بخشی از مقاله

چکیده

کاهش هزینه ها در واحدهای تولیدی یکی از راه های افزایش بهره وری در این واحدها به حساب می آید. در شیلات ، بیشترین سهم از هزینه ها را به خود اختصاص داده است. برنامه ریزی خطی ، یکی از روش های مناسبی است که می توان با استفاده از آن جیره صنعت شیلات را با حداقل هزینه تنظیم نمود. ولی از آن جایی که در تنظیم جیره شیلات در شرایط مختلف ممکن است، مدیر احتیاج به گزینه های مختلفی از جیره تنظیم شده داشته باشد، که این گزینه ها علاوه بر رفع احتیاجات غذایی و موثر مورد استفاده قرار می گیرد . مدلی که در تنظیم جیره به کار گرفته می شود. علاوه بر هزینه ها بایستی به نیازهای فیزیکی ماهی نیز توجه شود و در واقع جیره تنظیمی باید از انعطاف لازم برخوردار باشد لذا برنامه ریزی خطی ، ابزار مناسبی برای تحقق این هدف به حساب می آید. برای تجزیه وتحلیل یافته ها از نرم افزارLINGO استفاده شده است و در نهایت پیشنهادهای لازم ارائه شد.

مقدمه

برنامه ریزی خطی، مجموع های از تکنیکها و رو شهای استنتاج شده از ریاضیات و دیگر علوم است که به طور قابل ملاحظ های در بهبود تصمیمات مدیریتی میتواند موثر واقع گردد .اگرچه این علم هنوز در زمره علوم جوان محسوب میگردد ولی به خوبی توانایی خود را در حل مسائلی مانند برنامه ریزی تولید، تخصیص منابع، کنترل موجودی، تبلیغات و جیر ه نویسی نشان داده است و مدیرانی که نسبت به کیفیت نتایجتصمیمات خود علاقمند هستند نمیتوانند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند. فعالیت های صعنت شیلات یکی از عرص ههای گسترده ای است که می توان به سهولت از روش برنامهریزی خطی استفاده کرد.

به طورمعمول از این روش برای حداکثر کردن سود یا - بازده برنامه ای - یا به منظور حداقل ساختن هزینه های یک واحد تولیدی استفاده می می شود. در یک واحد شیلات اقلام هزینه خوراک دام مهم ترین بخش از هزینه ها را به خود اختصاص می دهد به گونه ای که بین 65تا 70 درصد هزینه های یک واحد پرورش ماهی هزینه خوراک است. بنابراین از روش برنامه ریزی خطی می توان در تنظیم جیره دام برای حداقل ساختن هزینه ها استفاده نمود .به همین دلیل است که مبنای تعداد زیادی از بست ههای نرم افزاری تنظیم جیره دام، برنامهریزی خطی است. وعملاً واحدهایی که بر این اساس جیره واحد خود را تنظیم می کنند، به طور محسوسی هزینه های تولید آنها کاهش می یابد.

بورتن، گیدلی، بیکر و رداویلسن - 1987 - 1 در مطالعه ای برای انتخاب یک استراتژی مناسب بازاریابی از الگوهای برنامه ریزی خطی استفاده نمودند .در این بررسی علاوه بر جواب های بهینه، جوا بهاینسبتاَ بهینه نیز تعیین و مورد ارزیابی قرار گرفت .نتایج نشان داده است که از بین جوا بهای متعدد به دست آمده هشت مورد در زمینه لحاظ نمودن فعالیت بازاریابی میباشد. گیسبن وفمینو - 1992 - 2 با هدف بررسی نقش سیاستگزاری بر روی تصمیم گیری در سطح مزرعه به انجام یک مطالعه اقتصادی در غرب کانادا پرداخته اند .در این مطالعه جهت تعیین اثر یارانه حمل غلات و دانه های روغنی بر جیره غذایی، از الگوهای برنامهریزی خطی استفاده شده است . در این مطالعه علاوه بر جوابهای بهینه، جوا بهاینسبتاَ بهینه نیز تعیین و مورد ارزیابی قرارگرفت .از جمله نتایج این مطالعه این بوده است که در تمام آلترناتیوهای تعیین شده مقداری از غلات و دانه های روغنی وجود داشته است در صورتی که هیچ یک از این مواد غذایی در برنامه فعلی نمی باشد.

عبدشاهی و ترکمانی - - 1377 در مطالعه ای به تخمین تابع تقاضای ترکیبات غذایی در واحدهای پرواربندی گوساله در استان فارس با استفاده از الگوی برنامه ریزی ریاضی و اقتصادسنجی پرداخت هاند. نتایج نشان میدهد که در مورد چربی و هیدرات کربن رابطه معنی داری میان قیمت های مورد تمایل واحدها و میزان مصرف شده این ترکیبات وجود ندارد. شاهنوشی و کوپاهی - - 1378 در مطالعه ای با استفاده از منطق فازی به تنظیم جیره مرغ گوشتی پرداخت هاند و تاکید می کنند که در تنظیم جیره دام علاوه بر هزینه ها باید به نیازهای فیزیکی دام نیز توجه شود و برنامه ریزی خطی را ابزاری مناسب برای تحقق این هدف میدانند.

محمدی و ترکمانی - - 1379 در مطالعه ای به تحلیل اقتصادی واحدهای پرواربند ی گوساله در استان فارس پرداختند . نتایج نشان می دهد که مهمترین عامل عدم سوددهی مناسب واحدهای پرواربندی گوساله استان فارس، عدم استفاده بهینه از موادخوراکی است که بیش از 60 درصد هزینه تولید را شامل می شود. زارع و ترکمانی - - 1379 در مطالعه ای الگویی را در قالب برنامه ریزی، جهت تعیین برنامه مطلوب تلفیق زراعت - دامپروری و همچنین ترکیب بهینه جیره غذایی ارائه و مورد استفاده قرار دادند . نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای الگوی بهینه مورد نظرمی تواند ضمن تامین هدف های تولیدکنندگان موجب افزایش سود بخش زراعی به میزا ن 38 درصد و نیز کاهش هزینه جیره غذایی بخش دامپروری به میزان 33 درصد می شود.

ضرورت تحقیق

در میان فعالیت های گوناگون بخش شیلات در سال های اخیر، صنعت پرورش ماهی قزل آلا در نقاط مساعد کشور رشد و توسعه یافته است. با توجه به شرایط اقلیمی مطلوب و بسترهای مناسب برای پرورش ماهی در کشور به نظر می رسد که آشناسازی تولیدکنندگان بخش کشاورزی با این فعالیت و ایجاد انگیزه در آن ها ، از مسائل مهم در راستای رشد و توسعه ی تولید در زمینه پرورش آبزیان و ازجمله ماهی قزل آلا است - شمس الدین وندی و همکاران،. - 1386

با ازدیاد روز افزون جمعیت نیاز به مواد پروتینی نیز افزایش چشمگیر یافته است . از این رو در قرن گذشته آب-های آزاد به عنوان منبع نامحدود آبزیان خوراکی مورد توجه قرار گرفته است اما با وجود عواملی نظیر صید بی رویه آلودگی و عوامل طبیعی این منبع عظیم نیز رو به کاهش قرار گرفت در نتیجه کشورهای مختلف با توجه به این امرسعی کردند این نقصان را به وسیله پرورش آبزیان - به روش های مختلف - جبران نمایند. مهمترین کاردر تکثیر و پرورش ماهی تهیه غذا و تغذیه آنهاست . قسمت اعظم هزینه های پرورش ماهی مربوط به این امر بوده و در پاره ای موارد بیش از نیمی از هزینه ها را به خود اختصاص می دهد . در نتیجه اگر چه سایر فاکتورها ی موثر در پرورش آبزیان مهم به نظر می رسند اما در شرایط متعارف مدیریت تغذیه بالاترین اهمیت اقتصادی را دارا می باشد.

مبانی مربوط به تغذیه یا به عبارت مناسب تر علم تغذیه بسیار گسترده بوده و شاخه های متعددی دارد اما در عین حال بسبتاّ جوان می باشد و شاید شاخه تغذیه آبزیان جوان ترین و جدیدترین شاخه علوم تغدیه ای باشد به عبارت ساده تغذیه علمی است که با توجه به علوم بیو شیمی وفیزیولوژی مربوط به یک جاندار می تواند راجع به تامین احتیاجات غذایی آن بحث کند. تغذیه اصلی ترین نیاز هر موجود زنده می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است همانطور که میدانیم ماهی غذای سلامتی می باشد و در بهبود سلامت قلب توصیه شده است .

مصرف ماهی اثرات مستقیمی بر روی عظله قلب، افزایش جریان خون، کاهش بی نظمی ضربان قلب دارد. به همین علت باید در غذای روزانه انسان ها بیشتر مورد توجه و مصرف قرار گیرد و این مستلزم گسترش صنعت تکثیر و پرورش ماهی می باشد در پرورش ماهی قزل آلا تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد برای اینکه ماهی قزل آلا از رشد مطلوب و مناسبی برخوردار باشد و اینکه در امر بازار یابی و صادرات آن می توانیم موفق باشیم باید یک جیره غذایی مناسبی برای آن تعیین کنیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که در جیره غذایی ماهی قزل آلا باید 34 ماده غذایی وجود داشته باشد - گروه مولفین،. - 1377

روش تحقیق :

از این بررسی جهت شناسایی ا برای موضوع تحقیق و ارائه الگوی نظری و تحلیلی و جمع آوری اطلاعات و آمار از روش اسنادی و مدرک در صورت نبود اطلاعات از روش مصاحبه استفاده می شود . روش تجزیه و تحلیل، روش برنامه ریزی خطی با استفاده از نرم افزار لیندو می باشد که در تحقیق تعیین جیره غذایی ماهی غزل آلا ل مولد مورد بررسی قرار می گیرد همانطور که گفتیم برای این تحقیق از روش برنامه ریزی خطی استفاده می کنیم در مرحله اول اطلاعات را به سه قسمت تقسیم بندی می کنیم که محدودیت ها را به صورت bi،فعالیت هارا با xjو ظرایب داده و ستاده را با aijنشان می دهیم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید