بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 189 نفر تشکیل دادند و نمونه آماری با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، 120 نفر درنظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه مدیریت دانش جوزف حداد - 2007 - و خلاقیت رندسیپ - 1979 - استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای تحقیق توسط 5 تن از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد.

پایایی پرسشنامهها توسط آلفای کرونباخ، برای مدیریت دانش و خلاقیت به ترتیب، 0/880 و 0/898 بدست آمد. بهمنظور سازمان دادن و خلاصه کردن دادهها، از آمار توصیفی شامل: میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها و در بخش آمار استنباطی شامل: آزمون کلموگروف-اسمیرنف؛ برای مشخصکردن نرمال بودن دادهها، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره توسط نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین دیگر نتایج نشان داد که خلق و تسهیم دانش قادر به پیشبینی معنادار خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه هستند.

واژگان کلیدی: مدیریت دانش، خلاقیت، کارکنان، ادارات ورزش و جوانان.

مقدمه

قرن بیست و یکم، قرن دانش و اطلاعات است. دانش قدرت است - یانگ لیناٌ، - 2012 و همچنین یکی از حیاتیترین منابع رقابتهای سازمانی میباشد. به هر حال مشخص شده که دانش سازمانی ممکن است از کل داراییهای سازمانی مهمتر باشد - پان و همکارانٍ، . - 2007 دانش یک دارایی نامرئی و نامحسوس است و در نتیجه اندازهگیری و مدیریت آن دشوار میباشد - ال عدیله و ال اتاویَ، . - 2011 به دلیل نیاز سازمانها، مدیریت دانشُ بیش از دو دهه است که برای کمک به آنها در جهت خلق، اشاعه و حفظ دانش معرفی شده است - یوسف و ابوباکرِ ، . - 2012مدیریت دانش یکی از مباحثنسبتاً جدیدی است که در حوزه علم مدیریت مطرح شده است.

این شیوه نوین مدیریتی به سرعت مورد استقبال متخصصان مدیریت قرار گرفت و تلاشی گسترده به منظور بهرهبرداری از توان بالقوه دانش افراد در بهرهوری سازمانی به انجام رسید. مدیریت دانش در واقع روشی است که برمبنای آن میتوان به یافتههای پنهان دانش افراد که در بسیاری از موارد دارای ارزش قابل توجهی است، دست یافت. این شیوه مدیریتی تلاش میکند تا روح مشارکت و یکپارچگی را در سازمانها ترغیب کرده و نظام تفکر دستهجمعی و اشتراک ایدهها را به صورت گسترده مطرح سازد. مدیران نیز سعی دارند با تکیه بر فنون استخراج یافتههای اطلاعاتی و دانش افراد و ذخیره و انتشار آن به دانشی دست یابند که در بهرهوری سازمانی آنان را یاری دهد - صلواتی و حقنظر، . - 1388

مدیریت دانش یک استراتژی به منظور خلق، دستیابی و پشتیبانی از منبع حیاتی دانش می باشد - مهیر و سوگی یاماّ، . - 2009 به زعم اومرزلْ - - 2010، فرآیند مدیریت دانش شامل 5 عنصر به نام اکتساب دانش، ذخیرهسازی دانش، تبادل دانش، استفاده از دانش و در نهایت اندازهگیری تأثیر مدیریت دانش است.براساس تحقیقات مالهوتراَ، دانش موجود در اذهان اعضای سازمان مهمترین منبع دانش سازمانی است. وی اذعان می دارد که مدیریت دانش تنها مدیریت دارایی سازمان نیست؛ بلکه مدیریت فرایندهای بینفردی و فرایندهای سازمانی است که در این مسیر وجود دارند. او سپس مدیریت دانش را بهعنوان ترکیبی نیروزا از ظرفیت فرایند داده ها و اطلاعات در فناوری اطلاعات و ظرفیت خلاقیت و نوآوری افراد بیان می دارد.

خلاقیت بهعنوان نیاز عالیه بشری در تمام زندگی او مطرح بوده و عبارت است از تحولات دامنهدار و جهشی در فکر و اندیشه انسان، بهطوریکه حائز یک توانایی در ترکیب عوامل قبلی در طرح جدید میشود - به نقل از انصاری، . - 1390تداوم حیات سازمانها، به قدرت بازسازی آنها بستگی دارد. این بازسازی از طریق هماهنگکردن اهداف با وضعیت موجود، و اصلاح و بهبود روشهای تحقق این اهداف انجام میشود .سازمان در مسیر تطبیق خود با تغییرات، ناگریز از تقویت فراگردهای نوآوری و خلاقیت است؛ زیرا به مرور زمان، سازمانهای غیرخلاق یا از دور خارج میشوند و یا مجبورند سیستم خود را اصلاح کنند - رضائیان، . - 1387

خلاقیت، توانایی کاربرد دانش برای حل مسأله و نوآوری است. خلاقیت همواره شامل ایدههای جدید نیست و میتواند درباره انتقال دانش موجود به موقعیتهای جدید و قرار دادن آنها در چارچوبهای متفاوت باشد و یا میتواند درباره مرتبط ساختن روشهایی کهقبلاً وجود نداشتهاند، باشد - به نقل از پورسلطانی زرندی و ایرجی نقندر، . - 1392 انصاری - 1390 - ، در تحقیق خود با عنوان "مدیریت دانش و خلاقیت در اداره کل تربیتبدنی استان تهران" به این نتیجه رسید که مدیریت دانش و خلاقیت در اداره کل در حد متوسط است و ارتباط مثبت و معناداری بین مدیریت دانش و خلاقیت وجود دارد و از بین ابعاد چهارگانه مدیریت دانش؛ برونیسازی و اجتماعیسازی ارتباط معناداری با خلاقیت دارند.

همچنین، پورسلطانی زرندی و ایرجی نقندر - 1392 - ؛ در پژوهشی با عنوان "ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد" به این نتیجه رسیدند که بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نیز انتشار دانش، واجد شرایط پیشبینی خلاقیت میباشد. در تحقیق دیگری، موسوی و همکاران - 1393 - ، دریافتند که مدیریت دانش بر خلاقیت اثرگذار است.امروزه دیگر همه گروههای کاری و علمی معتقدند، برای اینکه سازمانها بتوانند در دنیای تجاری و رقابتی، حضور مستمر و پایدار داشته باشند، باید حول محور اطلاعات و دانش فعالیت کنند.

با وجود اینکه دانش به عنوان منبعی بر ای بقای سازمانها ضروری و حیاتی است و شرط موفقیت سازمانها، دستیابی به دانش و فهم عمیقی در تمامی سطوح است، هنوز هم بسیاری از سازمانها به مدیریت دانش به طور جدی توجه نکردهاند - ساداتهاشمی و همکاران، . - 1390از سوی دیگر، موضوع خلاقیت در سازمانهای ورزشی ما، مسئله بسیار مهمی است و باتوجه به نیاز ورزش کشور به این مقوله اعم از ورزش قهرمانی، همگانی، تفریحی، پرورشی و حرفهای، لزوم مشارکت تمام ارگانهای ورزش کشور برای دستیابی به ایدههای نو و طرحهای جدید در راستای رشد و ارتقای همهجانبه ورزش کشور را میطلبد - به نقل از انصاری، . - 1390 این خلاقیت بدون وجود دانشو مدیریت دانش در درون سازمانهای ورزشی غیرممکن بهنظر میرسد.لذا؛ سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه رابطهای وجود دارد یا خیر؟ و در صورت وجود رابطه، میزان آن چقدر است؟

روششناسی تحقیق

هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 189 نفر تشکیل دادند و نمونه آماری با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، 120 نفر درنظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه پرسشنامه مدیریت دانش جوزف حداد - - 2007، دارای 21 گویه براساس طیف 5گانه لیکرت و دارای مؤلفههای آن شامل خلق دانش - سؤالات-12-11-10-9 - 17-18، ثبت دانش - سؤالات - 15-14-6-3-2-1، استقرار دانش - سؤالات - 20-13-8-5-4 و تسهیم دانش - سؤالات-16-7 - 21-17 و خلاقیت رندسیپ - 1979 - که مشتمل بر50سؤال است، استفاده شد.

روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای تحقیق توسط 5 تن از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامهها توسط آلفای کرونباخ، برای مدیریت دانش و خلاقیت به ترتیب، 0/880 و 0/785 بدست آمد. بهمنظور سازمان دادن و خلاصه کردن داده ها، از آمار توصیفی شامل: میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها و در بخش آمار استنباطی شامل: آزمون کلموگروف-اسمیرنف؛ برای مشخصکردن نرمال بودن داده ها، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره توسط نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید