بخشی از مقاله

خلاصه

این تحقیق با هدف توسعه شایستگی مدیران با استفاده از رویکرد کانون ارزیابی در شرکت سایپاپرس انجام شده است. تحقیق از نوع کاربردی با روش توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق معاونین ، مدیران ، روسا و کارشناس مسئولین سازمان به تعداد110نفر بودند که مطابق با دستورالعمل گروه سایپا می بایستی طبق راه کاره شغلی مورد ارزیابی عملکرد قرار گیرند.نمونه تحقیق طبق فرمول کوکران 78 نفر می باشد که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت ارزیابی از ابزار پرسشنامه استفاده شد.جهت روایی از10 نفر خبرگان مدیریت و کانون اریابی استفاده گردید.پایایی پرسشنامه به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0/90 می باشد.

تحلیل داده ها با استفاده از SPSS 20 انجام شد.برای تحلیل نرمال بودن توزیع نمونه از آزمون KMO و آزمون بارتلت وکفایت نمونه گیری ، برای بررسی تاثیر یا عدم تاثیر معیارهای مدل بر ارتقا، از آزمون t یکطرفه ، برای بررسی ومقایسه مدل توسعه یافته با مدل اولیه واولویت معیارها از ازمون فریدمن و جهت تعیین وخلاصه سازی معیارهای شایستگی از تحلیل عاملی استفاده شده است.نتایج تحقیق موید پذیرش مدل نهایی الگو با 4 بعد و 6 مولفه و 24 شاخص شایستگی است. ابعاد ومولفه ای الگو عبارتند ازبعد فراشایستگی - شایستگی تصمیم گیری، اخلاقی - ، بعد شناختی - دانش تکنولوژی - ، بعد اجتماعی - اثرگذاری اجتماعی - و بعد وظیفه ای - توانمندی مدیریتی ،توانمندی رهبری - ، با استفاده از نتایج تحلیل واریانس فریدمن و مطابق با نتایج رتبه بندی شاخص های الگوی شایستگی های مدیران شرکت سایپا پرس 5 شاخص انعطاف پذیری و مدیریت سازگاری، صداقت و راست گویی و حفظ اسرار ، شجاعت در رهبری ، قاطعیت در تصمیم و خوش خلقی اولویت های اول تا پنجم را به خود تخصیص دادند.

کلمات کلیدی: کانون ارزیابی، الگوی شایستگی ، سایپا پرس

.1 مقدمه

تعریف و تعیین دقیق شایستگی های مدیران در سازمانهای کشور یکی از پیش زمینه های مهم استقرار سیاستهای کلی نظام اداری کشور است. زیرا، اگراراده بسیار قوی و شرایط مناسب برای پیاده سازی سیاستهای کلی نظام اداری کشور وجود داشته باشد، اما ندانیم به چه کسانی با چه شایستگی ها و قابلیتهایی برای پیاده سازی سیاستهای کلی نظام اداری کشور نیاز است، به بیراهه خواهیم رفت. بنابراین، مساله اصلی این پژوهش توسعه مدل شایستگی های مدیران بخش سازمانی می باشد. با توجه به معیارهای شناخته شده درشرکت سایپاپرس این مهم طرح ریزی گشته است تا بتوان به نیازهای شناسایی و انتخاب مدیران بر اساس جنبه های شایستگی پاسخ مثبت داده شود. عدم وجود یک چنین سیستم منسجم ، علمی وکاربردی در شرکت این نیاز را تشدید کرده است لذا این تحقیق در راستای توسعه مدل برای ارزیابی مدیران شرکت و انتصاب آنها بنیانگذاری شده است.

.2 بیان مسئله

تعریف و تعیین دقیق شایستگی های مدیران در سازمانهای کشور یکی از پیش زمینه های مهم استقرار سیاستهای کلی نظام اداری کشور است. - شیری، - 1391 مساله اصلی این پژوهش توسعه مدل شایستگی های مدیران می باشد. با توجه به معیارهای شناخته شده درشرکت سایپاپرس این مهم طرح ریزی گشته است تا بتوان به نیازهای شناسایی و انتخاب مدیران بر اساس جنبه های شایستگی پاسخ مثبت داده شود. عدم وجود یک چنین سیستم منسجم ، علمی وکاربردی در شرکت این نیاز را تشدید کرده است لذا این تحقیق در راستای توسعه مدل برای ارزیابی مدیران شرکت و انتصاب آنها بنیانگذاری شده استکانون. یا مرکز ارزیابی مدیران که بعضاً فناوری مرکز ارزیابی نیز نامیده می شود، نه یک مکان فیزیکی یا جغرافیایی، بلکه یک رویکرد - یا فرایند - ارزیابی است بسیاری از متخصصین مانند بوسلی و پائو، لاوسون ولیمبریک بر این باورند که شناخت کسب و کار شرکت و نیازهای مشتریان و توانایی مشارکت در فرآیندهای راهبردی از جمله شایستگی های مهم مدیران باید باشد. این شرایط اهمیت شایستگی های برقراری ارتباطات موثر با مدیران ارشد و سایر مدیران شرکت را نیز بیشتر می نماید.

.3 اهمیت و ضرورت تحقیق

کانون ارزیابی با عمر 50 ساله خود یک روش ارزیابی است. این روش در چند دهه اخیر در بخش های دولتی و خصوص کاربرد یافته است. ضرورت دارد تا مدل شایستگی های مدیران شرکت سایپاپرس در راستای شناسایی و ارزیابی و انتصاب آنان تدوین شود وبا رعایت مولفه های این مدل مدیران برگزیده بتوانند نفوذ وقدرت کافی بر افراد تحت تسلط خود داشته باشند. این تحقیق بر آن است که با استفاده از اجرای مناسب روش کانون ارزیابی یک مدل شایستگی مدیران طراحی و توسعه گردد. در شکل1 مدل مبنا برای ارزیابی شایستگی کارکنان به کمک بیان ابعاد کلیدی کانون ارزیابی جهت توسعه مدل شایستگی نشان داده شده است .

.4 سوالات تحقیق
.1-4 سوال اصلی

چگونه می توان مدل شایستگی مدیران را با استفاده از کانون ارزیابی توسعه داد؟

.2-4 سوالات فرعی تحقیق

.1-2-4 مهارت های تحلیلی مدیران با استفاده از کانون ارزیابی در مدل شایستگی چه نقشی دارد؟

.2-2-4 مهارت های مدیریتی مدیران با استفاده از کانون ارزیابی در مدل شایستگی چه نقشی دارد؟

.3-2-4 مهارت های رهبری مدیران با استفاده از کانون ارزیابی در مدل شایستگی چه نقشی دارد؟

.4-2-4 مهارتهای ارتباطی مدیران با استفاده از کانون ارزیابی در مدل شایستگی چه نقشی دارد؟

.5-2-4مهارت های خود مدیریتی مدیران با استفاده از کانون ارزیابی در مدل شایستگی چه نقشی دارد؟

.5 روش شناسی تحقیق

شایستگی های مورد نیاز در کانون ارزیابی معمولا بر اساس تحلیل شغل صورت می گیرد. - لاوسون، - 1996 آنگاه با استفاده از نرم افزارهای مرتبط با تحلیل آماری مانند SPSS 20 به تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده میپردازیم.برای تحلیل روایی پرسشنامه ها از آزمون KMO و آزمون بارتلت و کفایت نمونه گیری استفاده می شود.برای تحلیل پایایی پرسشنامه ها و زیر معیارها از آلفای کرونباخ استفاده شده است.برای بررسی تاثیر یا عدم تاثیر معیارهای مدل بر ارتقا از آزمون Tیک طرفه بهره برداری می شود.برای بررسی و مقایسه مدل توسعه یافته با مدل اولیه - مدل عمومی شایستگی های مدیران - و اولویت معیارها از آزمون فریدمن استفاده شده است.جهت تعیین وخلاصه سازی معیار های شایستگی از تحلیل عاملی استفاده شده است وبرای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.

.6 جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری این تحقیق عبارت است از خبرگان مدیریت مشتمل بر مدیران کانون ارزیابی و مدیران و معاونین و روسای وکارشناسان مسئولین شرکت سایپاپرس به جهت آشنایی با وظایف نقش ها و نحوه انتصاب مدیران. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر22 نفر اعضای کانون ارزیابی و 88 نفر مدیران شرکت ، جمعاً 110 نفر می باشد.

.7 روایی و پایایی پرسشنامه

برای تعییین روایی پرسشنامه ها از روایی صوری- محتوایی استفاده شد.براین اساس جهت روایی محتوی سوالات پرسشنامه مورد مطالعه متخصصین این حوزه قرار گرفت .سپس روایی صوری آن نیز از نظر صاحبنظران واستادان راهنما ومشاوربررسی شد. پایایی این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS - یکی از نرم افزار های متداول برای تعیین پایایی - با بکارگیری روش آلفای کرونباخ بدست آمده است. به همین منظور پرسشنامه به تعداد 35 نفر از دانش آموختگان مدیریت ارائه گردید، از پرسشنامه های عودت شده تعداد30 پرسشنامه کامل انتخاب و آلفای کرونباخ 0/901 بدست آمد. و این به معنای پایایی پرسشنامه می باشد.

.8 تجزیه و تحلیل داده ها

.1-8 تحلیل توصیفی واستنباطی الگوی تحقیق

مهمترین بخش ساخت یک الگو ، به نحوه شکل بندی ابعاد آن تعلق دارد. - دانایی فر، - 1383 الگوی پیشنهادی این تحقیق در چهار بعد - فرا شایستگی-شناختی-اجتماعی و وظیفه ای - و5 مولفه خود مدیریتی-ارتباط وروابط-رهبری-مدیریتی-و مهارت تحلیل وکار آفرینی طراحی شده است. که جهت اعتبار یابی آن از سه پرسشنامه استفاده شده است.پرسشنامه اول اختصاص به ویژگی های الگو دارد که شامل 6 سوال بسته ویک سوال باز می باشد پرسشنامه دوم و سوم به ترتیب میزان تأثیر - مطلوبیت - و عملکرد - موجودیت - هر یک از شایستگی های برشمرده بوده و هرکدام مشتمل بر52 سوال در 5 بعد می باشندکه تحلیل توصیفی و استنباطی آن به این شرح است: الف:پرسشنامه اعتبار سنجی الگو - مطلوبیت الگو - شامل 6سوال می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید