بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی بامهارتهای ارتباطی - نوشتن وسخن گفتن - مدیران و رؤسای هیئت های ورزشی ادارات ورزش وجوانان استان اردبیل انجام شده است. پژوهش توصیفی وازنوع همبستگی است. جامعهآماری تحقیق شامل76نفرازمدیران و رؤسای هیأت های ورزشی ادارات ورزش وجوانان استان اردبیل می باشد. بمنظور گردآوری داده ها دوپرسشنامه »ویژگیهای 5عاملی شخصیت مک کری و پل کوستا«و پرسشنامه» مهارتهای ارتباطی - نوشتن وسخن گفتن - « تدوین شدکه پایایی پرسشنامه ها باروش آلفای کرونباخ، به ترتیب a = % 87 و a = % 85 به دست آمد. روایی صوری ومحتوایی پرسشنامه ازطریق مراجعه به ده نفرازاستادان مدیریت ورزشی تأئید شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی - فراوانی، درصد، نمودار - و آزمون های آمار استنباطی - tمستقل و ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن درسطح - p 0/05 استفاده گردید.

براساس یافته های تحقیق مشخص گردید بین وضع موجود و وضع مطلوب مهارتهای ارتباطی مدیران p = 0/05 - و - t = 19/215 تفاوت معنی دار وجود دارد. بعلاوه، بین تیپ های شخصیتی مدیران - روان رنجورخویی، برون گرایی،گشودگی،خوشایندی و وظیفه شناسی - با متغیرهای نوشتن وسخن گفتن - مهارتهای ارتباطی - رابطه مثبت و معنی دار وجود داردوجود ارتباطات موثروصحیح درسازمان، همواره یکی از اجزای مهم درتوفیق مدیریت به شمار آمده است. از این رو مدیران باید از کم و کیف فرایند ارتباطی آگاه باشند و نحوه برقراری ارتباطات مؤثر را بدانند علاوه بر این در انتهای مقاله پیشنهادهایی نیز مطرح شده است.

واژه های کلیدی: مهارت های ارتباطی، ویژگی های شخصیتی، مدیران تربیت بدنی

پژوهش حاضراهداف مختلفی را دنبال می کند، یکی از اهداف انجام این پژوهش تبیین مؤلفه های مهارت های ارتباطی - سخن گفتن و نوشتن - است این مؤلفه ها از طریق مطالعه منابع مختلف داخلی و خارجی و از دید صاحبنظران مدیریت مشخص گردید .پژوهش به دنبال آن است که با دقیق شدن روی موضوعخاصِ مهارت های ارتباطی در آینده زمینه بحث های بیشتر و انجام پژوهش هایی دیگر در این موضوع مهم فراهم گردد. به علاوه تلاش بر این است که سنجشی از وضع موجود و مطلوب مهارت های ارتباطی مدیران صورت گیرد. این سنجش با توجه به ویژگی های شخصیتی و مهارت های ارتباطی مدیران انجام می گیرد. در نهایت، آنچه هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد، سنجش رابطه بین دو متغیر مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیتی است، تا نوع و شدت ارتباط میان این دو مشخص شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید