بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به بررسی رابطه بین ورزشهای آبی با ایجاد جذب و توسعه گردشگری در سواحل بندر انزلی پرداخته است. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه که شامل 23 پرسش بوده استفاده شده است. سؤالات پرسشنامه در دو بخش، بر مبنای مشخصات فردی و همچنین سؤالات بسته طراحی شد و برای سؤالات بسته از مقیاسهای اسمی و ترتیبی طیف لیکرت1 پنج گزینهای استفاده شده است.

جامعه تحقیق شامل گردشگران داخلی 2 هستند که به شهرستان بندر انزلی سفر کردهاند و نوار ساحلی را که کانونهای عمده گردشگری ورزشی در بندر انزلی به شمار میروند را برای گردشگری انتخاب کردهاند که شامل 385 نفر در تحقیق شرکت کردند. نتایج این تحقیق به عبارتی بیانگر نظر موافق پاسخ دهندگان در مورد مزایای اجرا و توسعه ورزش و تفریحات ورزشی جهت جذب گردشگر در سواحل انزلی می باشند. در پایان، نتایج آزمون رتبهای فریدمن نشان داد که سرمایهگذاری بیشتر در منطقه انزلی میتواند بیشترین تأثیر در جهت جذب گردشگران ورزشی نسبت به سایر موارد مطرح شده در این پژوهش را داشته باشد.

-1مقدمه

گردشگری ورزشی، به عنوان سومین صنعت رایج در جهان، با دو هدف درآمدزایی و اشتغالزایی یکی از منابع مهم هر جامعه در راستای نیل به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد میشود - صداقتی و دیگران، 1390 به نقل از خطیب زاده و دیگران، - 1392 این نوع گردشگری، در چند دهه اخیر رشد فراوانی داشته است. بسیاری از کشورها در این زمینه اقدام به پژوهش، برنامهریزی، سرمایهگذاری و به ویژه بازاریابی میکنند و از این محل توانستهاند گردشگری را در کشور خود توسعه داده و از فواید زیاد آن در زمینههای اقتصادی بهره برداری کنند.

به نقل از خطیب زاده و دیگران، . - 1392 گردشگران منبع اصلی درآمد و اشتغال برای جمعیت منطقه میزبان هستند - اسکیس 3، . - 2009 بر اساس آمار منتشره در کشورهای مختلف حدود 20 تا 30 درصد گردشگران، ورزشی را دلیل اصلی سفر خود عنوان میکنند و بیش از نیمی از سفرهای تعطیلات را، سفرهایی تشکیل میدهند که هدف از آنها، ورزش است - معین فرد، - 1387 از این رو گردشگری ورزشی یک بخش در حال توسعه گردشگری است که با توجه به آمار، حدود 32 درصد از توفیقات و دست یابی های جهانی گردشگری را به خود اختصاص داده است - سقایی، . - 1387 بنابراین گردشگری و ورزش دو جزء حیاتی از اقتصاد جهانیاند که تأثیر شگرفی بر جامعه امروز دارند. - لی4، . - 2003

گردشگری ورزشی فراتر از یک صنعت، به پدیده ای اجتماعی- اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است به نحوی که بسیاری از کشورها، با سرمایهگذاریهای فراوان، مزایای این صنعت را به خوبی درک کردهاند و به عنوان منبعی مهم جهت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی - پاول امری5، - 2010، افزایش اشتغال، درآمد، توسعه زیرساختها - هینچ و هیگام6، - 2006 افزایش شهرت و برندسازی مقصد خود درآوردهاند. - کاپلانیدو7،2007؛ و اندرزی8 ،. - 2011

رمضانی و دیگران - 1388 - در مطالعهای به بررسی توانهای توریستی و تعیین محدوده مناسب زمانی جهت جذب گردشگر ورزشی در ساحل انزلی پرداختند. آنها با استفاده از مدل کی و مپلو9 ارتباط میان عناصر اقلیمی با فعالیتهای ساحلی ورزشی نظیر شنا، ورزشهای هوایی، فوتبال، چتربازی و دوی جادهای را بررسی کردند. زیتونلی و دیگران - 1390 - به بررسی توانمندیها و منابع مهم گردشگری ورزشی استان گلستان جهت توسعه گردشگری ورزشی پرداختند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین توانمندیهای استان گلستان با توسعه گردشگری ورزشی و بین جاذبههای استان گلستان با توسعه گردشگری ورزشی رابطه معنیداری وجود دارد. غفوری و دیگران - 1392 - عوامل مؤثر بر جذب و توسعه گردشگری ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران را بررسی کردند، نتایج نشان داد تبلیغات و بازاریابی مهمترین عامل در توسعه و جذب گردشگر ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران است.

مدیریت، امکانات و تأسیسات در اولویتهای بعدی توسعه و جذب گردشگر ورزشهای آبی قرار داشتند آنها در میان عاملهای مورد بررسی مهمترین عامل را تبلیغات و بازاریابی و بعد از آن عامل مدیریت به دست آوردند که به نظر میرسد مؤثرترین عوامل در جذب گردشگر و توسعه گردشگری ورزشهای آبی باشند. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور : کزاک - 2002 - 10 در تحقیقی به بررسی عوامل مؤثر بر مسافرت گردشگران ورزشی با توجه به ملیت و مقصد آنها به این نتیجه دست یافت که دسترسی به دریا و ساحل از مهمترین دلایل سفر گردشگران انگلیسی به مالت و ترکیه است.

هال و همکاران - 2010 - مدلی تجربی از عوامل موجود در رویدادهای بزرگ ورزشی را بررسی کردند. هال و همکاران در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که تأسیسات و تسهیلات ورزشگاه با جذب تماشاگران رابطه معنی داری دارد. عراقی - 2007 - در پژوهشی با عنوان مصر یک مقصد بزرگ گردشگری: کیفیت و موقعیت خدمات گردشگری، بیان میدارد که برای بهبود بازاریابی و حفظ موقعیت گردشگری باید بر بهبود کیفیت زیرساختهای گردشگری تمرکز کرد و زیرساختها عاملی در جهت توسعه گردشگری و دسترسی آسان به شهرهای ساحلی هستند.

ندهام و سزاست - 2010 - 11 در مطالعهای به بررسی اثرات پایدار ارزیابی گردشگری ساحلی و استراتژیهای مدیریتی تفریحی در هاوایی میپردازند. آنها راهبردهای مدیریتی مؤثر را عاملی برای توسعه گردشگری ساحلی و تفریحی در هاوایی دانسته و راهبردهای فوق را با توجه به عوامل اجتماعی، منابع، تجهیزات و امکانات متفاوت عنوان کردهاند. نکته مورد توجه این است که در ایران به دلیل فقدان شناخت کافی، عدم مدیریت و نبود راهبردهای مدون و مشخص، تا کنون از مقوله گردشگری ورزشی غفلت شده و فرصتهای منحصر به فرد در کشور از دست رفته است.

فواید و آثار فراوانی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی گردشگری ورزشی و درک اهمیت داشتن جامعهای سالم و بانشاط توسط مدیران، برنامه ریزان و مسئولان و همچنین تمایل مردم به داشتن تعطیلات و تفریحات فعال و پویا، لزوم توجه به مقوله گردشگری ورزشی در کشور اجتناب ناپذیر مینماید - هنرور، . - 1383 در این میان، محدودههای ساحلی بندر انزلی با برخورداری از جاذبههای متعدد توریستی و همچنین داشتن سواحل شنی و مناظر زیبا و دل انگیز، میتواند یکی از بزرگترین کانونهای توریستی و گردشگری ورزشی ساحلی باشد.

این سواحل به خاطر برخورداری از عوامل مساعد طبیعی و آب و هوایی ویژه در تابستان، از جمله درجه حرارت مناسب، مدت آفتابی بودن روزها، درجه حرارت آب و دریا، رطوبت نسبی، پوشش جنگلی و چشم اندازهای زیبای طبیعی و همچنین سهولت دسترسی به تهران و سایر نواحی پرجمعیت ایران شرایط برخورداری از امکانات رفاهی و خدماتی و تأسیسات تفریحی، یکی از مساعدترین مناطق ایران برای توسعه صنعت گردشگری میباشد - بیک محمدی ، . - 1385 باوجود اهمیت این مهم، تاکنون هیچ گونه تحقیق جدی در خصوص این که چه میزان وزشهای آبی - تفریحی میتواند در رونق صنعت گردشگری منطقه مؤثر باشد در ایران یا در استان گیلان مذکور انجام نپذیرفته است.

از آنجا که گردشگری ورزشی، مبحثی نو در صنعت گردشگری ایران و استان گیلان است، با عنایت به مطالب فوق، در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن مروری بر گردشگری ورزشی بتوان به بررسی دیدگاه گردشگران داخلی در زمینهی جاذبههای ورزشهای آبی - تفریحی استان و زیر ساختهای ایجاد شده جهت بهره گیری از این جاذبهها پرداخت این تحقیق توسعه ورزش و تفریحات ورزشی را از چهار جنبه: تنوع جاذبههای مرتبط با ورزشهای آبی- تفریحی در منطقه، تأثیر برخورداری منطقه انزلی از امکانات در گرایش گردشگران به منطقه، تأثیر توسعه ورزشهای آبی - تفریحی در افزایش درآمد مردم منطقه و عدم تناسب سرمایه گذاری با توانمندیهای منطقه مورد بررسی قرار میدهد.

-2روش شناسی

این پژوهش بهصورت پیمایشی و میدانی صورت گرفته و انجام آن با استدلال قیاسی - استقرایی میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی میباشد. جامعه و نمونه آماری: جامعهی آماری تحقیق حاضر نیز شامل گردشگران داخلی 12 هستند که به شهرستان بندر انزلی سفر کردهاند و نوار ساحلی این شهرستان را که کانونهای عمده گردشگری ورزشی در بندر انزلی به شمار میروند را برای گردشگری انتخاب کردهاند. در این مطالعه، جهت گردآوری اطلاعات از منابع ثانویه و اولیه استفاده شده است.N=385

ابزار تحقیق: برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه که شامل 23 پرسش بوده استفاده شده است. در این پژوهش در مرحله پیش مطالعه برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه نخست بهطور محدود در مرحله آغازین، پرسشنامه در اختیار تعدادی از متخصصین فنی قرار داده شد و از آنها خواسته شد نظرات خود را در این مورد بیان نمایند آنگاه با بررسی نظرات آنان و در نهایت با نظر استاد محترم راهنما محتوای پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت سؤالات پرسشنامه در دو بخش، بر مبنای مشخصات فردی و همچنین سؤالات بسته طراحی شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید