بخشی از مقاله

چکیده

کشور جمهوری اسلامی ایران که حدود یک سوم از مرزهایش را دریاها تشکیل دادهاند با داشتن بیش از 2 هزار کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان - بدون احتساب سواحل جزایر - به عنوان یک کشور دریایی در منطقه حضور دارد. برخورداری ازنعمت دریا وسواحل مناسب دریایی نقش مهمی در ارتقاء جایگاه دفاعی، امنیتی و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در سطح منطقه وبین الملل ایفا مینماید.

به علت موقعیت خاص ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران در این عرصه، قدرت دریایی از جایگاه ویژه ای برخور دار است. میزان اهمیت دریاها در طول تاریخ متفاوت بوده و با پیشرفتهای روز افزون در حوزهی فناوری و تغییر الگوهای سیاست جهانی دستخوش تغییر شده است. امروزه دریا و قدرت دریایی علاوه بر اهمیت اقتصادی، دارای اهمیت نظامی، سیاسی و ژئوپلیتیکی دارد؛ نمود اهمیت دارابودن قدرت دریایی از جمله نکات قابل توجه در مباحث ژئوپلیتیکی و راهبردی ارائه شده می باشد.

این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که بسیاری از نظریه پردازان ژئوپلیتیکی و راهبردی معتقدندکه بدون وجود دریا و قدرت دریایی هر کشوری به سرعت به نقطه تمایل برای تسلط دیگران تبدیل خواهدشد. توسعه قدرت دریایی کشور علی رغم برخورداری از ظرفیتهای بالقوه در آن، همچنان مورد غفلت مسئولین واقع شده است. این پژوهش یک مطالعه کیفی بوده که محققین قصد دارند با هدف ایجاد بسترهای اقتصاد دفاع و به تبع آن اقتصاد کلان کشور؛ راهبردهای توسعه قدرت دریایی کشور را ارائه دهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید