بخشی از مقاله

چکیده

سبک زندگی ، نظام واره و سیستم خاص زندگی است که به یک فرد ، خانواده و یا جامعه با هویت خاص اختصاص دارد. این نظام واره، هندسه کلی رفتار بیرونی و جوارحی است که افراد، خانواده ها و جوامع را از هم متمایز می سازد. سبک زندگی سالم مبتنی بر کار آفرینی و تلاش مداری نیز یک نوع سبک زندگی است که خلاقیت، نوآوری، پویایی، عشق به کار و تلاش مستمر، مخاطره پذیری، آینده نگری، ارزش آفرینی، آرمان گرایی، فرصت طلبی ، نیاز به پیشرفت، مثبت گرایی، مثبت اندیشی و رقابت مندی زیر بنا و اساس آن راتشکیل می دهد.

در این مقاله محققان در جستجویی علمی با الهام از نظریه برون فن برنر، 4 نظام خرد،میانی، بیرونی و کلان ، در توجیه سبک زندگی سالم مبتنی بر کار آفرینی و تلاش مداری را با روش علمی مروری معرفی می کنند. در این مدل سعی بر این است که توسعه و ترویج سبک زندگی سالم از نظام خرد ، یعنی مدیریت سالم برخود ، به سمت خانوادهاطرافیان، ادارات، سازمانها و نهایتاً در جامعه بعنوان نظام کلان بررسی و مدلی محقق ساخته از سبک زندگی سالم بر اساس شاخص های کار آفرینی وتلاش مداری ارائه گردد و بعنوان الگویی شاخص مورد استفاده همگان قرار گیرد.

مقدمه

در جامعه امروزی مدرنیته یک نحوه حیات خاص را القاء می کند که مبتنی بر نسبیت اخلاقی است. در غرب هدف غایی و نهایی از طرح بحث سبک زندگی صرفاً، اندیشه های سودجویانه ی کارتل های سرمایه داری و شرکت های بزرگ تولیدی است که ابزاری برایانسجام ملی، حفظ هویت ملی و نهایتاً بسط عدالت اجتماعی می باشد . در مقایسه با نظام های غربی سبک زندگی ما در چند سال اخیر دچار تحولات عمیق و ریشه داری شده است و همواره مسئله تماس، برخورد، پذیرش، طرد، مقابله و یا هم زیستی میان فرهنگ اسلامی ایرانی و فرهنگ غربی و اروپایی که حامل تجدد و مدرنیته به معنای دقیق کلمه است مطرح بوده وهنوز هم این موضوع درقلب تحولات فکری فرهنگی جامعه قرار دارد - رضائی، . - 1393

سبک زیستن یا شیوه زندگی ، معلول و منعکس کننده گرایش ها، تمایلات، رفتارها، عقاید و ارزش های یک فرد یا جامعه است و مجموعه ای از طرز تلقی ها، عادت ها، نگرش ها، سلیقه ها و معیارهای اخلاقی و سطح اقتصادی ، در کنار یکدیگر، طرز زندگی فردی یا گروهی را می سازند، در این میان مبانی و خطوط اساسی زندگی ثابت است ولی،تفاوت ها و تمایز ها به رسمیت شناخته می شودمن - ... - ایاختلافتِهِ َالسِنَتِکُم و َالونکِما1 و به دنبال این که همه یک جور بخورند یک جور بخوابند و یک جور در جزئیات عمل کنند - یونیفورمازیستون - نیستیم.

سبک زندگی مبتنی بر کار آفرینی و تلاش مداری که بسیار مورد تاکید ائمه و اهل بیت می باشد و زندگی سراسر تلاش آنها گویای این مهم است نوعی احساس رضایت مندی ارزشمند از شیوه زندگیست که انسان به فرانیازها می اندیشد و رشد و بالندگی را جستجو می کند. در این مقاله محقق در جستجویی علمی با الهام از نظریه برون فن برنر2 مدلی محقق ساخته در توجیه سبک زندگی سالم مبتنی بر کار آفرینی و تلاش مداری، با بررسی 4 نظام خرد، میانی، بیرونی و کلان که از مدیریت سالمبر شخص شروع و نهایتاً در جامعه به عنوان نظامی کلان توسعه می یابد در قالب الگو معرفی کرده و ضمن ارائه این نظام ها بر اساس فرهنگ غنی اسلامی، الگویی مدون و ارزشمند از سبک زندگی را به تلاش مداران و کارآفرینان جوان این مرز و بوم هدیه می نماید.

با توجه به نقش کلیدی کار آفرینان در روند رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی، ایران اسلامی برای بقاء در عرصه رقابت با سایر کشورهای پیشرفته و حرکت در مسیر رشد ، نیازمند نیروی انسانی کار آفرین می باشد ، تا با بهره گیری از قابلیت ها و مهارت های آنان به تکنولوژی و محصولات برتر دست یابد. با توجه به مسائل و چالش های پیش روی نظام اقتصادی و اجتماعی نظیر نرخ بالای بیکاری، فرار مغزها و کمبود نیروی متخصص، افزایش تحریم های اقتصادی جامعه، حرکت به سمت کارآفرینی، تلاش مداری و نهادینه کردن آن در قالب یک سبک زندگی سالم احساس می شود. کارآفرینی می تواند در پیشرفت اقتصادی، افزایش بهره وری و ایجاد محصولات، خدمات و فناوری های جدید در ایجاد جامعه ای سالم نقش آفرین باشد - تالو، . - 2007

مروری بر ادبیات سبک زندگی و کارآفرینی

مفهوم سبک زندگی1یا نمط المعیشه اسلوب الحیاه و عقل معاش از جمله مفاهیمی است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی برای بیان پاره ای از واقعیت های فرهنگی جامعه آن را مطرح کرده اند و می تواند به نحو دقیق تری گویای واقعیت پیچیده رفتارها و حتی نگرش های فرهنگی و اجتماعی در جامعه باشد. آلفرد آدلر روانشناس آلمانی در مورد سبک زندگی تعابیر متعددی دارد که بر محققان علوم اجتماعی پس از خود تأثیر زیادی گذاشته است او می گوید:

سبک زندگی یعنی کلیت فردی و بی همتای زندگی که همه فرآیند های عمومی زندگی، ذیل آن قرار دارند. سبک زندگی مشی کلی فرد در راستای رسیدن به اهداف و غلبه بر مشکلات است. درخت سبک زندگی دارای ریشه هایی در کودکی است - پنج ریشه - و نگرش های متعدد فرد - پنج نگرش اصلی - را تحت تأثیر خود قرار داده و کیفیت به انجام رساندن وظایف زندگی - سه وظیفه کلی - را تعیین می کند.2

زیمل می گوید : سبک زندگی تجسم تلاش انسان برای یافتن ارزش های بنیادی است یا به تعبیر ی ، فردیت برتر خود در فرهنگ عینی اش و شناساندن آن به دیگران . به عبارت دیگر، انسان برای معنای مورد نظر - فردیت برتر - شکل های رفتاری را بر می گزیند. وی چنین گزینشی را"سلیقه"و این اشکال به هم مرتبط را سبک زندگی می نامد. سبک زندگی عینیت بخشی به ذهنیات در قالب اشکال شناخته شده اجتماعی است.

نوعی بیان فردیت برتر و یکتایی در قالبی است که دیگران این یکتایی را درک کنند. سبک زندگی کل به هم پیوسته ای به صورت هایی است که افراد یک جامعه مطابق انگیزه های درونی و سلایق خودشان به واسطه تلاشی که برای ایجاد توازنی بین شخصیت ذهنی و زیست محیط عینی و انسانی شان به انجام می رسانند برای زندگی خود بر می گزینند.3 کوراتکنو و هودگت - 2004 - کار آفرینی را فرایند پویایی از بصیرت، تغییر دادن و ایجاد کردن می دانند که مستلزم به کار گیری انرژی و شوق نسبت به ایجاد و به کار گیری ایده های جدید و راه حل های خلاق می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید