بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق با استفاده از 12 رأس قوچ تالشی با میانگین وزن 50 کیلوگرم و میانگین سن 3/5 سال انجام شد. جمعآوری نمونههای انزالی با استفاده از مهبل مصنوعی در فصل تولیدمثل انجام شد. هر انزال به دو بخش تقسیم و یک بخش به منظور تعیین اسپرماتوکریت بدون افزودن رقیق کننده به آزمایشگاه منتقل شد. بخش دیگر به منظور ارزیابی، 1:1 - حجم/حجم - با بافر تریس- گلوکز رقیق و سپس به آزمایشگاه منتقل شد.

تعیین اسپرماتوکریت با استفاده از لولههای موئینه میکروهماتوکریت æ  پس از سانتریفیوژ 3000 دور در دقیقه به مدت 10 دقیقه انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین حجم، غلظت و اسپرماتوکریت اسپرم قوچ تالشی به ترتیب 1/00 0/47 - میلیلیتر - ، 4/10×109  1/54 - اسپرم در هر میلیلیتر - و 32/16 6/03 درصد است. همچنین همبستگی متوسط بین اسپرماتوکریت و غلظت اسپرم در قوچ تالشی مشاهده شد . - r2=40/11% - بنابراین میتوان منی قوچ تالشی سالم را در شرایط معمول و در مزرعه بعد از جمع آوری به صورت تازه به نسبت 2 :1 رقیق æ برای تلقیح مصنوعی واژنی و باروری حدود 10 میش استفاده کرد.

مقدمه

مایع منی مخلوطی از ترشحات غدد ضمیمه جنسی - غدد وزیکول سمینال، غده پروستات که در قوچ از نوع منتشره است، غدد کوپر، آمپولا - و مجاری وابران است. مایع منی به عنوان وسیله حمل اسپرمها است که در خلال انزال آنها را در دستگاه تناسلی جابجا میکند. همچنین محیط بافری و محیط غنی غذایی را برای کمک به حیات اسپرمها بعد از تخلیه شدن در دستگاه تناسلی حیوان ماده فراهم میکند . - 2 -

مایعمنی به عنوان محیط طبیعی جهت حرکت و تغذیه اسپرمها در روند انتقال آنها به دستگاه تناسلی ماده در زمان جفت- گیری دارای اهمیت است. مشخص شده است که مجاورت اسپرم با پروتئینهای مایعمنی در زمان انزال سبب خروج کلسترول از غشای اسپرم و کاهش نسبت کلسترول به فسفولیپید غشا میشود . - 3 - از آنجائیکه بین حساسیت اسپرم به شوک سرما - سرد کردن ناگهانی - و نسبت کلسترول به فسفولیپید غشا ارتباط مستقیمی وجود دارد، بنابراین مایعمنی به عنوان عامل مهم تاثیرگذار بر حساسیت اسپرم مطرح است . - 4 - اگر منی رقیق نشود و اسپرم به طور مداوم در معرض غلظت بالای پروتئینهای مایع منی قرار گیرد و چربی به طور مداوم از غشا حذف شود نتیجه آن کاهش مقاومت اسپرم به شوک سرما و انجماد است و تغییر ساختار غشا که لازمه شروع ظرفیتپذیری است به وقوع میپیوندد.

آگاهی از درصد اسپرماتوکریت، حجم و غلظت منی در قوچ، کمک بزرگی جهت انجام برنامههای تحقیقاتی و اجرایی در مدیریت تولیدمثل است. از جمله عوامل محدود کننده اجرای بسیاری از پژوهشها عدم آگاهی دقیق از حجم منی و غلظت اسپرم است. مشخص شده خصوصیات نژادی بر غلظت منی و حجم منی موثر است . - 2 - گوسفند تالشی جمعیت غالب نشخوار کننده سبک در استان گیلان است که در مقابل شرایط نامساعد جوی و کمبود غذا مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. بلوغ جنسی ماده بین 8 الی 12 ماهگی رخ داده و در 18 ماهگی نیز رشد حیوان تکمیل و پس از آن حیوان وارد چرخه تولیدمثلی گله میشود. بلوغ جنسی نر بین 4 الی 6 ماهگی رخ داده و در 24 ماهگی نیز رشد حیوان تکمیل و پس از آن حیوان وارد چرخه تولیدمثلی گله میشود. هدف از انجام این آزمایش تعیین متوسط حجم، غلظت منی و مقدار اسپرماتوکریت قوچ تالشی است.

مواد و روشها

این تحقیق در دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان با استفاده از 12 رأس قوچ تالشی با میانگین وزن 50 کیلوگرم و میانگین سن 3/5 سال انجام شد. به منظور جمعآوری نمونههای انزالی از مهبل مصنوعی استفاده شد. نمونهگیری به صورت دو بار در هفته و در طول فصل تولیدمثل در چهار نوبت انجام شد. مجموع انزالهای گرفته شده در این تحقیق 48 انزال بود. هر انزال به دو بخش تقسیم شد. یک بخش با بافر تریس 3/634 - گرم تریس- - هیدروکسیمتیل - -آمینومتان، 1/996 گرم سیتریک اسید مونوهیدرات، 0/504 گرم گلوکز، 100000 واحد بینالمللی پنیسیلین جی، 100 میلیگرم استرپتومایسین سولفاته در 100 میلیلیتر آب مقطر - 1:1 - حجم/حجم - رقیق شد و بخش دوم بدون تغییر به همراه بخش اول به آزمایشگاه منتقل شد.

بخش اول جهت تعیین تحرک و بخش دوم جهت تعیین غلظت اسپرم و اسپرماتوکریت مورد استفاده قرار گرفت. ارزیابی تحرک اسپرم، با قرار دادن 5 میکرولیتر از منی روی لام با دمای 37 درجه سانتیگراد و گذاردن یک لامل بر روی آن انجام شد. سپس با استفاده از میکروسکوپ اختلاف فاز با بزرگنمایی ×400 تحرک اسپرم با اختلاف 10 درصد در 3 میدان دید ارزیابی شد. نمونههای دارای تحرک کمتر از 70 درصد حذف شدند. تعیین اسپرماتوکریت با استفاده از لولههای موئینه میکروهماتوکریت و پس از سانتریفیوژ 3000 دور در دقیقه به مدت 10 دقیقه انجام شد. غلظت نمونه منی هر قوچ با استفاده از لام هموسایتومتر تعیین شد.

برای انجام محاسبات میانگین حجم، غلظت و اسپرماتوکریت اسپرم و نیز آزمون F از نرمافزار SAS با ضریب اطمینان 95 درصد استفاده و رسم نمودار پراکنش دادهها و محاسبه r2 با نرم افزار Excel 2007 انجام شد. نتایج و بحث نتایج نشان داد که میانگین حجم انزال در قوچ تالشی برابر با 1/00 0/47 میلیلیتر است که در مقایسه با نژاد قزل 1/30 0/03 - میلیلیتر - و مهربان 1/45 0/03 - میلیلیتر - دارای حجم انزال پایینتری است - 5 - در حالیکه نسبت به نژاد آواسی 1/1 0/07 - میلیلیتر - از حجم انزال بالاتری برخوردار است .

- 1 - میانگین غلظت اسپرم قوچ تالشی برابر با 4/10×109 1/54 اسپرم در هر میلیلیتر است که در مقایسه با نژاد قزل 3/71×109 0/06 - اسپرم در هر میلیلیتر - ، مهربان 3/64×109  0/07 - اسپرم در هر میلیلیتر - و آواسی - 1/56×109  0/11 - دارای غلظت بالاتری است 1 - و. - 5 نتایج نشان داد که مقدار اسپرماتوکریت در قوچ تالشی 32/16 6/03 درصد است که این مقدار برای اولین بار در یک جمعیت گوسفند ایرانی گزارش شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید