بخشی از مقاله

چکیده:

صنعت گردشگری به حدی از رشد رسیده که فعالیت گردشگری به عنوان بخش چهارم فعالیتهای انسان پس از کشاورزی صنعت خدمات محسوب میگردد و کارشناسان پیش بینی میکنند به عنوان سود آورترین صنعت جهان دراید. بطوریکه از ان به عنوان صادرات نامریی که مرکز اقتصادی ان شهرها هستند نام می برند امروزه توریسم , جایگاه مناسبی در رشته های علمی, بخصوص جغرافیا کسب کرده است. اکوتوریسم گزینه شاخص بخش گردشگری است که می تواند توان بالقوه طبیعی و ویژگی های فرهنگی را به سرمایه های بالفعل تبدیل کند و با رونق آن موجب اشتغال ،اعتلا فرهنگی ،حفاظت محیط زیست و تقویت موقعیت منطقه در کشور و حتی در نظام بین المللی شود.رویکرد به اکوتوریسم به عنوان یک الگوی فضایی امروزه دامنه گسترده ای یافته است .

این در حالیست که از نظر اقتصادی نیز اکوتوریسم پویایی اقتصاد جوامع محلی را با ایجاد اشتغال سبب می شود .بدیهی است بدون آگاهی و شناخت پتانسیلها و توانهای بالقوه و بالفعل در هر منطقه امکان برنامه ریزی و پیش بینی وجود نخواهد داشت ،براین اساس در این پژوهش به شناسایی قابلیتها و راهکارهای توسعه اکوتوریسم در شهرستان دلفان می پردازیم .هدف این پزوهش معرفی جاذبه های اکوتوریستی شهرستان دلفان ،بررسی مشکلات ،سطح از نظر امکانات و زیرساختهای گردشگری ،پتانسیلهای اکوتوریسم و ارائه پیشنهاداتی در رابطه با رفع موانع توسعه گردشگری پرداخته شده است . روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی- توصیفی است که ضمن مطالعات میدانی و بررسی اسناد و آمار با تجزیه و تحلیل و ترسیم نقشه های مختلف پرداخته شده است . نتیجه آنکه ،ضعف امکانات زیربنایی ،خدمات گردشگری، ضعف آموزش، ضعف مدیریت، تداخل وظایف سازمانها و تبلیغات ضعیف در توسعه نیافتگی گردشگری شهرستان موثر بوده اند. همچنین به این نتیجه رسیدیم که شهرستان دلفان از توانهای اکوتوریسمی بالایی برخوردار می باشد که در صورت ایجاد زیرساختها مورد نیاز، برنامه ریزی، مدیریت و تبلیغات کافی و مشارکت دادن مردم، گردشگری شهرستان توسعه یافته و به توسعه منطقه ای خواهدانجامید.

واژگان کلیدی:اکوتوریسم،توسعه پایدار،گردشگری،تحلیل فضایی، دلفان

مقدمه:

توریسم از مهمترین فعالیتهای انسانی معاصر است که همراه با بوحود آوردن تغییرات شگرف در سیمای زمین ،اوضاع سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی ،منش و روش زندگی انسانهارا دگرگون می سازد - محلاتی ،13 برای رشد و پیشرفت خودنیاز به پژوهش دارد و نخستین گام برای . - 1380:توریسم هم مانند یک علم و صنعت ارتقاء صنعت توریسم شناخت جاذبه های توریستی است - رهنمایی،. - 5:1369صنعت گردشگری آنچنان در توسعه ×اقتصادی- اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آنرا صادرات نامرئی نامیده اند - رضوانی ،. - 8:1374

پیشرفت های متنوع تکنولوژی قرن حاضر موجبات پیشرفت ارتباطات، حمل و نقل، افزایش سرعت و آسایش نسبی مسافرت را در پی داشت که در نتیجه، انقلاب بزرگی در صنعت گردشگری به وجود آمد. به دنبال آن ایجاد مراکز و خدمات گردشگری و فعالیت های مرتبط با آن توسعه یافت، تا جایی که گردشگری خارجی در سال های اخیر منبع قابل توجهی برای تأمین نیازهای ارزی و ایجاد اشتغال بسیاری از کشورها بوده است و به عنوان یکی از اقلام صادراتی نامرئی نقش مهمی را در عرصه تجارت جهانی ایفا می کند. به طوری که در حال حاضر پس از صنعت نفت و خودرو سازی، سومین صنعت صادراتی جهانی محسوب می شود.این صنعت آنچنان در توسعه اقتصادی - اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صنعت نامرئی نامیده اند - رضوانی، . - 8 : 1374×

توریسم و پیامد های آن از جمله پدیده های نوین قرن بیستم هستند که طبق برآورد کارشناسان این صنعت در آینده از جایگاه والایی در معاملات اقتصادی برخوردار خواهد بود. این صنعت قریب 10 درصد درآمدهای جهانی را شامل شده و در زمینه اشتغال، یک دهم کارگران جهانی را فراهم نموده است.توجه به صنعت گردشگری از یک سو به علت ارزش های اقتصادی و از سوی دیگر به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی آن می باشد - الوانی و ×دیگران، . - 75 :1373 یکی از بخش هایی که در صنعت توریسم مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته است، صنعت اکو توریسم است. توسعه اکوتوریسم می تواند با ایجاد فرصت های شغلی منافع اقتصادی بی شماری را به طور مستقیم متوجه مردم بومی کشورها کند. اکوتوریسم از بنیان های توسعه پایدار جوامع و راهی برای حفظ چشم اندازها و ذخایر طبیعی است که بیش از تأسیسات رفاهی و اقامتی به منابع انسانی نیاز دارد به همین دلیل ×نیازی به جذب سرمایه گذاری های سنگین ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید