بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بین مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. تحقیق حاضر برحسب هدف کاربردی به از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است که به لحاظ جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان را شامل می شود و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی - n=135 - می باشند.

ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی کویین و پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن - - 2013،که به ترتیب دارای پایایی آلفای کرونباخ0/874 و 0/902بوده است. آزمونهای توصیفی و آزمون کالموگروف-اسمیرنوف و آزمون استنباطی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات استفاده شد.

نتایج نشان داده است در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان فرهنگ سازمانی نقش مهمی در برقراری مدیریت دانش دارد و هر اندازه فرهنگ سازمانی قوی باشد، استقرار مدیریت دانش نیز با موفقیت صورت خواهد گرفت و بنابراین میتوان گفت که فرهنگ سازمانی به عنوان شالوده اساسی سازمان نقش اساسی در برقراری یک سیستم مدیریت دانش موفق دارد و سازمان برای این که بتواند به طور مؤثری دانش سازمان را نظم بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد ابتدا باید به فرهنگ سازمانی توجه کند و روشها و اصول مورد استفاده برای برقراری سیستم دانایی را با فرهنگ سازمانی منطبق سازد. در این ادارات رویه های تعیین شده و هر کدام از کارکنان می دانند چه کاری را باید انجام دهند این موضوع خود به خود باعث می شود تا مدیران و کارکنان به عنوان منابع دانش در سازمان شناخته شوند و استراتژی سازمان به درستی اجرا شود.

مقدمه:

پیچیدگی، تنوع و تغییرات سریع و روزافزون که از خصوصیات بارز محیط امروز سازمانهاست شرایطی را به وجود آورده است که غفلت، سستی و عدم توجه به آن، هر سازمانی را از گردونه رقابت و حتی حیات حذف خواهد کرد. امروزه سازمانها دریافته اند که هیچ چیز به اندازه دانش نمی تواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند. مدیریت دانش، فرایند منظم یافتن، انتخاب کردن، سازماندهی، گزینش و ارایه دانش است که به سازمان کمک می کند تا بصیرت و درک لازم را از تجربه خود به دست آورد.

باید توجه داشت که مدیریت دانش امری پایان ناپذیر است که همواره سازمان را در تغییرات یاری می کند و نیازمند پشتیبانی و توجه دایمی است - امیرخوانی،. - 1394 دانش همیشه برای افراد ارزشمند است و فرهنگهای قوی و متمدن در جوامعی بوجود می آمدند که افراد در این جوامع به علم آموزی و دانش بها می داده اند، ولی این اصل همچنان باقی است و بلکه توجه به دانش با اهمیت تر از گذشته نیز شده است و برای هر فردی در هر سطح اجتماعی اهمیت دارد و برای کسب آن هر اقدامی می کنند و در حقیقت می توان گفت کلید اصلی گنجینه ثروتهای یک جامعه به میزان دسترسی به دانش در آن جامعه شباهت دارد

صاحبنظران و نظریه پردازان مدیریت همگی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که کسب مزیت رقابتی تنها شاخصی است که برتری سازمانها را نسبت به یکدیگر نشان می دهد که با توجه به شرایط پر تحول و پیچیده فعلی سازمانهای می توانند ماندگاری خود را تضمین کنند که محصولات و خدمات بهتری را نسبت به سایر رقبا ارائه کنند و از این طریق به مزیت رقابتی خود بیفزایند و برتری سازمان خود را نسبت به سایر سازمانها نشان دهند.

فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت را تشکیل داده است. جمعیتشناسان، جامعهشناسان و اخراًی روانشناسان و حتی اقتصاددانان توجه خاصی به این مبحث نو و مهم در مدیریت مبذول داشته و در شناسایی نقش و اهمیت آن نظریهها و تحقیقات زیادی را بهوجود آورده و در حل مسائل و مشکلات مدیریت به کار گرفتهاند.

با بررسی که توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت به عمل آمده فرهنگ سازمانی بهعنوان یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است. بهطوریکه بسیاری از پژوهشگران معتقدند که موفقیت کشور ژاپن در صنعت و مدیریت یکی از علل مهم توجه آنها به فرهنگ سازمانی است

بسیاری از سازمان ها سرمایه های هنگفتی چه به لحاظ مالی و چه از نظر سرمایه انسانی جهت استقرار سیستم مدیریت دانش در ساز مان های خود انجام داده اند،که در فرایند عمل با شکست مواجه شده اند، نتیجه تحقیقاتی که توسط دلونگ و فی درباره پیگیری پروژه مدیریت دانش 50 سازمان و شرکت های سرمایه ای انجام داده اند، نشان داده است که، فرهنگ سازمانی عمیقا مانع اصلی ایجاد ونفوذ سرمایه دانش بوده است و همچنین یکی از عوامل مهم شکست برنامه های مدیریت دانش، بی توجهی به فرهنگ سازمانی است. فرهنگ غالب یک سازمان می تواند مانعی اصلی برای ایجاد وکاربرد سرمایه دانش باشد. بر این اساس به منظور تضمین جریان بهینه دانش وجود فرهنگی متناسب و پشتیبان حیاتی است

وجود یک فرهنگ ضعیف وفاقد انعطاف در سازمان موجب می شود که کارکنان سازمان به رویه های موجود سازمانی عادت کنند وهیچ گونه تمایلی به نوآوری وخلق ایده های جدید نداشته باشند و از طرف دیگر از تسهیم دانسته های خود با دیگران و تبدیل آن دانسته ها به مهارتهایی که بتواند در حل مشکلات سازمان موثر باشد ترس دارند، در حالیکه یک فرهنگ پویا ومنعطف که اعضای سازمان نسبت به آن شناخت و اعتقاد دارند در برابر تغییرات، سریع و بخوبی از خود واکنش نشان می دهند و سازمان را در مسیر پیشرفت و ترقی قرار می دهد

ویژگی های درون سازمانی جزئی از منابع حیاتی در موفقیت آن محسوب می شود، بنابراین، توجه بیش از پیش به شناسائی این ویژگی ها و نیز چگونگی تاثیر آن ها بر خروجی های سازمان در محیط یه سرعت در حال تغییر امروزی، ضروری به نظر می رسد. هدایت کردن دانش موجود در سازمان امری انسانی و تابعی از فرهنگ سازمانی است. مدیریت دانش جنبه کاربردی فرهنگ سازمانی است و چگونگی بنیان نهادن تغییر فرهنگی، نیازمند ابتکار در مدیریت دانش است

اداره ورزش و جوانان با رسالتی که بر عهده دارد بایستی تلاش مضاعف برای بهبود وضعیت ورزش همگانی و قهرمانی و امور جوانان داشته باشد. در این راستا وجود فرهنگ سازمانی مناسب همراه با استفاده از دانش در بین مدیران وکارکنان این سازمان در رسیدن به اهداف تعیین شده بسیار حائز اهمیت است.

از این رو نوع فرهنگ موجود در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان در موفقیت مدیریت دانش بسیار حیاتی است. اما اینکه کدام نوع فرهنگ سازمانی مناسب یک سازمان است بستگی به چالشهایی دارد که آن سازمان با آن روبروست، با توجه به مباحث فوق پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در ادارات ورزش وجوانان استان گلستان می پردازد و در جستجوی پاسخ به این سئوال است که آیا بین فرهنگ سازمانی ومدیریت دانش در ادارات ورزش وجوانان استان گلستان ارتباط معنی داری وجود دارد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید