باعث شده است آن دو کامل کنندهی یکدیگر باشند. این واقعیت مسلم است که هر کدام از زن و مرد بدون وجود دیگری، نمیتواند نسل و بقاء زندگی اجتماعی را تداوم بخشد. زیست شناسان، معتقدند که این دو جنس، دارای تفاوتهای بنیادینی هستند. این تفاوتها در وهلهی اول، »ارثی« ست نه »محیطی.« آنها عقیده دارند که سلولهای بدن زنان، با سلولهای بدن مردان، متفاوت اند

این تفاوتهای جنسیتی به دلیل وجود هورمونهای جنسی متفاوتی است که در دختر و پسر وجود دارد - آندروژن در پسر و استروژن در دختر - . - سیف خ 1 ص - 243 در زمان بلوغ افراد، این هورمونهای جنسی، فعالیت مضاعفی دارند که باعث به وجود آمدن ویژگیهای جنسی ثانویه در مردان و زنان میشود. در مردان، ترشح تستسترون باعث رشد اندامهای تناسلی، تغیر شکل بدن، پهن شدن شانه ها و رشد قفسهی سینه، تغییر در رویش مو در سر و بدن، رشد حنجره و تارهای صوتی و بم شدن صدا و افزایش میل جنسی و... است.

در زنان، هورمونهای استروژن و پروژسترون علاوه بر ایجاد ویژگیهای جنسی ثانوی، باعث آمادگی رحم برای بارداری میشود و دورهی ماهانه جنسی را تنظیم میکند. استروژنها ویژگیهای جنسی ثانوی خاصی را در زنان ایجاد میکنند که عبارت اند از: رشد سینه ها و لگن و رحم و ذخیرهی چربی در نواحی مختلف بدن و..

نیم کره های مخ نیز در ایجاد تفاوتهای جنسیتی، تأثیر دارند. علم زیست شناسی، ثابت کرده است که سلولهای برخی از بخشهای هیپوتالاموس در زن، درشتتر از سلولهای همان بخشها در مرد ست و وضع ارتباط موزونی این بخش در زن و مرد نیز متفاوت است

تربیت جنسی

تعریف مناسبی که میتوان از تربیت جنسی ارائه کرده اند این گونه است: »فرد در دوره های رشد کودکی، نوجوانی و جوانی به گونه ای پرورده شود و آموزش ببیند که با جنسیت خود آشنا گردد و آنها را بپذیرد؛ قدر دان وجود خویش باشد و به آن افتخار کند: نقش مذکر یا مؤنث بودن از لحاظ اجتماعی را یاد بگیرد؛ و احکام و آداب دینی در ارتباط با مسائل جنسی مربوط به خود و روابط با همجنس و جنس مخالف را فرا گیرد؛ آمادگی روانی برای ازدواج و تشکیل خانواده را پیدا کند: با مسائل مربوط به زندگی خانوادگی و روابط با همسر آشنا گردد و در سایهی آن، به آرامش برسد به گونه ای توانمند شود که عواطف و فعالیتهای جنسی خویش را در جهت قرب الی االله و جلب خشنودی خداوند، به کار گیرد

تربیت جنسی کودک در خانواده

از نگاه علم و دین، کودک جز در حالت های غیر طبیعی و استثنایی، فعالیت و رفتار جنسی بالفعل ندارد. با این حال، اسلام برای پیشگیری از پیدایش رفتار نابهنگام جنسی در کودکان و نیز درمان این رفتار در آنان، پیش بینی هایی کرده است. تمهیدات اسلام برای تعدیل غریزه جنسی و رفتار درست جنسی، به هیچ روی با دیگر جنبه های رشد در کودک ناسازگار نیست و حتی عامل تسهیل رشد کودک نیز می باشد. بسیار تأسف بار است که پدران و مادران و مربیان مسلمان، مقوله بسیار با اهمیت تربیت جنسی را فرو نهند، حال آنکه اسلام، تربیت جنسی را برای ساماندهی رشد رفتار جنسی در کودکان، لازم شمرده است. البته از نظر اسلام تربیت جنسی، باید به وسیله والدین به کودکان آموزش داده شود و پدران و مادران نیز خود اصول و قواعد رفتار درست جنسی را بشناسند و رعایت کنند.

مربیان مسلمان باید به ضرورت و اهمیت ماهیت رفتار جنسی، بمثابه جزیی اساسی از برنامه عمومی تربیت اسلامی پی ببرند. تربیت پژوهان مسلمان هم باید بکوشند تا هنجارها و اصول رفتار جنسی از دیدگاه اسلام را تبیین نمایند.مسلمانان، در سال های اخیر با ناهنجاری های رفتاری بسیاری روبه رو هستند. این نابهنجاری ها که میان مسلمانان و اصول و مبانی اعتقادی آنها جدایی افکنده است، بیشتر یا برخاسته از اوضاع و احوال ناشی از عقب ماندگی فرهنگی است که جوامع اسلامی با آن دست به گریبانند و یا ناشی از تحولات اجتماعی فرهنگی است که در میان مسلمانان در پی تحولات عظیم در جامعه جهانی رخ داده است. گاه نیز هر دو پدیده در پیدایش این ناهنجاری های رفتاری مؤثر بوده اند، از این گذشته، ناآگاهی پدران و مادران و مربیان از هنجاری های اسلامی درباره مسایل جنسی، خود مزید بر علت شده است.

بر مربیان مسلمان فرض است که برای زدودن این مشکلات، مخلصانه بکوشند و البته سرآغاز این تلاش، فهم درست مبانی نظری تربیت جنسی در اسلام است. این پژوهش در پی شناسایی دیدگاه اسلام درباره مسایل جنسی است. هدف اصلی این بررسی، آگاه کردن پدران و مادران از مسایل جنسی و رویکردهای اسلامی بدان است..

شیوه های تربیت جنسی کودکان

- آموزش جنسیت و نقش جنسیت و پرورش هویت جنسی

خصوصیات زیستی، شناختی، عاطفی و اجتماعی دو جنس دختر و پسر و توجه به تفاوتهای آن دو جنس، هویت جنسی نامیده میشود. شکل دهی هویت فرزندان به عواملی بستگی دارد، مانند: نگرش والدین در مورد دختر و پسر، فرهنگهای جامعهی آنان و عوامل زیستی، روانی، عاطفی و اجتماعی. در این مورد توجه به نکاتی شایان ذکر است: یک: رفتار و گفتار والدین باید به گونه ای باشد که ثابت کند که هیچ جنسیتی، بر دیگری برتری ندارد و هر دوی آنها برای پدر و مادر ارزش دارند. آنها باید به فرزندان خود اعتماد دهند که هر جنسیتی قابلیتها و شایستگیهای خود را دارد.

والدین باید از تبعیض جنسیتی بین دختر و پسر پرهیز کنند و به آنها آموزش دهند که هر جنسیتی دارای ارزش خاص خود است پدر و مادر باید بتوانند هویت جنسی فرزندان را به آنها تعلیم دهند تا فرزندان در آینده، انسانهایی کامل و با اعتماد به نفس باشند و نقش پدری و مادری را به خوبی ایفا کنند. باید این نکته را یاد آوری شد که مراحل رشد، مانند حلقه های زنجیر به هم متصل اند، به گونه ای که باید به ترتیب، کودکان را مرحله به محله تربیت کرد.امام صادق - ع - میفرماید: دخترها نیکی هستند و پسرها نعمت. پس به درستی که ]خداوند[ بر نیکیها پاداش می دهد و از نعمتها سؤال میکند. 

علاوه بر هویت جنسی، باید نقش جنسیتی دختران و پسران را به آنها تعلیم داد تا بتوانند هویت جنسی خود را بهتر بشناسند. فرزندان باید بدانند که وقتی که به جامعه وارد میشوند باید چگونه رفتاری را از خود به عنوان پسر یا دختر نشان دهند و از نظر گفتاری، نحوهی پوشش و ... چگونه باید عمل کنند و از به کار بردن نقشهای جنس مخالف، پرهیز نمایند.

امروزه، دانشمندان روان شناس، در بررسی اختلالات جنسی به این نتیجه رسیده اند که افرادی که به انحراف نارضایتی جنسیتی« دچار شده اند، بدون استثنا، در کودکی خود، با آنها به شکل جنس مخالف رفتار شده است؛ و با ظاهری مشابه با جنس مخالف، آراسته شده اند، آموزش نقش جنسی دختران را باید مادران به عهده بگیرند. پیامبر میفرماید: »امور دختران را به مادران آنها واگذارید.شخصی از امام صادق سؤال کرد: مادر، پسرش را تا چند سالگی میتواند بشوید؟ امام جواب داد »تا سه سالگی.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید