بخشی از مقاله

مقدمه،

بیان مسئله و اهداف:امروزه نقش و جایگاه کارکنان یک سازمان در پیشبرد اهداف آن سازمان امری مشخص می باشد. ادارات ورزش و جوانان هر شهرستانی، مهمترین سازمانی می باشد که وزارت ورزش و جوانان کشور را در دست یابی به اهداف والای آن، کمک و یاری می نماید. و آن گونه که تحقیقات گذشته نشان داده اند، ورزش یکی از اصلی ترین ارکان زندگی هر فرد جامعه می باشد. لذا توجه به متفیرهای اثر گذار بر عملکرد کارکنان ادارات ورزش و جوانان ضروری و مهم می باشد.

همچنین از آنجایی که کارکنان یک سازمان به عنوان یک گروه تلقی می شوند، و بی شک در کارهای گروهی، ایجاد و حفظ عدالت توسط مدیر آن گروه از جمله موارد حساس اما دشوار می باشد. در اکثر سازمان ها، برآورد افراد از عدالت و البته بعضاَ، تخصیص عدالت، متعادل نمی باشد و ممکن است این برداشت از عدالت و یا ناعدالتی مدیران باعث ایجاد تغییراتی در رفتار و عملکرد کارکنان داشته باشد. لذا به نظر ضروری می باشد که رابطه عدالت سازمانی مدیران ورزش و جوانان با بی تفاوتی سازمانی و برونگرائی کارکنان آن سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

روش انجام تحقیق و ابزارهای اندازهگیری تحقیق: روش انجام تحقیق تو صیفی و از نوع همب ستگی ا ست و گرد آوری اطلاعات به صورت میدانی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره ورزش و جوانان شهر ستان های ا ستان فارس می با شد که شامل 363 نفر می شود. در این تحقیق، با ا ستفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و همچنین با توجه به جدول مورگان، تعداد 110 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جلوگیری از بروز م شکلات مربوط به پر س شنامه های ناقص و کاهش تعداد نمونه آماری، تعداد 125 پر س شنامه توزیع شد.

برای سنجش عدالت توزیعی از پر سشنامه 5 سؤالی نیهوف و مورمن - 1993 - ، برای سنجش عدالت رویهای از پر سشنامه 7 سؤالی مورمن - 1991 - و برای سنجش عدالت تعاملی - ارتباطی - نیز از پر ش سشنامه 6 سؤالی مورمن - 1991 - ا ستفاده گردید. برای اندازه گیری ویژگیهای شخ صیتی از پر س شنامه شخصیتی پنج عاملی - NEOPI-FF فرم کوتاه با پایایی، آلفا کرونباخ 0/90 استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد.

فرضیه اول: بین ابعاد عدالت سازمانی و ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان رابطه معنی داری وجود ندارد. برای بررسی ارتباط بین ابعاد عدالت سازمانی و ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستان های فارس از آزمون پیرسون استفاده شده است. همانگونه که در جدول 1 مشاهده می شود بین ابعاد عدالت سازمانی با ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان رابطه معنی دار منفی وجود دارد. به عبارتی، با توجه به مقدار همبستگی 0/622 و ارزش P که برابر با 0/000 می باشد،

بین عدالت توزیعی با ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به مثبت بودن رابطه، با افزایش عدالت توزیعی، ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان نیز افزایش می یابد. همچنین، با توجه به مقدار همبستگی 0/661 و ارزش P که برابر با 0/000 می باشد، بین عدالت رویه ای با ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به مثبت بودن رابطه، با افزایش عدالت رویه ای، ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان نیز افزایش می یابد. در نهایت، با توجه به مقدار همبستگی 0/480 و ارزش P که برابر با 0/000 می باشد، بین عدالت تعاملی با ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به مثبت بودن رابطه، با افزایش عدالت تعاملی ، ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان نیز افزایش می یابد.

فرضیه دوم: عدالت سازمانی توان پیش بینی ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان را ندارد. نتایج تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان در جدول 2 ارائه شده است. بر اساس این نتایج 64/2 درصد واریانس مربوط به ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان بوسیله عدالت سازمانی و ابعاد آن تعیین می شود - . - R2=0/642 این بدان معنی است که 64/2 درصد تغییرات ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان از طریق عدالت سازمانی و ابعاد آن پیش بینی می شود.

همچنین با توجه به نتایج بدست آمده در این جدول از سطح معنی داری چنین استنباط می شود که در این مدل بین متغیرهای پیش بین و ملاک رابطه معنی داری وجود دارد و این ارتباط در سطح 0/01 معنی دار می باشد یعنی بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با ویژگی شخصیتی برونگرایی کارکنان رابطه خطی وجود دارد. ضمن اینکه تحلیل جدول حا صل از آنالیز رگر سیون چندگانه همزمان م شخص می کند که عدالت سازمانی و ابعاد آن با توجه به مقدار سطح معنی داری، می تواند تغییرات مربوط به ویژگی شخ صیتی برونگرایی کارکنان را پیش بینی کند - . - P=0/000 آنالیز رگرسیون همزمان در جدول 16-4 نشان داده شده است.

با توجه به مقدار سطح معنی داری، عدالت رویه ای می تواند تغییرات مربوط به ویژگی شخ صیتی برونگرایی را پیش بینی کند - . - P=0/000 ضریب استاندارد شده رگرسیون - =0/351 - برای این متغیر نشان می دهد که به ازای یک واحد انحراف معیار تغییر در عدالت رویه ای ،0/351 تغییر در متغیر ویژگی شخ صیتی برونگرایی ایجاد می شود. با توجه به مثبت بودن ضریب ا ستاندارد رگر سیون، با افزایش یک واحد انحراف معیار در عدالت رویه ای در ویژگی شخ صیتی برونگرایی 0/351 افزایش مییابد. همچنین، با توجه به مقدار سطح معنی داری، عدالت توزیعی میتواند تغییرات مربوط به ویژگی شخ صیتی برونگرایی را پیش بینی کند - . - P=0/000 ضریب ا ستاندارد شده رگر سیون - =0/362 - برای این

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید