بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و تابآوری با عملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعهآماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 1394-95تشکیل داده است که از میان آنان تعداد 100 نفر با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس به عنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سرسختی اهواز - 1377 - و پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون - - 2003 استفاده شده است و برای سنجش متغییر عملکرد تحصیلی از معدل
تحصیلی دانشجویان که توسط خود آنان در پرسشنامهها اظهار شده استفاده شد.

دادههای خام به نرم افزار spss22 منتقل و با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بر اساس مدل رگرسیون، متغییر تابآوری از مدل حذف میشود و فقط متغییر سرسختی روانشناختی در مدل باقی میماند و این متغییر به میزان 0/043 درصد توان تبیین واریانس متغییر عملکردتحصیلی را دارد. همچنین بر اساس نتایج آزمون همبستگی بین متغییرهای سرسختی روانشناختی و عملکرد تحصیلی و بین متغییرهای تاب آوری و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار ارزیابی شد اما بین سرسختی روانشناختی و تاب آوری رابطه معناداری بدست نیامد.

مقدمه

انسان در ارتباط با محیط زندگی خود تجربیات ارزندهای کسب کرده و توانسته در برابر ناملایمات و موانع طبیعت، با تفکر و اندیشه به مقابله برخیزد و این تجربیات را روز به روز وسعت بخشد و در طول زندگی به نسلهای آینده منتقل کند. دانشگاه و آموزش و پرورش حلقه اتصال تجربیات بشری در اعصار گوناگون بودهاند. دانشگاه به عنوان یکی از پیچیدهترین نظامهای حال حاضر محسوب میشود که از ابتدا نقشی سازنده در بقا و تداوم فرهنگ جامعه داشته و سنگ بنای توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه است - کانت1، ترجمه مشایخ، . - 1363 دانشجویان یکی از اقشار مهم در هر جامعه محسوب میشوند و همواره میزانی از اضطراب در مورد موضوعاتی همچون امتحان، عملکرد تحصیلی، شهریه و هزینههای بالای مربوط به تحصیل، دوری از خانواده برای دانشجویان غیر بومی، آینده شغلی و ... وجود دارد.

همگی این موضوعات میتواند عملکرد تحصیلی یک دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به اهمیّت تحصیلات دانشگاهی و تقاضای فراوان از دانشگاهها برای ارتقا کیفیت آموزشی و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، محققان آموزش دانشگاهی به دنبال مطالعه و بررسی متغییرهای مرتبط با موفقیت تحصیلی و راهبردهای موثر برای مواجه با نیازهای تحصیلی و روانی و اجتماعی دانشجویان هستند. اما در کنار این عوامل، باید دید عوامل دیگری - مانند سرسختی روانشناختی و تاب آوری - هم بر این عملکرد تحصیلی تاثیر گذار هستند یا نه؟ - محبی نورالدینی وند، شهنی ییلاق و پاشاشریفی، . - 1393 از وظایف دانشگاه در هر کشوری انتقال میراث فرهنگی جامعه، پرورش نیروی انسانی موثر و آماده کردن آنان برای شرکت فعال در جامعه است.

بنابراین تعلیم و تربیت افراد جهت تصدی امور مختلف ضرورتی اساسی است از همین روی موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهمترین دغدغههای هر نظام آموزشی در جوامع است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بیانگر میزان کارآمدی و موفقیت دانشگاه است که توسعه پایدار از نتایج حتمی چنین نظامی خواهد بود زیرا دانشگاه از ارکان اصلی توسعه پایدار در هر کشوری محسوب میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید