بخشی از مقاله

1-1 مقدمه :

جامعه امروز،جامعه ای سازمانی است و دردنیای کنونی ازجمله عواملی که دربقای سازمان هاموثراست و همواره مدنظرمسولان و مدیران سازمان ها می باشد، نیروی انسانی است.توجه به مدیریت منابع انسانی و درنظرگرفتن نیازها ومشکلات آنها و استقرارافراد مناسب درسازمان ها ازعوامل موثردرموفقیت وپیشرفت هرسازمانی است.مطالعه وبررسی وتاریخچه ی توسعه و تحول جوامع صنعتی نشان می دهد که نیروی ماهروپرورش یافته درفرایندتحول جامعه سنتی به جامعه صنعتی تاثیرانکارناپذیری داشته است،به نحوی که نیروی انسانی رامهم ترین و اصلی ترین عامل توسعه جوامع و سازمان ها قلمداد نموده اند.

به مرور زمان رفتار سازمانی به سمت نوعی از دارایی ها ی روان شناختی پیش خواهد رفت که درک این امر برای مدیران بسیار با اهمیت خواهد شد یکی ازمتغییرهائی که می توانددرتحقق اهداف سازمان نقش اساسی ایفاکند،تعهدسازمانی است.تعهد رامی توان بطورساده اعتقاد به ارزش ها و اهداف سازمان،احساس وفاداری به سازمان، الزام اخلاقی،تمایل قلبی واحساس نیازبه ماندن درسازمان تعریف کرد.

پژوهش های انجام شده درموردنگرش سازمان هاباعث می شودتامدیران ازنوع نگرش کارمندان نسبت به خودآگاه شوندودریابندکه آیا سیاست و رویه ای که به اجرادرمی آورند منصفانه است یاخیر؟نبابراین مدیران بایستی به نگرش اعضاء وکارمندان توجه زیادی داشته باشند،زیرااین نگرش هاموجب تاثیربررفتارافراددرسازمان هامی شودکه مهم ترین این نگرش ها تعهد سازمانی می باشد.

2-1 بیان مسئله تحقیق:

امروزه منابع انسانی،مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی درسازمان هامی باشد.مدیریت منابع انسانی توجه ویژه به موضوع نیروی انسانی ومتعاقب آن رضایت شغلی کارکنان داردکه تاثیر بسیارمهمی درتحقق اهداف وپیشرفت سازمان دارد.امروزنظام آموزش وپرورش بنابه ضرورت تغییرات اجتماعی،یکی ازسازمانهای پیچیده اجتماعی درهرکشوری محسوب میشود و باتوسعه اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی پیوندی ناگسستنی دارد

افزایش روز افزون تعداد موسسات و سازمان های مختلف دولتی ، عمومی، و خصوصی ازیک طرف و گسترش و توسعه کمی و کیفی این سازمان ها و موسسات، و پیچیدگی روزافزون آنها از طرف دیگر،وجود مدیران لایق را با مهارت های موثر بیش از پیش طلب می کند. مدیریت موسسات وسازمان ها باید شرایط محیط کار را بهتر درک کنند و با توجه به عناصر مهم و مورد نیاز برای اداره موسسات،از جمله لزوم افزایش بهره وری ورضایت کارکنان، رهبری وهدایت آنها را به عهده گیرند.مدیران برای داشتن کارایی نیازمند دارا بودن طیفی از مهارت ها - مهارت فنی1،مهارت انسانی2،مهارت ادراکی - 3 می باشند
 
با توجه به مطالبی که عنوان شد،در این تحقیق کوشیده ایم به این مساله اساسی پاسخ دهیم که:"آیا بین مهارت های مدیران با میزان کارآفرینی وتعهد سازمانی در کارکنان رابطه ی دارد یا خیر؟

- 3-1 اهمیت وضرورت تحقیق :

امروزه شاهد تغییرات فزاینده ای در جوامع وسازمان ها هستیم که در چگونگی مدیریت سازمان ها تاثیر گذاشته است.این تغییرات باعث شده که مدیران حساسیت بیشتری به مدیریت انسان ها داشته باشند.دانشمندان علت موفقیت سازمان های برتر وموفق دنیای پیشرفته وپیچیدهء امروزی را شیوه مدیریت آن ها می دانند.مولفه های مهارت های مدیران .1مهارت فنی.2مهارت انسانی.3مهارت ادراکی - می باشد.

مدیران با بهره مندی از این مهارت ها می توانند در انگیزش درونی ورضایت شغلی کارمندان ،توسعه ی مشارکت ، ادراک و وفاداری آن ها ، خلاقیت ،نوآوری ،توانمندی ،توسعه ی ارتباطات مطلوب و نیز فعالیت های گروهی شان نفوذ کنند وبا رهبری صحیح ، موجبات رشد وتعالی کارکنان وبهره وری در سازمان را فراهم کنند .امروزه مدیران در سازمان ها با مسائل بسیاری مربوط به نیروی انسانی و بهره وری روبه رو هستند که همه ی آنها را نمی توان با سازو کارهای فنی وتوسعه ی تکنولوژی حل و فصل کرد.حل و فصل بسیاری از مسائل پیش روی سازمان احتیاج به توجه بیش تر به مهارت های مدیران دارد. مدیران با بهره مندی از این مهارت ها می توانند در انگیزش درونی و تعهد شغلی کارمندان و میزان وفاداری آن ها و نیز فعالیت های گروهی شان نفوذ کنند و موجبات رشد و تعالی کارکنان را در سازمان را فراهم کنند.

- 4-1 اهداف تحقیق

هدف کلی:

تعیین رابطه ی مهارت های مدیران با میزان کارآفرینی وتعهد سازمانی کارکنان آموزش وپرورش شهرستان سبزوار در سال .95

فرضیه اصلی

بین مهارت های مورد نیاز مدیران با میزان کار آفرینی وتعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد؟

فرضیات جزئی:

-  بین مهارت فنی مدیران با میزان کارآفرینی وتعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد؟

-  بین مهارت انسانی مدیران با میزان کارآفرینی وتعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد؟

-  بین مهارت ادراکی مدیران با میزان کارآفرینی وتعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد؟

-6-1 متغییر های تحقیق:
متغییر مستقل

دراین پژوهش می خواهیم از زوایای مختلف مولفه های مهارت های مدیران وتاثیرآن را برمیزان کارآفرینی وتعهد سازمانی کارکنان بررسی کنیم پس مولفه های مهارت مدیران به عنوان متغییر مستقل است.

متغییر وابسته:

در این پژوهش به خاطر اینکه میزان کارآفرینی وتعهد سازمانی از مهارت مدیران تاثیر پذیرد می باشد به عنوان متغییر وابسته است.

متغییر تعدیل کننده: میزان تحصیلات،سابقه کار،سن     متغییر کنترل: جنس ،تاهل ،حوزه خدمت،شهرستان سبزوار.

-7-1 تعاریف نظری متغییر ها

مهارت مدیران:

تعریف نظری مهارت های مدیران در این پژوهش با استفاده ازسه ویژگی مهارتهای مدیران رابرت گنزتعیین می گردد. این سه ویژگی عبارتنداز مهارت فنی ، مهارت انسانی و مهارت ادراکی

مهارت فنی:

عبارت است از توانایی مدیران در به کاربردن دانش تخصص مربوط هنگامی که کسی در مورد مهارت های متخصصانی مانند مهندسان راه و ساختمان ، حسابداران ، ممیزان مالیاتی ، پزشکان ، مدیران تولید ، مدیران مالی و مانند آن ها ، صحبت می کند، مهارت های فنی آنها را در نظر می گیرد بدیهی است هرکس در راس یک سازمان و در مقام یکی از مدیران کار می کند ، باید از دانش تخصصی مورد نیاز آن سازمان یا آن بخش سازمانی برخوردار باشد . این تخصص ها از آموزش رسمی و تجربه به دست می آید

مهارت انسانی:

یعنی توانایی کارکردن با دیگران،توسعه انگیزش،توسعه گروه ها،توانایی برقراری ارتباط،توسعه اعتماد ،تعهد ، وفاداری وتعلق،حل وفصل تعارض ها،توسعه یادگیری، بهبود فرهنگ سازمانی و مانند آن ، بعضی مدیران مهارت فنی بالایی دارند ، ولی از نظر مهارت انسانی شایستگی لازم را ندارند.

-1-2 مقدمه

جامعه امروزی را سازمان ها ، یعنی موسسات تولیدی و خدماتی ، تشکیل میدهند .سازمان های مختلف با انجام دادن وظایف گوناگون هدف های جامعه را محقق می سازند . امروزه اهمیت سازمان ها به حدی است که گردش امور زندگی تا حد زیادی به عملکرد آن ها وابسته است . بعضی سازمان ها به آموزش و تربیت ، بعضی به تولید محصولات و برخی به ارائه خدمات مورد نیاز افراد جامعه می پردازند . بنابراین ، سازمان ها مهم ترین ابزار تحقق اهداف جامعه و رشد و توسعه انسان های یک جامعه اند . سازمان یک واحد هماهنگ اجتماعی است که ازیک یا چند نفر با ساختار ی مشخص به منظور تحقق اهداف معین تشکیل شده است

در مطالعه سازمان ها به دنبال شناسایی محیط بیرونی و درونی سازمانی و همچنین ارائه راه های افزایش بهره وری آن ها هستیم . مطالعه ی سازمان ها بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلف و موضوع تحقیق پژوهشگران در رشته های علوم اداری ، جامعه شناسی ، روانشناسی اجتماعی ،اقتصاد و علوم سیاسی در دانشگاه ها و سازمان ها می باشد . مدیران از طریق این مطالعه به دنبال شناسایی شرایط درون سازمانی و برون سازمانی و تجزیه و تحلیل مسائل هستند . تحولات محیطی و تغییرات را شناسایی و پیش بینی می کنند و  با راه کارهای مناسب به منظور حفظ بقائ و توسعه بهره وری آن ها تلاش می کنند. فعالیت مدیریت در سازمان ها انجام می گیرد و سازمان و مدیریت لازم و ملزوم یکدیگرند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید