بخشی از مقاله

چکیده

از آنجا که منابع انسانی باارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه و منبع اصلی مزیت رقابتی و ایجاد کننده قابلیتهای اساسی هر سازمانی به شمار میآید، یکی از مؤثرترین راههای دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی، کارآمد تر کردن کارکنان سازمانها است. آنچه که در راستای توسعه منابع انسانی اهمیت دارد این است که بهبود منابع انسانی تنها با آموزشهای فنی و تخصصی حاصل نمی شود، بلکه باید از راههای گوناگون به توسعه آموزش کارکنان پرداخت و این مهم، جز با اعمال برنامههای راهبردی در قلمرو مدیریت منابع انسانی، امکانپذیر نخواهد بود. انسجام در برنامههای توسعه منابع انسانی مستلزم توسعه برنامههای توانمندسازی کارکنان است که مدیریت منابع انسانی نقش بسزایی در یکپارچه سازی و تلفیق این برنامهها برای ارائه الگوی مناسب توانمندسازی کارکنان ایفا میکند. به منظور دستیابی به این هدف و کمک به محققان و مدیران حوزه منابع انسانی، در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی الگوهای توانمندسازی، الگوی جامع توانمندسازی کارکنان ارائه گردد.

واژه های کلیدی:منابع انسانی،گردشگری

مقدمه

پایداری در گزینه های توازن اجتماعی، محیطی و اقتصادی برای عملکرد طولانی، از مسایل حیاتی دنیای امروز و سازمان های خصوصی و دولتی محسوب می گردد. با وارد شدن به قرن بیست و یکم، موفقیت پایدار به یک مسأله حیاتی در دنیای امروز تبدیل شده است. یکی از شاخص های مهم موفقیت پایدار یک سازمان و یا کسب و کار، نیروی انسانی توانمند آن سازمان است. بررسی موفقیت پایدار شرکت های معروفی چون کوکاکولا، کداک، اینتل، فلیپس و کشورهای موفق در صنعت گردشگری، نشان می دهد که هسته اصلی موفقیت پایدار این شرکت ها و کشورها طی چند دهه گذشته، نیروی انسانی توانمند آنها بوده است. با توجه به اهداف مختلف توسعه صنعت گردشگری، عامل انسانی توانمند نقش بسیار مهم و حیاتی در موفقیت پایدار این صنعت و رسیدن به اهداف تعیین شده دارد.

اهمیت و ضرورت توانمندسازی
 
بررسی موفقیت کشورهای توسعه یافته، سازمان ها و شرکت های بزرگ دنیا نشان می دهد که عامل مهم و اساسی موفقیت این کشورها و سازمان ها، نیروی انسانی متخصص، خلاق و با انگیزه آنها بوده است. نگاهی به موفقیت کشورهایی مثل اسپانیا، ترکیه و فرانسه در صنعت گردشگری طی سال های اخیر نشان می دهد که عامل مهم پیشرفت این کشورها و شرکت های بزرگ گردشگری آنها، نیروی انسانی توانمند آنها بوده است. در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها و شرکت ها برای موفقیت در عرصه صنعت گردشگری، نیاز به نیروی توانمند و خلاق دارند. در واقع نیروی انسانی یک سازمان، ثروت واقعی آن سازمان را تشکیل می دهد و بدون نیروی انسانی توانمند، موفقیت در این صنعت در دنیای پر رقابت امروز کاری سخت و نشدنی است.

یکی از مهمترین دغدغه های سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در دنیای امروز، گردآوری نیروی انسانی خلاق و با استعدادی است که قادر به ایجاد تحول در سازمانی که متعلق به آن هستند، باشند. در واقع یک سازمان موفق، مجموعه ای از انسان های فهیم و با استعدادی است که کل سازمان را متعلق به خود دانسته و با عشق به کار و استفاده از تجارب و دانش خود و با کار گروهی در موفقیت سازمان خود می کوشند. احساس مسئولیت، کار گروهی، حل مشکل، ایجاد تحول، خلاقیت و ابتکار، انجام تصمیم گیری های درست از مشخصات بارز نیروی انسانی توانمند است که نیاز هر سازمان و بنگاه اقتصادی برای موفقیت پایدار در دنیای امروز است.

صنعت گردشگری

در سالیان اخیر بدلیل اهمیت گردشگری از آن بعنوان یک صنعت نامبرده میشود و این صنعت به اندازه ای درآمدزا و پرسود میباشد که بسیاری از کشورها به اندازه درآمد نفتی کشورمان ایران از این صنعت کم هزینه و پرسود درآمدزائی کرده اند . صنعت گردشگری و یا اصطلاحاً صنعت توریسم، سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودرسازی میباشد .به همین دلیل در دهه های اخیر بسیاری از دولتها، مسئولین اقتصادی و صاحبنظران با حساسیت بیشتری به گسترش این صنعت روی آورده اند و در تلاش هستند سهم بیشتری از بازار جهانی این صنعت را برای جوامع خود به ارمغان ببرند. گردشگری در چند دهه اخیر به یکی از مهمترین بخش های فعالیت اقتصادی کشور ها تبدیل شده است. بر اساس پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی UNWTO تا سال 2020 درآمد حاصل از توریسم بین الملل به 1/6 میلیارد دلار برسد. این صنعت بعنوان یک سیستم جهانی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است .

صنعت گردشگری از دیدگاه اقتصاد

اقتصاد دانان از صنعت گردشگری بعنوان یک صنعت مولد سرمایه و اشتغال زا نام میبرند و توجه خاصی به این صنعت دارند لذا معتقدند توسعه صحیح گردشگری به لحاظ اقتصادی موجب افزایش ارز آوری می شود. صاحبنظران علم اقتصاد معتقدند اگر کشوری بتواند از پتانسیلها استفاده کرده و چرخهای این صنعت را در کشورش به حرکت درآورد شاهد شکوفائی شگرفی در سطح اقتصاد کشور خواهند بود. تاثیر این صنعت از جهات مختلف قابل بررسی و مهم است که به تعداد از این مولفه ها در زیر اشاره شده است :

-ورود ارز به کشور

-اشتغال در بسیاری از زمینه ها

-پویائی بازار خرده فروشی

-فعال شدن فرودگاهها و سیستم های حمل و نقل

-افزایش سرمایه گذاری

-افزایش تولیدات محلی و بومی و صنعتی - صنایع دستی و محصولات فرهنگی -

-افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی - هتل سازی و سایر خدمات مرتبط - و بسیاری از موارد دیگر که هر یک به تنهائی قابل بررسی و مطالعه میباشد .

اهداف صنعت گردشگری

امروزه سازمان های دولتی و خصوصی گردشگری در جهت توسعه صنعت گردشگری با اهداف - انجام امور زیربنایی در حمل و نقل- ایجاد جذابیت های گردشگری -تبلیغات هدفمند- رشد و توسعه اقتصادی- سرمایه گذاری در زمینه توسعه محصولات گردشگری استاندارد- کسب درآمدهای ارزی- بازاریابی هدفمند در بازارهای جهانی و منطقه ای - حرکت می کنند. با توجه به اهداف فوق، توانمند سازی کارکنان بخش دولتی و خصوصی جهت رسیدن به اهداف فوق و در نتیجه رسیدن به موفقیت پایدار صنعت گردشگری خیلی مهم و حیاتی است.

صنعت گردشگری از دیدگاه اسلام

دین مبین اسلام نسبت به مفهوم گردشگری و سیاحت دیدگاه خاص و متفاوت دارد. اسلام گردشگری را حمل بر امور والا و ارزشهای اخلاقی می کند. یکی از این دیدگاهها، سیر و سفر در کشورها برای گردش، آشنائی، جستجو و کشف و نه برای کسب درآمد و اقامت گزیدن می باشد. در تفکر دینی اسلام برای جهانگردی کارکردی خاص مورد توجه قرار گرفته است، به گونه ای که حرکت در زمین برای رسیدن به درکی بالا جهت ستایش قدرت مطلق و تامل در نظام آفرینش خداوند باریتعالی از سفارشهای موکد قرآنی است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید