بخشی از مقاله

چکیده

هدف: در دنیای پر تنش و سراسر التهاب امروزی انسان سرگشته دائما به دنبال مفری است تا به نوعی برای درماندگی خویش ماوایی جسته و روح خسته و آزرده اش را التیامی دهد. مذهب از دیرباز تنها اکسیر حیاتی بوده که به مدد آن تحمل بار سنگین امانت الهی- که از گاه خلقت بر دوش آدمی نهاده شد- سهل تر و آسان تر گشته است. اماکن مذهبی آن گریز گاه هایست که انسان غرق در دنیای تکنولوژی و مدرنیته ساعتی را به فراغ دل و فارغ از تشویش ها در آنجا به سر می برد. به تعبیری جالب توریسم مذهبی یعنی" به تعطیلات رفتن روح و روان "!

محتوا: بر طبق بررسی های موجود در این مقاله گردشگر مذهبی به دلیل برخورداری از روحیات لطیف، در زمان حضور در بقاع متبرکه خواستار ارتباط برقرار کردن با طبیعت و بهره جستن از آرامش موجود در این اتمسفر است تا بتواند با کسب انرژیهای مثبت انعکاس یافته از این مکانها تمدید قوایی برای ایام پیشرو در نبرد با دنیای مدرنیته داشته باشد. با مد نظر قرار دادن این نکته و تنوع جغرافیایی موجود در اماکن مذهبی کشور؛ زمینه پاسخ گویی به نیاز گردشگر در قالب یک برنامه گردشگری مذهبی و طبیعت گردی منسجم و منظم داده می شود.

روش پژوهش: در این طرح با بررسی مقالات فارسی و انگلیسی متعدد اقبال جهانی مردم از توریسم مذهبی در سال های اخیر مورد بررسی قرار گرفته و با ارزیابی دو مکان مختلف گردشگری - شهر یزد و مکان مذهبی کامینو دسانتیاگو یا مسیرسنت جیمز در شمال اسپانیا - دلایل موفقیت این مکانها در جذب گردشگر مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد.

نتیجه گیری نهایی: بر طبق نتایج این تحقیق بهره جستن از طبیعت پیرامون مناطق مذهبی و ارائه پکیج های مناسب گردشگری از نظر قیمت و زمان می تواند بر انتخاب منطقه به عنوان اولویت اول و طول مدت زمان ماندگاری گردشگر بسیار تاثیر گذار باشد.

مقدمه

توریسم مذهبی:

بر طبق تقسیم بندی سازمان جهانی جهانگردی   - O .T .W -  فعالیت های گردشگری به دسته های زیر تقسیم می گردند  :

1    توریسم فرهنگیTourism Cultural

2    توریسم طبیعیTourism Natural

3    توریسم تجاریTourism Business

4    توریسم مذهبیTourism Religious

5    توریسم ورزشیTourism Sport

بر این اساس یکی از شاخصه های مهم توریسم که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را به خود اختصاص می دهد، توریسم مذهبی است. در تعریف توریسم مذهبی اینطور بیان شده است، که جهانگردی مذهبی عبارت است از بازدید گردشگران - با تعریف ویژه جهانگردی - از اماکن مقدس، نظیر زیارتگاه ها، امامزاده ها و نظایر آنها. در این تعریف با دو دسته مختلف از جهانگردان روبرو می شویم، دسته اول کسانیکه از اماکن مقدسه در دین خود بازدید می نمایند وگروه دوم کسانیکه از اماکن مقدسه سایر ادیان دیدن می کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید